Familie, børn og unge
  • Få siden oplæst

Motion og bevægelse

”Motion og bevægelse skal indgå i et omfang, der svarer til ca. 45 minutter dagligt i løbet af den længere og varierende skoledag. Det skal medvirke til at fremme sundhed hos børn og unge og understøtte motivation og læring i skolens fag.” s. 6 i aftaletekst om skolereform.

Billede af motion og bevægelse i skolen

Udover idrætstimerne kan motion og bevægelse indgå i faglektionerne. Det kan også indgå i den understøttende undervisning med fx morgenløb, boldspil, yoga eller aktiviteter i et samarbejde med en idræts- eller kulturforening.

Motion og bevægelse i skoledagen kan typisk klassificeres som følger:

Bevægelse i undervisningen

Læringsmålet er i fokus, og bevægelse er tænkt ind for at understøtte læringen. Bevægelse bliver en del af opgaveløsningen som fx løbediktat i dansk, regnestykker på trapperne og en tur i skoven i natur/teknik.

Bevægelsesbreaks

Motivation for faglig læring er i fokus. Eleverne får en mental pause og ny energi til det videre arbejde. Bevægelsesbreaks er typisk 5-10 minutter lange og placeret under hensyntagen til timens forløb.

Sundhedsfremmende bevægelse

Aktiviteter med høj intensitet og højere puls er i fokus. Det er typisk længerevarende aktiviteter på mindst 15-20 minutter. Det er oftest bevægelse, der finder sted i idrætstimerne, men det kan også tænkes ind andre steder.

Opdateret 8. august 2014

Ansvar for denne side

Institutions- og Skolecenter

T: 43 59 10 00