Årlig godkendelse som folkeoplysende forening

Foreningens godkendelse fornyes for et kalenderår ad gangen, tilskud og ret til lokaler gives ligeledes for et år ad gangen.

Ansøgningsprocedure for årlig godkendelse af folkeoplysende foreninger

Er din forening godkendt under folkeoplysningsloven, modtager foreningen hver november en e-mail, med information vedr. den årlige godkendelse.

I e-mailen kan du finde:

  • Vejledning til ansøgningen
  • Ansøgningsfrist 
  • Modtager foreningen ikke en e-mail i november, bedes I kontakte Fritids- og Kulturcentret.

    Hvordan ansøger du? 

    1. Du indberetter medlemstal i Conventus.
    2. Du udfylder et ansøgningsskema i Conventus.

    Tips til ansøgningen

    • Er din forening ikke oprettet i Conventus, 

    Gå ind på www.conventus.dk

    Klik på "opret organisation"

    Indtast foreningens data

    Vælg "pro" under pakke. Udgiften betales af Høje-Taastrup Kommune

    Udfyld feltet "priskategori" ud fra foreningens antal medlemmer

    Vælg Høje-Taastrup Kommune

    Alle felter med * skal udfyldes. I må dog meget gerne udfylde CVR-nummer, da vi bruger det til udbetalinger til foreningen.

    Vælg ny bruger og udfyld felterne og klik gem

    Du modtager herefter en mail fra Conventus med brugernavn og password til foreningens profil

    Du skal kontakte fritidkultur@htk.dk når du har oprettet din forening i Conventus, så foreningen kan få tildelt de korrekte rettigheder til at booke lokaler på skoler og i kulturhusene.

    • Relevante dokumenter, som efterspørges f.eks. medlemslister, vedtægter mm. skal helst vedhæftes direkte i formularen, men kan også sendes per e-mail til fritidkultur@htk.dk.
    • Medlemslisten skal kun indeholde navn og fødselsdato. Hvis du sender personfølsomme oplysninger om f.eks. oplysninger om medlemmer af politiske organisationer, skal medlemslisten sendes sikkert via digital postkasse til Høje-Taastrup kommune. Husk at skrive tydeligt, at medlemslisten skal videresendes til Fritid og kultur.
    • Efter indtastningen modtager ansøgeren en kvittering pr. mail, hvor modtagelsen bekræftes. Du kan altid se hvad du har indtastet i Conventus.
    • Hvis du efterfølgende opdager fejl i de indtastede data, kan disse rettes ved at kontakte Fritid & Kultur
    • OBS: Foreninger, der afleverer ansøgning om tilskud efter ansøgningsfristen, mister en tolvtedel tilskud pr. måned. Tilskud beregnes fra den 1. i måneden efter foreningsudvalgets godkendelse af ansøgningen.

    Læs hvordan din forening kan godkendes første gang

    Læs om krav til vedtægter og indhentelse af børneattester

    Vejledning i hvordan du indberetter eller ændrer oplysninger om bestyrelsen i Conventus rekvireres ved henvendelse til Fritid og Kultur.

    Vejledning til indberetning af medlemmer i Conventus og udfyldelse af ansøgningsblanketten rekvireres ved henvendelse til Fritid og Kultur.

    Regler for ansøgning og regnskabsaflæggelse

    Luk alle
    Udfold alle