Kvalitetsstandard for længerevarende botilbud efter servicelovens § 108 samt almenboliglovens § 105 med tilknyttet socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85
Find information om
Kan du modtage støtten?
Måske har du en svær psykisk lidelse - evt. i kombination med et misbrug - en udviklingshæmning, en gennemgribende udviklingsforstyrrelse (f.eks. autisme) eller er senhjerneskadet.
Hvordan kontakter du os/søger støtte?
Hvis du mener, du har behov for et længerevarende botilbud eller du vil vide mere, så kan du kontakte Høje-Taastrup Kommune på:
Telefon: 43 59 10 00
E-mail: socialhandicap@htk.dk
Du kan søge om støtten via Høje-Taastrup Kommune.
Hvad er sagsbehandlingstiden?
Hvad er formålet med støtten?
Hvad er kriterierne?
Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dine ressourcer og dit behov for støtte.
Ved vurderingen lægger Høje-Taastrup Kommune vægt på,
- At du har behov for omfattende hjælp til almindelige daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling i en sådan grad at dette ikke kan ydes i din egen bolig, og at du er afhængig af, at andre klarer dagligdagens opgaver sammen med dig.
- At du har behov for en fysisk ramme for at kunne vedligeholde, udvikle eller undgå tab af fysiske og psykiske færdigheder.
- At du har brug for støtte på forskellige tidspunkter hele døgnet.
- At din funktionsnedsættelse er kompleks, og der er behov for en længerevarende tværfaglig indsats.
- At dit funktionsniveau er afdækket og hvor din fysiske og/eller psykiske tilstand vurderes varig og at du ikke inden for en kortere periode kan optræne færdigheder, der gør dig i stand til at bo i selvstændig bolig.
- Du har en foranstaltningsdom til ophold i botilbud
- At du ikke kan få dækket dit behov på anden vis
Hvad kan kommunen tilbyde?
Den støtte, du får i et længerevarende botilbud, tager udgangspunkt i din situation og din aktuelle funktionsevne.
Omfanget af din støtte afhænger af dit behov. Der ydes i udgangspunkt støtte alle ugens dage.
Du og din sagsbehandler udarbejder et overordnet mål med den indsats du får, som skal fungere som pejlemærke undervejs. Det kalder vi indsatsformålet. Indsatsformålet er i videst muligt omfang baseret på dine ønsker, håb og drømme.
Ud fra indsatsformålet laver du i samarbejde med din sagsbehandler et eller flere indsatsmål, som skal hjælpe dig på vej.
Hvilke aktiviteter indgår i støtten?
På et længerevarende botilbud kan du bl.a. få pleje og omsorg, og støtte til at vedligeholde, optræne og udvikle evnen til at klare almindelige dagligdagsopgaver. Fx
- At skabe struktur i din hverdag, så du f.eks. kan få eller fastholde en tilknytning til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
- At mestre din funktionsnedsættelse eller din sygdom, så du f.eks. selv husker og håndterer din medicin
- At indgå i sociale sammenhænge
- At komme til læge og i tandlægebehandling
- At planlægge og styre din økonomi
- At forstå og handle på den post du modtager, både fysisk og digital post
- At indgå i netværk
- At købe ind og lave mad
- At håndtere din personlige hygiejne
- At rydde op, gøre rent og vaske tøj
- Ledsagelse
Hvilke aktiviteter indgår ikke?
Nogle aktiviteter indgår ikke i et længerevarende botilbud.
Det er som udgangspunkt:
- Støtte til at du kan deltage i dine selvvalgte fritidstilbud
- Kørselsordning
- Ledsagelse til selvvalgte ferierejser, kulturelle tilbud og større familiearrangementer
Når du bor i et længerevarende botilbud og har behov for hjælp efter sundhedsloven, skal du have din egen praktiserende læge og tandlæge og du kan benytte dig af fysioterapeuter, speciallæger m.fl. på lige fod med alle andre. I de tilfælde, hvor du får et midlertidigt botilbud med et behandlingsmæssigt og/eller optræningsmæssigt sigte, kan sundhedsfagligt personale dog være en del af det helhedsorienterede tilbud til dig.
Du har selv ansvar for at tegne ansvars- og indbo-/familieforsikring.
Hvad koster det?
Et tilbud efter servicelovens §108:
Høje-Taastrup Kommune betaler en døgntakst for dit ophold. Der vil almindeligvis være en egenbetaling for opholdet, som dækker ophold og forbrugsudgifter (el, vand og varme). Egenbetalingen vil blive fastsat på grundlag af boligens omkostninger og din indtægt, i overensstemmelse med reglerne herom i BEK nr 1387 af 12/12/2006.Der kan også være en række valgfrie ydelser, som botilbuddet stiller til rådighed, f.eks. kost og rengøring, som du kan vælge at tilkøbe.
Høje-Taastrup Kommune fastsætter din betaling for opholdet ud fra en vurdering af dine indtægter og boligens omkostninger. Som udgangspunkt vil du blive opkrævet betaling fra det tidspunkt, hvor tilbuddet står til disposition for dig. Din betalingsforpligtelse ophører, når du fraflytter botilbuddet. Egenbetalingen genberegnes årligt, og at hvis egenbetalingen stiger grundet stigninger i driftsudgifterne, har du som beboer krav på 2 måneders varsel.
Et botilbud efter almenboliglovens §105 med støtte efter Servicelovens §85:
Du får en lejekontrakt og betaler husleje i henhold til lejekontrakten. Du skal betale et indskud og du kan søge om beboerindskudslån efter boligstøttelovens §§ 55 og 56. Du kan også søge om boligstøtte, jf. boligstøttelovens § 1 mv. Du betaler ikke for den socialpædagogiske støtte du får i forbindelse med tilbuddet.
I begge typer botilbud betaler du for egne udgifter i forbindelse med aktiviteter og transport.
Hvem leverer støtten?
Som udgangspunkt peger Høje-Taastrup Kommune på kommunes egne tilbud eller lokalt forankrede leverandører, hvis de er kvalitetsmæssigt og økonomisk konkurrencedygtige, men kommunen kan vælge at pege på private botilbud eller botilbud i andre kommuner.
Botilbuddet skal være godkendt af Socialtilsynet og registreret på Tilbudsportalen.
Hvornår og hvordan følger vi op?
Opfølgningen er væsentlig i forhold til at sikre, at du får den støtte, som du er visiteret til, og at du oplever, at du arbejder med de mål, der skal til for at kunne mestre dit liv med de forudsætninger, du har.
Hvilke klagemuligheder har du?
Du kan klage mundtligt eller skriftligt, og din sagsbehandler kan hjælpe dig, hvis du har brug for det.
Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav.
Vi vil på baggrund af din klage, genvurdere afgørelsen, og hvis vi ikke ændrer afgørelsen, sender vi den til viderebehandling i Ankestyrelsen.
Din klage skal stiles til:
Høje-Taastrup Kommune
Social- og Handicapcentret
Høje-Taastrup Kommune
Bygaden 2
2630 Taastrup
E-mail: socialhandicap@htk.dk
Tlf. nr.: 43 59 16 90
Hvad siger loven om midlertidigt botilbud?
Det fremgår af servicelovens § 108 at:
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ophold i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til personer, som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på anden vis.
Stk. 2. Personer, som modtager tilbud efter stk. 1, og som ønsker at flytte til en anden kommune, har ret til et tilsvarende tilbud i en anden kommune. Det er en forudsætning, at den pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget i både fraflytningskommunen og tilflytningskommunen.
Stk. 3. Retten til frit valg efter stk. 2 omfatter ret til, at ens ægtefælle, samlever eller registrerede partner fortsat kan indgå i husstanden. Hvis en person ønsker, at en ægtefælle, samlever eller registreret partner fortsat skal indgå i husstanden, skal det tilbud, der gives efter stk. 1, være egnet til to personer. Hvis den pågældende person med handicap eller sindslidelse, jf. stk. 2, dør, har den efterlevende person ret til at blive boende.
Stk. 4. Har en borger ophold i et tilbud efter stk. 1, kan kommunalbestyrelsen gøre en afgørelse om visitation til en særlig plads på psykiatrisk afdeling, jf. § 42 b, stk. 1, i lov om anvendelse af tvang i psykiatrien, betinget af, at borgeren samtykker i opsigelse af borgerens bolig i tilbuddet efter stk. 1.
Stk. 5. Social- og indenrigsministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om betingelserne for at få tilbud om boform efter stk. 2, og i hvilket omfang bestemmelsen i stk. 2 skal finde anvendelse for personer, der optages i et bestemt botilbud uden samtykke efter § 129 a.
Stk. 6. Social- og indenrigsministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere regler om pligt for en region eller en eller flere kommuner til at modtage personer med bopæl på Færøerne og personer med bopæl i Grønland i boformer, der er omfattet af stk. 1.
Stk. 7. Social- og indenrigsministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om særlige sikkerhedsforanstaltninger i boformer, der er omfattet af stk. 1, og om pligt for en region eller en eller flere kommuner til at modtage personer i de boformer, der er omfattet af stk. 1, når disse personer
- efter retskendelse skal underkastes mentalundersøgelse,
- i henhold til dom eller kendelse skal anbringes i en boform for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse, eller
- som vilkår for tiltalefrafald eller prøveløsladelse skal anbringes i en boform for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller undergives tilsyn, herunder med mulighed for administrativ anbringelse.
Botilbud efter Almenboliglovens §105 og Servicelovens §85
Bolig til personer med særlige behov efter Almenboligloven § 105 med tilknyttet socialpædagogiskstøtte efter Servicelovens § 85 kan også anvendes til borgere i målgruppen til tilbud efter Servicelovens § 108.
Det fremgår af Almenboliglovens § 105 at:
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for, at der i nødvendigt omfang tilvejebringes almene ældreboliger, der kan udlejes til ældre og personer med handicap, som har særligt behov for sådanne boliger.
Og efter Servicelovens § 85 her skal Kommunalbestyrelsen tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Se også kvalitetsstandard om socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85.