Høje-Taastrup kommunes ”Principper for samarbejdet om overgange i børn og unges liv” tager afsæt i kommunens Børne- og Ungepolitik og kommunens principper for forældresamarbejde – og er tæt koblet til kommunens Forebyggelsesstrategi. Med de fælles principper er det ønsket af leve op til det børnesyn, der karakteriserer kommunens Børne- og Ungepolitik:
”Nysgerrighed, indre motivation, trang til at udforske og til at lege og lære er kendetegnende for børn og unges tilgang til verden. Høje-Taastrup Kommune ønsker at stimulere barnets naturlige leg og læringslyst lige fra det helt spæde barn til den unge, der er på vej i ungdomsuddannelse”. (Børne- og Ungepolitikken)
Høje-Taastrup kommunes fælles principper for samarbejdet om overgange i børn og unges liv:
- Vi sikrer kvalitet og sammenhæng i samarbejdet om overgange i børn og unges liv
- Vi sikrer overlevering af relevant viden
- Vi sikrer barnets/den unges trivsel, læring og en plads i fællesskabet
- Vi sikrer et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde med forældrene
For at sikre oplevelsen af sammenhæng for det enkelte barn skal de fire fælles principper for samarbejdet om overgange i børns liv altid anvendes i overgangsarbejdet. Derved sikres en ensartethed i arbejdet på tværs af dagtilbud, SFO’er og skoler i Høje-Taastrup Kommune.
For at sikre alle børn en god skolestart, retter denne udgave af ”Fælles principper for samarbejdet om overgange” sig specifikt mod overgangen mellem dagtilbud og skole.