Høje-Taastrup Kommunes kvalitetsstandard for alkoholbehandling efter § 141 i Sundhedsloven
Lovgrundlag for ydelsen
Sundhedsloven:
§ 141. Byrådet tilbyder vederlagsfri behandling til alkoholmisbrugere.
Stk. 2. Alkoholbehandling skal iværksættes senest 14 dage efter, at alkoholmisbrugeren har henvendt sig til kommunen med ønske om at komme i behandling.
Stk. 3. Byrådet kan tilvejebringe tilbud om alkoholbehandling i henhold til stk. 1. ved at etablere behandlingstilbud på egne institutioner eller ved indgåelse af aftaler herom med andre kommunalbestyrelser, regionsråd, jf. stk. 4, eller private institutioner.
Stk. 5. Behandling og rådgivning til alkoholmisbrugere skal ydes anonymt, hvis alkoholmisbrugeren ønsker det.
Stk. 6. Behandling på alkoholambulatorium er vederlagsfri, uanset hvor patienten bor.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Hvad er formålet med ydelsen?
At borgeren får kontrol over sit misbrug, så der opnås den bedst mulige livskvalitet og de bedst mulige livsvilkår for borgeren
Behandling og rådgivning skal hjælpe borgere, hvis tilværelse er alvorligt truet eller ramt af alkoholmisbrug til:
- At bringe misbruget til ophør.
- At forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder.
Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?
Følgende typer af behandling ydes efter Sundhedslovens § 141:
- Ambulant behandling.
- Intensiv dagbehandling.
- Døgnbehandling.
Behandlingen indeholder som oftest følgende delelementer:
- Udredning
- Samtale (individuelle, par- og familiesamtaler).
- Medicinrådgivning herunder superviseret antabusudlevering.
- Undervisning.
- Metode og kontrolteknikker til forebyggelse af tilbagefald.
- Motion og sociale aktiviteter.
- Mental træning og socialrådgivning.
Ambulant, intensiv dag- samt døgnbehandling indeholder samme typer af aktiviteter. Forskellen findes i intensiteten af aktiviteterne.
Kommunen kan tilbyde gravide borgere med alkoholmisbrug frivillig kontrakt om alkoholbehandling med mulighed for tilbageholdelse. Kontrakten kan ophæves af begge parter forudsat, at kvinden ikke er til fare for enten fosteret eller sig selv. Kontrakten kan maksimalt vare et ½ år
Hvilke aktiviteter indgår ikke i ydelsen?
Det ambulante behandlingssted kan dog indstille til kommunen, hvis det vurderes, at en borgers sidemisbrug af stoffer og/eller piller er på et så omfattende niveau, at der er behov for en anden eller mere indgribende behandling.
I særlige tilfælde kan det ambulante behandlingssted henvise til psykiatrisk skadestue eller til akut afrusning og abstinensbehandling.
Transport til og fra behandlingssted.
Hvem kan modtage ydelsen?
Alkoholmisbrugere eller personer med et skadevoldende alkoholforbrug, hvis af alkohol medfører skader, fysisk, psykisk og socialt, for den pågældende selv eller dennes omgivelser, herunder ægtefælle, samlever og børn.
Hvilke kriterier indgår i tildeling af ydelsen?
Borgeren har mulighed for at rette henvendelse direkte til det valgte behandlingssted eller via kommunens misbrugskonsulent.
Det kræver ikke visitation at modtage ambulant behandling og rådgivning for alkoholmisbrug, og borgeren kan vælge at være anonym.
Det kræver altid visitation af kommunens misbrugskonsulent, at komme i dag- og døgnbehandling for alkoholmisbrug.
Det er en generel forudsætning for visitation til behandling for alkoholmisbrug, at:
- Borgeren har bopæl i Høje-Taastrup Kommune.
- Borgeren er over 18 år.
- Borgerens hovedmisbrug er alkohol.
- Borgeren er motiveret eller kan motiveres til aktivt at indgå i et behandlingsforløb.
Tilbuddet gælder ikke for borgere indsat i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse.
Alkoholbehandlingens karakter fastlægges på baggrund af en udredning, hvor alkoholmisbrugets omfang og karakter beskrives. Borgeren kan visiteres til følgende typer af alkoholbehandling og ud fra en konkret individuel vurdering:
Ambulant behandling
Ambulant behandling kan tilbydes til alle alkoholmisbrugere. Behandlingen kan være mere eller mindre intensiv afhængig af borgerens behov, og den kan understøttes af antabusbehandling.
Ambulant behandling finder sted i tilknytning til borgerens sædvanlige miljø.
Intensiv dagbehandling
Borgeren har behov for et mere intensivt tilbud, for at kunne fastholdes i målet om ophør af alkoholindtaget. Dagbehandling kan finde sted i tilknytning til borgerens sædvanlige miljø. Ved gentagne genbevillinger af alkoholbehandlingsforløb vægtes borgerens motivation for behandlingen højt.
Borgere, der tilbydes intensiv dagbehandling, er som udgangspunkt kendetegnet ved:
- At kunne holde sig alkoholfri og fri af eventuelle sidemisbrug i dagbehandling.
- At have et ønske om at forbedre sit funktionsniveau gennem ophør af alkoholindtag.
- At have et rimeligt stabilt liv (eksempelvis netværk, arbejde, bolig, stabile hjemlige forhold o.l.) og et behandlingskrævende alkoholmisbrugsproblem.
Døgnbehandling
Døgnbehandling gives, hvor borgeren i en afgrænset periode har behov for miljøskift samt massiv og målrettet indsats, både medicinsk og socialt, for at komme ud af sit alkoholmisbrug og eventuelt sidemisbrug.
Borgere, der tilbydes døgnbehandling, er som udgangspunkt kendetegnet ved:
- At have gennemført et ambulant- eller intensivt dagbehandlingstilbud forud for døgnbehandlingen, for at sikre borgerens motivation i forhold til døgnbehandlingen.
- At have svær alkoholafhængighed og for eksempel nedsat kognitivt funktionsniveau.
- At have mislykket ambulant behandling bag sig eller at leve under så ustabile sociale forhold, at det påvirker deltagelse i ambulant behandling.
- At alkoholmisbruget har så stort et omfang, at det er umuligt for borgeren både at blive og holde sig alkoholfri i et ambulant tilbud eller dagtilbud.
- At målet for behandlingen er ophør af alkoholmisbruget.
Ydelsens omfang
Ambulant behandling
Ydelsen leveres på hverdage i dagtimerne og i en ubegrænset periode.Intensiv dagbehandling
1-2 måneders behandlingsforløb med høj intensitet individuelt eller i grupper.Ydelsen leveres på hverdage i dag- eller aftentimerne.Døgnbehandling
Som udgangspunkt alle ugens dage i forløb af 1 -2 måneders varighed. Ydelsen leveres døgnet rundt.Hvem leverer ydelsen?
Høje-Taastrup Kommune samarbejder med flere forskellige leverandører af alkoholbehandling, herunder Blå Kors Behandlingscenter og Lænken.
I de tilfælde, hvor borgere visiteres til behandling af kommunen, er det kommunens ansvar at matche borger med leverandør.
Er der frit valg af leverandør?
Der er ikke frit valg af leverandør til dag- og døgnbehandling.
Kompetencekrav til leverandør
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Hvis borgeren imidlertid vælger selv at tage kontakt til et behandlingssted med henblik på intensiv dag- eller døgnbehandling, kan kommunen ikke dække omkostningerne.
Hvordan følges der op på ydelsen?
Der følges ikke op på ambulant behandling, som ydes anonymt. Såfremt borgeren har kontaktet kommunen med henblik på behandling, og borgeren ønsker at opretholde kontakten med kommunen, følger kommunen behandlingen.
Der følges op på intensiv dag- og døgnbehandling.
Opfølgningen sker i samarbejde med leverandør og borger. Opfølgning sker gennem netværksmøder med deltagelse af kommunens misbrugskonsulent, borger, leverandør samt andre relevante parter. Der foretages ligeledes skriftlig opfølgning på behandlingen, ved at leverandøren udarbejder en midtvejsstatus til kommunens misbrugskonsulent.
Leverandøren og borger har desuden pligt til at afmelde visiteret hjælp til Høje-Taastrup Kommunes misbrugskonsulent i følgende tilfælde:
- Borgeren udebliver fra aftalt intensiv dagbehandling i mere end én dag.
- Borgeren udebliver fra aftalt døgnbehandling i mere end én dag.
- Borgeren indlægges, er indsat i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse med videre.
- Borgeren ønsker ikke at modtage behandlingen.
Genoptagelse af dag eller døgnbehandling kræver fornyet visitation.
Særlige bemærkninger
Afgørelsen er derfor endelig og kan ikke påklages ved anden administrativ myndighed.
Klage over kommunens sagsbehandling kan alene ske til borgerrådgiveren.
Klage over den lægelige behandling på behandlingsstedet skal sendes til behandlingsstedet. Fastholder overlægen afgørelsen skal klagen sendes til Patientklagenævnet.