25 timers obligatorisk læringstilbud
Den 1. juli 2019 blev der indført obligatorisk læringstilbud jf. dagtilbudslovens § 44, som betyder at alle børn i alderen 1-2 år, der bor i udsatte boligområder og som ikke er indskrevet i dagtilbud, skal optages i et obligatorisk læringstilbud, når de fylder 1 år.
Formålet med det obligatoriske læringstilbud er, at børn så tidligt som muligt kommer sammen med andre børn i et dagtilbud og lærer danske traditioner, normer og værdier.
Det er også et formål, at børn så tidligt som muligt får trænet og udviklet de grundsten, som er nødvendige for at udvikle et godt dansk sprog. Sådan får børnene en god start for at lære det danske sprog og gode forudsætninger for at lære i skolen.
Hvad siger loven?
Det obligatoriske læringstilbud er 100 % kommunalt finansieret, dog med undtagelse af udgiften til bleer og frokost – udgiften hertil skal forældre afholde. Udgiften til frokost er opgjort til kr. 669 pr. måned. I skal selv medbringe bleer, mens barnet opholder sig i dagtilbuddet.
Det obligatoriske dagtilbud er på 25 timer om ugen og er placeret i udvalgte daginstitutioner i henholdsvis Taastrup og Hedehusene. Barnet skal være i dagtilbuddet i alle 25 timer, helt præcist i tidsrummet fra kl. 9-14.
Som en del af det obligatoriske læringstilbud, er der krav om, at forældre også deltager i målrettede læringsforløb. I Høje-Taastrup Kommunen betyder det, at begge forældre skal være med i dagtilbuddets hverdag i 12 timer i alt, i indkøringsperioden mens barnet lærer at være i tilbuddet. Desuden skal begge forældre deltage i 3 obligatoriske forældremøder af 2 timers varighed.
Formålet er, at forældrene får metoder til, hvordan der derhjemme kan arbejdes med at udvikle barnets evner til at lære og til at udvikle barnets sproglige evne.
Forældres forpligtelser
Forældre har pligt til lade deres barn deltage i det obligatoriske læringstilbud eller til at forestå en indsats, der står mål med det obligatoriske læringstilbud. Hvis barnet skal i et obligatorisk læringstilbud indebærer forpligtelsen at:
- forældrene skal sikre, at barnet og begge forældre deltager i de målrettede forløb
- barnet ikke benytter det obligatoriske læringstilbud mere eller mindre end 25 timer om ugen
Kommunen kan træffe afgørelse om standsning af børneydelsen, hvis forældrene ikke deltager i samarbejdet omkring deres barn i det obligatoriske læringstilbud eller hvis deres barn ikke møder op i det obligatoriske læringstilbud.
Forældres muligheder for selv at forestå indsatsen
Forældre kan også selv sørge for, at barnet får en god start på at lære det danske sprog og de danske traditioner, normer og værdier, mens det opholder sig i hjemmet.
Indsats i hjemmet indebærer følgende krav:
Forældre skal meddele dette skriftligt til kommunen, før indsatsen påbegyndes. Meddelelsen skal som minimum indeholde oplysninger om, hvilke børn der skal deltage i indsatsen, hvor indsatsen skal foregå, og hvem der skal varetage indsatsen. Det følger af loven, at det alene er barnets forældre, som kan forestå indsatsen. Det er således ikke muligt at lade fx en bedstemor forestå indsatsen på forældrenes vegne.
Mor og far skal begge tale og forstå dansk på et niveau, der svarer til 9. klasses afgangseksamen eller Prøve i Dansk 3. Der indhentes dokumentation ved ansøgning og/eller tilsyn.
Den forælder, som er hjemme med barnet, skal sørge for, at barnet udvikler de færdigheder, som det ellers ville lære i det obligatoriske læringstilbud.
Ansøgningsskema
Tilsyn i hjemmet
Høje-Taastrup Kommune har pligt til at føre tilsyn med obligatoriske læringstilbud udført i hjemmet af forældrene selv.
Derfor vil der komme en pædagogisk konsulent på besøg i hjemmet.
Formålet med tilsynet er at vurdere, om din/jeres indsats står mål med det obligatoriske læringstilbud. Det obligatoriske læringstilbud skal understøtte udviklingen af barnets danske sprog, barnets læringsparathed og introducere barnet til danske traditioner og højtider samt demokratiske normer og værdier.
Ved tilsynet bliver der bl.a. lagt vægt på, om du/I som forældre:
- har tilstrækkelige dansksproglige kompetencer til at kunne understøtte jeres barns dansksproglige udvikling (vurderingen kan f.eks. basere sig på dokumentation af bestået 9. klasses afgangsprøve i dansk, prøve i dansk 3 eller øvrig dokumentation).
- understøtter barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse bl.a., at barnet lærer nyt og udvikler sig gennem aktiviteter i hverdagen. Vurderingen vil være ud fra et bredt læringsbegreb i forhold til barnets kropslige og motoriske, sociale, personlige og kognitive læring (f.eks. om barnet kan koncentrere sig, udviser nysgerrighed og er vedholdende i aktiviteter og leg)
- introducerer jeres barn til danske traditioner og højtider samt demokratiske normer og værdier (f.eks. bliver barnet inddraget og har det medbestemmelse i nogle af de ting, der sker omkring det, og oplever barnet, at der er respekt og ligeværd mellem kønnene)
- giver barnet mulighed for at indgå i et børnefællesskab og lege med andre børn.
Du /I vil blive kontaktet for at aftale nærmere, hvornår den tilsynsførende kan komme hjem til jer.
Den pædagogiske konsulent vil tale med forældrene om, hvad der observeres under det pædagogiske tilsyn og forældrene vil få vejledning om, hvordan der kan arbejdes videre med at udvikle barnets færdigheder.
Vurderer den pædagogiske konsulent gennem tilsynet, at forældrenes indsats ikke står mål med indsatsen i det obligatoriske læringstilbud, skal barnet optages i et obligatorisk læringstilbud.
Udmeldelse af obligatoriske læringstilbud
Et barn skal som udgangspunkt forblive optaget i et obligatorisk læringstilbud, indtil kommunen gennemfører den lovpligtige sprogvurdering i 2-års-alderen.
Reglerne for obligatoriske dagtilbud findes i dagtilbudsloven §§ 44a – 44g.
Reglerne for hvilke områder, der er udsatte boligområder findes almenboligloven § 61a.
Reglerne for hvornår børne- og familieydelsen kan stoppes findes i børne - og ungeydelsesloven § 2.
Læs mere i dagtilbudsloven på retsinformation.dk