Kontakt os

Borgerservice

Telefon: 43 59 10 00

Se åbningstider

e-mail: bac@htk.dk

Send sikker post (kræver NemID) 

Angiv ikke personfølsomme oplysninger i mails. 

Brug i stedet sikker post.

Adresse: Rådhuset, Bygaden 2, 2630  Taastrup

Information om Grundlovsceremonien

Før du kan få dansk statsborgerskab, skal du deltage i en grundlovsceremoni.

Grundlovsceremoni

Før du kan få dansk statsborgerskab, skal du fra 2019 deltage i en grundlovsceremoni.

Høje-Taastrup Kommune afholder grundlovsceremoni to gange om året. Typisk vil det være i marts og september måned. Informationer om dato vil blive offentliggjort på denne side.

Til ceremonien skal du skal skrive under på, at du vil overholde grundloven.

To gange om året vedtager Folketinget en ny lov, som tildeler statsborgerskab til nye statsborgere.

Læs de to seneste lovforslaget her: 'L 41 Forslag til lov om indfødsrets meddelelse' og ’L180 Forslag til Lov om indfødsrets meddelelse’ 

Udlændinge- og Integrationsministeriet har beskrevet regler og rammer for deltagelse i grundlovsceremonien. Læs mere om deltagelse i grundlovsceremonien og regler for grundlovsceremonien på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside

 

Tilmelding til grundlovsceremoni

Næste grundlovsceremoni er:

Fredag den 4. september kl. 13.45-15 og Fredag den 18. september kl. 14.15-15.30

Ved tilmelding, skal du vælge, hvilken ceremoni, du vil deltage i. Der er plads til maksimalt 25 ansøgere + gæster til hver ceremoni.

 

Sidste frist for tilmelding er den 20. august 2020

Sidste frist gælder for begge ceremonier.

De omtalte grundlovsceremonier erstatter den aflyste ceremoni d. 27. marts. Tilmeldinger til den aflyste ceremoni er annulleret. Alle, der ønsker at deltage, skal derfor tilmelde sig denne nye ceremoni.

 

Til ceremonierne er der plads til alle de borgere, som bor i Høje-Taastrup Kommune og som var en del af lovforslaget 'L41 Forslag om indfødsrets meddelelse ' og og ’L180 Forslag til Lov om indfødsrets meddelelse’.

Når du trykker på linket 'Tilmelding til Grundlovsceremoni' skal du bruge dit NemID.

I tilmeldingen skal du også angive, hvilket dag, du vil deltage, hvor mange gæster, du gerne vil have med til ceremonien. Du kan maksimalt have tre gæster med.

Når du har sendt beskeden, vil du inden for to hverdage modtage en kvittering i e-Boks på din tilmelding. I kvitteringen står også informationer om ceremonien og hvad du skal huske at medbringe.

Husk legitimation og blanket

Til ceremonien skal du medbringe legitimation. Det skal være: 

Opholdskort, fremmedpas, konventionspas eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i Danmark, pas, identitetskort eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i et andet EU-/EØS-medlemsland eller i Schweiz, eller pas, som er udstedt af en offentlig myndighed i et andet land end de i nr. 1 og 2 nævnte lande, og hvori der er isat en opholdssticker.

Du skal også medbringe den blanket, som Udlændinge- og Integrationsministeriet har sendt til dig i forbindelse med sagens behandling. Blanketten hedder 'blanket til afgivelse af erklæring' 

 

Børn under 18 år

Hvis der er bipersoner under 18 år, som er omfattet af den ansøgning, vil de få dansk indfødsret sammen med dig, når du har deltaget i grundlovsceremonien. Det er ikke et krav at bipersoner deltager i ceremonien.