Når du henvender dig til kommunen for at komme i betragtning til en anvist bolig, gælder følgende principper:
Du skal opholde dig i kommunen
Princip 1: Alle borgere over 18 år og familier i Høje-Taastrup Kommune kan søge om at komme i betragtning til en almen bolig anvist af kommunen.
Det gælder også dig med tilknytning til kommunen, som midlertidigt opholder sig i en anden kommune, fordi du bor på forsorgshjem eller er på krisecenter mv.
Kommunen foretager en konkret og individuel helhedsvurdering
Princip 2: Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel helhedsvurdering af dit behov/din families behov.
Kommunen vægter bl.a., om det er akut og om det ikke er muligt for dig at søge bolig på lige fod med andre.
Princip 3. I helhedsvurderingen vægter kommunen blandt andet:
- Har du et akut behov? Bor du for eksempel aktuelt på gaden, på et forsorgshjem, krisecenter, bomiljø eller er i efterværn?
- Har du særlige sociale problemer eller en betydelig nedsat funktionsevne, der gør, at du ikke kan løse din boligudfordring på lige fod med andre?
- Kan du ikke overskue din boligsituation og at søge bolig pga. psykiske og sociale udfordringer for eksempel depression, angst eller andre psykiske lidelser, eller har du et misbrug?
- Har du en kognitiv funktionsnedsættelse eller en adfærd, der gør søgning af bolig svær?
- Har du ikke et netværk, der kan hjælpe?
- Har din familie særlige sociale problemer, der påvirker jeres børns levevilkår, og kan I ikke selv løse jeres boligudfordring på lige fod med andre?
- Er du og din familie i en situation, der er så udfordrende for dig og din ægtefælle eller samlever, at det går ud over dit/jeres barn eller børn?
Kommunen tager desuden med i sin vurdering, hvilke boligsøgende, der har det største behov for at få anvist en bolig.