Nyheder & presse
  • Få siden oplæst

Spektakulært løft af ny bro i Hedehusene

9. september 2019

Aftenen og natten 7.-8. september blev to brodele løftet på plads til den nye bro, som skal forbinde det eksisterende Hedehusene med den nye bydel Nærheden.

7.-8. september 2019 blev brofagene løftet på plads til den nye bro mellem det eksisterende Hedehusene og den nye bydel Nærheden Broløftet forløb fint: Kort efter kl. 21 blev den første og største del af broen på ca. 208 tons og 30 m. løftet på plads. Kort før midnat kom turen til den anden del på ca. 83 tons og 12 meter. De blev løftet på plads af en 75 m. høj kran.

Broen spænder over Danmarks travleste jernbanestrækning, som var lukket for togtrafik, imens arbejdet blev udført. Broen bliver en skråstagsbro, så der vil blive monteret pylon og stag, og med denne markante arkitektur vil broen blive et vartegn for byen.

Broen forventes at åbne i begyndelsen af 2020.

Høje-Taastrup Kommune og NærHeden P/S samarbejder om at opføre den nye bro.
Arkitekt: DISSING+WEITLING
Hovedentreprenør: Jorton. Stål: Valmont sm.
Rådgiver: COWI.

Fakta om broen

Broen er 42 m lang og 17 m bred.

Det er en skråstagsbro, hvilket betyder, at brodækket hænger i kabler fra en pylon. Pylonen på denne bro er 28 m lang, skrå og forankret bagud i to ankerblokke, mens forstagene går ned i midten af brodækket mellem de to kørebaner.

Broen fører et bilspor og en delt sti (fodgængere og cyklister) i hver retning over banen.

Broen vil spænde over Danmarks travleste jernbanestrækning og krydse seks jernbanespor.

Broen er bl.a. funderet på borede pæle, der er 1,2 m i diameter og op til 30 m dybe. Fundamenter og væggene, der bærer brodækket, er udført i beton, mens broens overbygning (brodæk, pylon og stag) er udført i stål.

Betonkonstruktionerne er støbt på stedet. Stålet er produceret på værksted, og de store elementer er sammensvejset på byggepladsen.

Brodækket er produceret på værksted i ni dele, der er fragtet til byggepladsen. Seks af delene er sammensvejset til at udgøre den nordlige del af brodækket, mens de resterende tre dele er sammensvejset til at udgøre den sydlige del.

De to brohalvdele blev løftet ind med kran og støttes af en midlertidig mellemunderstøtning. Efterfølgende sammensvejses de to brohalvdele og pylon og stag monteres. Derefter kan den midlertidige mellemunderstøtning fjernes.

Den nye bro mellem det eksisterende Hedehusene og den nye bydel Nærheden. Visualisering: DISSING+WEITLING architectureSådan kommer den nye bro mellem det eksisterende Hedehusene og den nye bydel Nærheden til at se ud. Visualisering: DISSING+WEITLING architecture.