Byrådet i Høje-Taastrup Kommune betragter plejecentrenes Bruger- og pårørenderåd som et værdifuldt dialogforum, hvor bruger og pårørende informeres og inddrages i hverdagen og driften af centrene.
§1 Formål med Bruger- og pårørenderåd
Stk. 1
Grundlaget for Bruger- og pårørenderådenes virke er Serviceloven L177 §16, der muliggør Byrådets beslutning om etablering af et Bruger- og pårørenderåd på samtlige af kommunes plejehjem.
Formålet med Bruger- og pårørenderåd er, at de danner rammerne for en konstruktiv dialog, hvor beboere, brugere og pårørende i samarbejde med plejehjemmenes ledelse og medarbejdere sikrer, at plejehjemmenes dagligdag fungerer bedst muligt for husets beboere og brugere.
Stk. 1a
Bruger- og pårørenderåd skal medvirke til at beboere, brugere af huset og pårørende:
- Oplever, at de har medindflydelse på deres dagligdag
- Får medindflydelse på planlægningen og gennemførelsen af sociale og kulturelle aktiviteter
- Inddrages i debat om de overordnede retningslinjer for den daglige pleje- og omsorgsindsats på kommunens plejehjem
- Orienteres og høres om ændringer i plejehjemmenes ressourceanvendelse og daglige drift
- Inddrages i centrets frivillighedsarbejde
§2 Bruger- og pårørenderådets kompetencer
Stk. 1
Bruger- og pårørenderåd informeres og inddrages i dialog om overordnede retningslinjer for den daglige pleje- og omsorgsindsats i hjemmene.
Som udgangspunkt informeres og inddrages Bruger- og pårørenderåd i spørgsmål vedrørende:
- Plejecentrets mål og værdigrundlag for plejecentrenes tilbud til brugerne
- Det generelle pleje- og omsorgsniveau på centret
- Centrets aktivitetstilbud for beboere og pårørende
- Ændringer af centrets fysiske rammer
- De overordnede retningslinjer for centrets kostplan
- Væsentlige driftsmæssige og økonomiske forhold af generel betydning
Stk. 2
Bruger- og pårørenderåd kan behandle generelle sager på opfordring fra beboere, pårørende og brugere af plejehjemmene, og kan selv tage sager op til debat.
Bruger- og pårørenderåd kan alene behandle sager af principiel generel karakter.
Rådet kan ikke behandle personsager.
Stk. 3
Bruger- og pårørenderåd har høringsret i forbindelse med Byrådets vedtagelse af kommende års budget.
Derudover høres rådene i forbindelse med væsentlige ændringer på budget og økonomiske prioriteringer i de enkelte plejehjem.
Bruger- og pårørenderåd har høringsret på den årlige tilsynsrapport. Høringsretten omfatter delrapporter og den årlige tilsynsrapport. Bruger- og pårørenderåd kan i særlige tilfælde anmode myndighedsfunktionen om en mundtlig præsentation og drøftelse af tilsynsrapporten.
Stk. 4
Der etableres et Bruger- og pårørenderåd på hvert enkelt af kommunens plejehjem.
§ 3 Bruger- og pårørenderådets sammensætning
Stk. 1
Bruger- og pårørenderådet består af 6 medlemmer samt plejehjemleder. Medlemmerne af rådet fordeler sig som følger:
- Leder af plejehjemmet
- Beboerrepræsentanter 2
- Pårørenderepræsentanter 2
- Brugerrepræsentant (brugere af aktivitet/café) 1
- Repræsentant for støtteforening 1
- Der vælges 2 suppleanter for brugerne og 2 suppleanter for pårørende
- Seniorrådet - 1 kontaktperson
Suppleanter indtræder i rådet ved et medlems udtræden eller ved sygdom udover 2 måneder.
Pårørende skal nødvendigvis ikke være i familie med beboeren, men kan være en god ven, kontaktperson eller lignende. Den enkelte beboer kan dog kun repræsenteres ved en pårørende.
Stk. 2
Det enkelte Bruger- og pårørenderåd kan, såfremt der kan opnås konsensus blandt rådets aktive medlemmer, og det falder naturligt indenfor centrets struktur/organisation, vælge at udvide rådet med flere medlemmer. Såfremt rådet udvides, skal det ske ved en ligelig fordeling mellem de enkelte grupper.
Bruger- og pårørenderådet kan vælge at invitere en repræsentant for personalet til at deltage i møderne.
Personalerepræsentanten har ikke stemmeret ved møderne.
Stk. 3
Blandt medlemmer af Seniorrådet udpeges en kontaktperson for plejehjemmet. Det anbefales at kontaktpersonen inviteres til at deltage til alle rådets møder. Seniorrådets kontaktperson har ikke stemmeret ved møderne.
Repræsentanter for støtteforeningen udtræder af Bruger- og pårørenderådet, hvis medlemskabet ophører.
Pårørende som er valgt til Bruger- og pårørenderådet, udtræder af rådet, hvis den ene beboer, som vedkommende er pårørende til fraflytter eller afgår ved døden.
Stk. 4
Udtrædelse af Bruger- og pårørenderådet sker, så snart suppleanten kan overtage repræsentationen, eller der har været afholdt suppleringsvalg.
§4 Valg til Bruger- og pårørenderåd
Stk. 1
Det afholdes valg til Bruger- og pårørenderådet hver år i januar måned:
- 1 repræsentant for pårørende, 1 brugerrepræsentant og 1 beboerrepræsentant vælges i lige år
- 1 repræsentant for pårørende, 1 beboerrepræsentant og 1 støtteforeningsrepræsentant vælges i ulige år.
Valgperioden for Bruger- og pårørenderådets medlemmer er på 2 år.
Rådet kan i tilfælde af stort frafald blandt rådets medlemmer afholde suppleringsvalg for de enkelte poster.
Stk. 2
Kandidater
Opstilling af valg af kandidater sker på et offentlig indkaldt valgmøde på plejehjemmene. Kandidaterne til rådet opstilles i henhold til, hvem de repræsenterer.
Alle beboere, pårørende og brugere af centrene har stemmeret i forhold til, hvem de repræsenteres af.
Hver beboer, pårørende og bruger har én stemme. Såfremt beboeren af helbredsmæssige årsager ikke er i stand til at stemme, kan en pårørende påtage sig stemmeretten på beboerens vegne.
§5 Konstituering
Bruger- og pårørenderådet konstituerer sig ved første møde med formand og næstformand. Formandsposten besættes af beboere, brugere og pårørende.
§6 Arbejdsform
Stk.1
Bruger- og pårørenderådet fastlægger umiddelbart efter valget sin forretningsorden, hvori der angives mere konkrete opgaver samt regler for indkaldelse og fastlæggelse af dagsorden m.v. (eventuelt faste punkter på dagsorden).
Stk. 2
Bruger- og pårørenderådet fastlægger selv sin mødehyppighed, dog mindst 6 gange årligt.
Ved afgørelser der kræver afstemning, gælder almindelig flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens og ved dennes fravær, næstformandens stemme udslagsgivende.
Stk. 3
Sekretariatsbetjening
Rådet varetager som udgangspunkt selv sekretærfunktionen. Plejehjemlederen deltager i møderne og varetager sekretariatsbetjeningen i relation til myndighedsfunktionen.
Det er lederens opgave at sikre, at rådet har relevant information og at give inspiration til rådes virke.
§7 Økonomi
Udgifter til rådets arbejde afholdes af det decentrale budget. Plejehjemmet stille mødelokale til rådighed.
Ingen af rådets deltagere får kørselsgodtgørelse eller diæt for deltagelse i møderne. Dog udbetales der kørselsgodtgørelse til Seniorrådets kontaktperson.
§8 Godkendelse og ændring af vedtægter
Sundheds- og Omsorgscentrets ledelse bemyndiges til at godkende eventuelt ændring af vedtægterne.
En vedtægtsændring fordrer dog, at samtlige Bruger- og pårørenderåd kan tilslutte sig ændringen.
Hvis der ikke kan opnås enighed om eventuel vedtægtsændring, fremsendes sag til politisk beslutning i Ældreudvalget.
Tiltrådt af Byrådet den 16. november 2010
Revideret og tiltrådt af samtlige Bruger- og pårørenderåd i Høje-Taastrup Kommune, ved fællesmøde den 17. juni 2014
Centerchefen for Sundheds- og Omsorgscentret har godkendt ændringerne 17. juni 2014