Natur og udeliv
  • Få siden oplæst

Den gamle landevejstur i Vestskoven

Den gamle landevej

Klik her for at forstørre og udskrive kortet.

Loeb Vandresti Cykling Fordybelse Spis din kommune

Denne løbe-og vandrerute er på 3.5 kilometer, og fører dig på en skøn tur i landskabet omkring Vridsløsemagle. Turen kan eventuelt kombineres med Ole Rømer turen, hvis man er frisk på en længere tur.

Rutebeskrivelse

Gå gennem Kroppedal-alleen med de gamle kastanietræer.
Gå skråt over landevejen og op på bronzealderhøjen. Den kaldes Ole Rømers høj. Fra toppen har man en fin udsigt over det omkringliggende landskab. Gå ad Ole Rømers Vej mod syd.

Lige ved Snubbekorsvej ses på højre side den store Stenagergård. Snubbekorsvej har sit navn efter”Snubbekorset”, der står på en bronzehøj ca. 500 m mod vest.

Tidligere var denne vej en del af den middelalderlige landevej mellem København og Roskilde. Gå til venstre mod Albertslund. Følg vejen og drej til venstre ad amtsstien ind i Vestskoven. Her går vi forbi nogle af de sidste gartnerier, hvis jorde nu er skov. På højre side går man nu langs med et skovdige.
Drej til venstre ad stien mod Kroppedal. Gå over en afvandingsgrøft. På toppen lige efter beplantningsgrænsen ligger en lille sø til venstre for stien.
Den kan være vanskelig at se fra stien, men er et besøg værd.
Turen slutter igen ved Kroppedal.