Høje-Taastrup Kommune er som sekretariat for Huslejenævnet dataansvarlig for behandling af dine personoplysningerne. Huslejenævnet behandler oplysninger om dig, når du er part i en sag. I den forbindelse skal vi oplyse dig om følgende:
Formål med og retsgrundlag for behandling af dine personoplysninger
Høje Taastrup Kommunes Huslejenævn behandler personoplysninger om dig til følgende formål:
- Behandling af den lejeretlige tvist mellem udlejer og lejer.
Behandlingen af dine personoplysninger sker på baggrund af
- Lejeloven og lov om boligforhold kapitel 9.
- Herudover foretages behandlingen jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e, dvs. at behandlingen henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt efter lov om boligforhold § 81.
Kategori af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
- Almindelige personoplysninger, herunder dit navn, adresse og cpr-nummer, telefonnummer og e-mailadresse og
- I ganske få tilfælde følsomme oplysninger, såsom helbredsoplysninger.
Oplysninger, som du anfører i din sag, bliver registreret i vores system og videregivet til din modpart, således at din modpart har mulighed for at fremkomme med sine kommentarer og oplysninger til sagen. Såfremt din modpart lader sig repræsentere af en anden f.eks. en advokat, organisation, forening eller lignende, vil dine oplysninger blive videregivet til denne repræsentant.
Dine oplysninger kan desuden blive delt til tredjemand i tilfælde af anmodning om aktindsigt.
Hvor stammer dine personoplysninger fra
De personoplysninger, vi behandler om dig, kan stamme fra forskellige steder, herunder dig selv, din modpart i sagen, forsyningsselskaber, SKAT, kommunen mv.
Opbevaring af dine personoplysninger
Vi opbevarer dine personoplysninger indtil, at der er truffet en afgørelse i din sag. Herefter vil dine personoplysninger blive opbevaret i overensstemmelse med arkivloven.
Dine personoplysninger overføres ikke til et land uden for EU/EØS.
Dine rettigheder
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig. Herudover har du ret til at få berigtiget urigtige oplysninger om dig. I helt særlige tilfælde kan du få slettet dine oplysninger. Sletningen er begrænset af, at offentlige myndigheder er underlagt regler, der medfører, at visse oplysninger ikke kan slettes, f.eks. notatpligt, arkivlovgivning, journaliseringspligt m.v. Endelig har du i visse tilfælde ret til at få begrænset behandlingen af din oplysninger.
Dataansvarlig
Høje-Taastrup Kommune - Huslejenævnet er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Huslejenævnets kontaktoplysninger er:
Høje-Taastrup Kommune, Byrådscentret - Huslejenævnet, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup
Har du spørgsmål til behandlingen, kan du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver (DPO)
Se kontaktoplysninger på vores databeskyttelsesrådgiver (DPO)
Læs mere om mere om kommunens databeskyttelse
Indsigelsesadgang
Du kan til enhver tid gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger. Er indsigelsen berettiget, må vores behandling ikke længere omfatte oplysningerne.
Du kan rette din indsigelse til:
Høje-Taastrup Kommune, Byrådscentret - Huslejenævnet, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup, E-mail: HLN@Htk.dk
Vi vil herefter tage stilling til, om din indsigelse er berettiget.
Klagevejledning
Kan vi ikke imødekomme din indsigelse, eller er du utilfreds med kommunens besvarelse af din indsigelse, har du mulighed for at klage til:
Datatilsynet, Borgergade 28, 5. 1300 København K
e-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: 33 19 32 00
www.datatilsynet.dk