Voksne og ældre
  • Få siden oplæst

Fornyelse af pas

Digital ansøgning til pas

Har du betalingskort kan du benytte kommunens tidsbestilling til pas samt anvende den digitale ansøgning til pas, og gør ventetiden og ekspeditionstiden kortere for dig og dine familie. Når du har benyttet dig af tidsbestilling og den digitale løsning, skal du stadig møde op i Borgerservice, da dit pas skal have et underskrift, foto og fingeraftryk. Det betyder, at det ikke er et lovkrav, at du skal benytte tidsbestilling og delvis selvbetjening, når du skal have nyt pas, men det er en fordel for dig.

Du skal medbringe yderligere dokumentation i enkelte tilfælde

For at få fornyet dit pas, skal du henvende dig i Borgerservice og medbringe:

  • Dit senest udstedte pas
  • Dokumentation af personnummer – f.eks. sundhedskort
    Dette er kun nødvendigt, hvis dit personnummer ikke allerede står i dit eksisterende pas
  • Dokumentation af rettet navn f.eks. hvis dit navn for nyligt er ændret i forbindelse med vielse o.lign.
  • Original dåbsattest, navneattest (eller fødselsattest) - hvis du har mistet dit pas.
  • Særlige regler for børn under 18 år

Passets gyldighed

  • Er du over 18 år gælder passet i 10 år
  • Er du mellem 2 og 18 år gælder passet i 5 år
  • Er passet udstedt til et barn under 2 år gælder passet i 2 år

Leveringstid

Leveringstiden på et pas kan vare op til 14 dage. Du bør derfor få lavet dit pas i god tid, inden du skal ud at rejse. Bemærk, at leveringstiden kan være længere op til højtider og sommerferie.

Særlige forhold for børn under 18 år

Børn under 18 år skal have underskrifter fra begge forældre ved fælles forældremyndighed. Hvis begge forældre ikke kan møde op sammen med barnet, kan ansøgningen udfyldes og underskrives hjemmefra og medbringes.

En forudsætning for, at der kan tages billede af børn, er, at barnet er fyldt 5 år, og at barnet kan sidde stille. Hvis du ikke mener, det er muligt, skal du medbringe et gyldigt pasfoto af barnet.

Læs mere om pas til børn.

Ved navneændring

Du har mulighed for, at få et nyt pas ved navneændring, men du skal stadig betale for det og følge nedenstående anvisninger. Bemærk, at du ikke kan få udstedt et nyt pas med dit nye navn, før navneændringen er trådt i kraft og fremgår af den påkrævede dokumentation.

Anmeldelse af mistet pas

Har du mistet dit pas, skal du melde det til kommunen for at kunne få et nyt. Anmeldelsesblanketten finder du her (pdf).

Obs: Det er vigtigt, du giver besked til kommunen, hvis dit forsvundet pas dukker op igen. Det er ikke lovligt at rejse på et pas, der er meldt stjålet, kan det give bøder m.m., også selv om det er dit eget pas.

Priser på pas

Du skal betale for dit pas, pasfoto og fingeraftryk ved pasekspeditionen i Borgerservice.

Du skal helst betale med Dankort, (som betalingskort tager vi kun mod Dankort).

Se priser på pas, pasfoto og fingeraftryk.

Opdateret 25. april 2017

Ansvar for denne side

Borger- og Arbejdsmarkedscenter

T: 43 59 10 00
E-mail: bac@htk.dk