Natur og udeliv
  • Få siden oplæst

Den sorte kløversti i Taastrup 10 km

Vidste du, at du på den sorte kløversti kan opleve en tidsrejse gennem Taastrups lange historie?

Sort Kloeversti

Klik her for at forstørre og udskrive kortet

Vandresti Loeb Cykling Kulturoplevelser Vandleg Volleyball Spis din kommune Legeplads Parkering Haengekoeje

Vippestole Bord og baenkesaet

En kløversti består af fire ruter, der varierer i længde fra 2½ til 10 km. Alle fire ruter udspringer fra en central plads eller et knudepunkt i byen, markeret med en "kløverpæl". Stierne er blevet udpeget og anlagt, efter at interesserede borgere har haft mulighed for at afprøve ruterne og aflevere deres ideer.

Den sorte kløversti har, ligesom de andre Kløverstier i Taastrup, udgangspunkt fra domhuspladsen foran Taastrup bibliotek på hovedgaden.

Den sorte sti er på 10 km og er en tidsrejse gennem Taastrups lange historie, fra Høje-Taastrup Kirkes opførelse i tidlig middelalder over 1800-tallets teglindustri til den nyeste byudvikling omkring Selsmosen.

Fra Domhuspladsen går turen forbi byens vandtårn fra 1908, gennem gamle Taastrup og videre mod Høje Taastrup vej. Herfra krydser turen Hveen Boulevard og fører videre til Høje Taastrup Planen. Bydelen ved Høje Taastrup Station blev bygget parallelt med stationsbyggeriet i 1980’erne og byder på spændende kunst og arkitektur, er inspireret af antikkens byggekunst.

Turen fortsætter ad Høje Taastrup Boulevard og krydser stationens store tøndehvælv. Herfra går det videre ad Høje Taastrup stien mod Henning Larsens hvide gymnasiebygning fra 1981. Turen passerer det gamle Høje Taastrup via Bygaden, hvor Høje-Taastrup Kirke, hvis historie går tilbage til starten af 1100-tallet, troner på toppen af kirkebakken.

Herfra går turen mod nord, Roskildevejen krydses og stien fortsætter ad Lervangen til Hakkemosen. Her lå fra midt i 1800-tallet til 1915 et stort teglværk, der i bl.a. har haft forfatteren Morten Korch som direktør. I dag inviterer Hakkemosens Økobase og naturlegeplads til ophold og leg, mens søen bruges flittigt af lystfiskere.

Turen fortsætter ad Hakkemosevejen, som er Høje-Taastrups ældste allé. Stien krydser atter Roskildevej og går ad Kirke stien mod Høje-Taastrups rådhus. Derfra går turen tilbage til Taastrup via Høje Taastrup stien.

Ved Taastrupgaard laver stien en afstikker ind i boligområdets grønne fællesarealer, inden turen fortsætter i retning mod Selsmosen. Fra Selsmosens vestlige bred følges den sorte rute tilbage til udgangspunktet på Domhuspladsen.

Læs mere om den Sorte Kløversti. Tag familien med på tidsrejsen, og nyd samtidig glæden ved motion og frisk luft.

God tur!

Læs mere om kløverstierne

Logo

Klik på loget for at læse mere om kløverstierne.

Rutebeskrivelse

Sort sti starter ved Domhuspladsen i Taastrup. Herfra drejer du til højre ad Gasværksvej og til venstre ad Espens Vænge. Drej til venstre ved Lindevangshusene, og fortsæt over Hveens Boulevard og videre ad Blekinge Boulevard. Drej til højre ad Girostrøget og til venstre ad Dalbergstrøget.

Fortsæt forbi Høje Taastrup Station og videre ad de små stier til Bygaden og Høje-Taastrup Gade. Kryds herefter Roskildevej og fortsæt ad Lervangen mod Hakkemosen. Hakkemosen er et af kommunens naturområder, hvor der er rig mulighed for at opleve et afvekslende landskab med sø, skov og åbne områder.  Gør eventuelt ophold i Hakkemosen, hvor der er mulighed for at fiske i Hakkemosen, nyde udsigten eller lave mad over bål. Du kan også gøre brug af shelteret ved mosen, og overnatte i det fri før du fortsætter turen.

Forsæt ruten videre ad Hakkemosevej til du rammer Roskildevej. Kryds Roskildevej, og fortsæt mod Præstegårdsvej og Høje-Taastrup Rådhus. Ved Rådhuset fortsætter du ad de små stier til du rammer Skagensvej. Her drejer du til højre, og kort efter til venstre, forbi Cph West og videre mod Haslevgade.

Fortsæt ad stierne parallelt med baneterrænet. Kryds Hveens Boulevard, og fortsæt ad stierne mod Selsmosen. Selsmosen er en af Taastrups grønne oaser, hvor der er fokus på leg og bevægelse med vand. Særligt i sommerhalvåret er området præget af høj aktivitet, og er absolut et besøg værd. Her har du mulighed for at spille volleyball, sidde i en vippestol og nyde udsigten eller prøve kræfter med tømmerflåden eller de mange trædesten.

Efter endt ophold fortsætter du ad Taastrup Have og Selsmosevej forbi Taastrup Station og tilbage til rutens startposition.