Arbejde og ledighed
  • Få siden oplæst

Uddannelse i forbindelse med job (opkvalificeringsjob)

Hvis du har talt med en arbejdsgiver om et job, men mangler en kvalifikation, så kan arbejdsgiveren få tilskud fra jobcentret til et kursus til dig.

Hvis du fx mangler et hygiejnebevis, så kan du aftale med arbejdsgiver og jobcenter, at du får jobbet hvis du tager kurset hurtigt efter, at du er startet.

Fordele

  • Du kan bruge ordningen som ”salgsargument” til stillinger, hvor du mangler den sidste bid for at være fuldt kvalificeret
  • Du har mulighed for at udvikle dine kompetencer på et bestemt arbejdsområde

Sådan gør du

  • Før din ansættelsesdato, skal din arbejdsgiver udfylde ansøgningsblanket AF 92 ”Ansøgning om bevilling af tilskud til opkvalificering ved ansættelse” - blanketten findes på Jobnet.dk under blanketter
  • Blanketten sendes til jobcentret sammen med en kopi af kursusbeskrivelsen, kursets pris og kursets startdato
  • Efter kurset modtager arbejdsgiver en regning fra uddannelsesstedet, som arbejdsgiveren betaler. Efterfølgende sender arbejdsgiver en faktura til jobcentret sammen med en kopi af regningen fra uddannelsesstedet
  • Kontakt Jobcenter Høje-Taastrup på 43 59 10 00 eller via e-mail bac@htk.dk

Betingelser for uddannelse i forbindelse med job

  • Du skal have bevillingen fra jobcentret inden du starter i jobbet
  • Ordningen gælder kun ved ansættelse af ledige i ordinært arbejde
  • Opkvalificeringsforløbet skal, som udgangspunkt, foregå indenfor de første 3 måneder af ansættelsen
  • Opkvalificeringen skal være ud over den oplæring arbejdsgiveren forudsættes at give, f.eks. i form af oplæring i arbejdsfunktioner eller arbejdsredskaber
  • Lovgrundlag for opkvalificering ved ansættelse af ledige kan findes hos Retsinformation
Opdateret 18. maj 2016

Ansvar for denne side

Borger- og Arbejdsmarkedscenter

T: 43 59 10 00
E-mail: bac@htk.dk