Natur og udeliv
  • Få siden oplæst

Hedehusene st - Fløng

Hedehusene St-Floeng

Klik her for at forstørre og udskrive kortet.

Loeb Vandresti Cykling

På denne løbe- og vandretur på 7 km får du mulighed for, at opleve bynære naturområder og villaområder i Hedehusene og Fløng.

Undervejs på turen oplever du, hvordan de tidligere separate byer i dag er vokset sammen og fremstår som en by.

Af bynær natur kommer du blandt andet forbi Engvadgårdsparken, som omkranser Fløngs gadekær, og som stadig udgør Fløngs mentale centrum.

God tur!

Rutebeskrivelse

Start din rute ved Hedehusene Station, hvorfra du krydser Hovedgaden og bevæger dig ad Thorstensvej og til venstre ad Reichelsvej. Fortsæt højre ad Grannsvej, og derefter til venstre videre af Thorstensvej.

Drej til venstre ad plantagevej, og videre af Korshavevej. Drej til venstre ad Fløngvej, og efter et kort stykke vej til højre af Stenalderen, og derefter af 1. vej i rundkørslen. Fortsæt ligeud af Vesterled, og til højre ad Sønderled ved første vej i rundkørslen.

Drej til venstre ad Terningens Kvarter, og du nærmer dig Engvadgårdsparken, som er en del af Fløngs gamle gadekær. I dag fremstår gadekæret som en del af en lille, naturskøn bypark. Her er der mulighed for, at nyde et stykke frugt fra frugtplantagen, nyde en afslappende stund i en hængekøje eller spille fodbold.

Herefter fortsætter I forbi Fløng Skole og videre til Møllebakken. Møllebakken er en del af det gamle Fløng, og har fået sit navn på grund af den mølledrift, der i ca. 200 år har fundet sted på bakken.
Bakken er et resultat af isens bevægelse under istiden. På toppen af Møllebakken ligger det menneskeskabte kulturminde Baunehøj, der er en gammel gravhøj fra bronzealderen (1800 - 900 f.kr). Fra Baunehøjens top er der udsigt over det meste af Fløng, og ved bakkens fod er der mulighed for boldspil og andre aktiviteter på den klippede plæne. Bakken er en legeplads, hvor der også kælkes om vinteren.

Herefter går turen videre ad ruten via stisystemet til Vadsby Å. Følg åen til I igen rammer Hovedvejen i Hedehusene.