Kvalitetsstandard for socialpædagogisk støtte efter serviceloven § 85
Find information om
Kan du modtage støtten?
Du har ressourcer og motivation til at kunne klare dig selv på nogle områder, men samtidig har du behov for hjælp på andre områder. Du har behov for hjælp, omsorg, støtte eller optræning og hjælp til udvikling af færdigheder, så du kan leve et så selvstændigt liv som muligt.
Måske har du en svær psykisk lidelse, en udviklingshæmning eller en gennemgribende udviklingsforstyrrelse (f.eks. autisme). Det kan også være, du har et misbrug af alkohol eller stoffer eller er socialt udsat.
Hvordan kontakter du os/søger støtte?
Telefon: 43 59 10 00
E-mail: socialhandicap@htk.dk
Du kan søge om støtten via Høje-Taastrup Kommune.
Hvad er sagsbehandlingstiden?
Hvad er formålet med støtten?
Hvad er kriterierne?
Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dine ressourcer og dit behov for støtte.
Kommunen lægger vægt på:
- At du har svært ved at klare din hverdag på grund af be-tydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særligt udfordrende sociale problemer
- At du er i risiko for at miste færdigheder
- At du har behov for at udvikle nye færdigheder
Hvad kan kommunen tilbyde?
I Høje-Taastrup Kommune har vi forskellige tilbud om socialpædagogisk hjælp og støtte. Vi arbejder med borgere med mange forskellige behov, og du kan blive støttet på forskellige måder ud fra, hvad der er vigtigt for dig. Høje-Taastrup Kommune tilbyder socialpædagogisk støtte på forskellige måder:
Gruppeforløb:
Du kan få støtte i et gruppeforløb. Støtten i et gruppeforløb vil foregå sammen med andre med sammenlignelige behov for støtte. Grupperne ledes af en eller flere støttepersoner.
Individuel støtte:
Du kan modtage besøg af en støtteperson. Besøget kan foregå hjemme hos dig i din egen bolig eller i forældrehjemmet hvor du bor eller i det offentlige rum mv. Støtten kan også gives telefonisk eller virtuelt via tablet, computer eller lignende.
Særlig støtte til hjemløse eller hjemløsetruede:
Du kan få intensiv og fleksibel støtte i forbindelse med indflytning i egen bolig efter en metode kaldet Critical Time Intervention (CTI) (i op til 9 måneder) eller Intensive Case Management (ICM) forløb, der er målrettet dig, der har brug for en særlig intensiv støtte til at bo eller flytte i selvstændig bolig.
Omfanget
Omfanget af din støtte vil afhænge af, hvilke udfordringer du har. Du kan modtage socialpædagogisk støtte fra én gang om måneden og op til flere gange om dagen og i aften og nattetimer afhængigt af en konkret og individuel vurdering af dit behov. Du og din sagsbehandler udarbejder et overordnet mål med den indsats du får, som skal fungere som pejlemærke undervejs. Det kalder vi indsatsformålet. Indsatsformålet er i videst muligt omfang baseret på dine ønsker, håb og drømme. Ud fra indsatsformålet laver du i samarbejde med din sagsbehandler et eller flere indsatsmål, som skal hjælpe dig på vej. Du aftaler den praktiske udførelse af støtten i samarbejde med din støtteperson, sådan at det passer til dit behov. Fx kan antallet af støttetimer indenfor din bevilling planlægges fleksibelt, sådan at antallet af timer varierer fra uge til uge.
Hvilke aktiviteter indgår i støtten?
Din støtte afhænger af dine behov. I samarbejde med din sagsbehandler finder du ud af, hvad du har behov for støtte til.
Som udgangspunkt kan du få hjælp til udvikling eller mestring af din funktionsnedsættelse eller håndtering af dine sociale problemer. Du kan også få støtte, som skal forebygge, at du mister færdigheder.
Den støtte du kan få, handler om at skabe struktur i hverdagen, så du oplever at have en selvstændig og meningsfyldt hverdag f.eks.:
- At opbygge eller fastholde tilknytning til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet
- At mestre din funktionsnedsættelse eller din sygdom, f.eks. at du selv husker og håndterer din medicin
- At indgå i sociale sammenhænge
- At komme til læge og i tandlægebehandling
- At planlægge og styre din økonomi
- At forstå og handle på den post du modtager, både fysisk og digital post
- At indgå i netværk
Din støtteperson behøver ikke nødvendigvis at være til stede under udførelsen af de enkelte opgaver. Du kan få støtten over telefon, via virtuelle møder, pr. sms eller der kan være lavet aftaler fra gang til gang.
Kortere ophold uden for hjemmet
Du kan efter en konkret og individuel vurdering have ret til at få din socialpædagogiske støtte med i forbindelse med kortere ophold uden for hjemmet, f.eks. ferie/udflugter. Det er et krav at opholdet er i Danmark.
Indlæggelse eller fængselsophold
Ved indlæggelse på hospital eller fængselsophold over to måneder ophører eller sættes støtten i bero. Det kan dog i ganske særlige tilfælde være hensigtsmæssigt, at du kan bibeholde en relation til en støtteperson. I det tilfælde skal der laves en ordning, som aftales mellem dig, din støtteperson og din sagsbehandler. Du kan ikke spare timer op over en periode til senere brug.
Hvilke aktiviteter indgår ikke?
Nogle aktiviteter indgår ikke i socialpædagogisk støtte. Det er som udgangspunkt opgaver af praktisk karakter, som du har brug for hjælp til at få udført i dagligdagen, samt personlig hjælp og pleje, hvor du har behov for, at der er en hjælper til stede, der guider dig eller løser opgaven for dig, hvis du ikke selv kan.
Praktiske opgaver er f.eks.
- At købe ind og lave mad
- At håndtere din personlige hygiejne
- At rydde op, gøre rent og vaske tøj
Du kan søge om personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 hos kommunens Sundheds- og Omsorgscenter.
Der er derudover en række aktiviteter, der ikke er omfattet af socialpædagogisk støtte:
- Ledsagelse uden et socialpædagogisk formål. Du kan søge om ledsagelse uden socialpædagogisk støtte til sociale aktiviteter efter servicelovens § 97 – se særskilt kvalitetsstandard om dette.
- Ydelser eller støtte som kan dækkes gennem anden lovgivning, f.eks.:
- Genoptræning (servicelovens § 86)
- Afløsning og aflastning (servicelovens § 84)
- Borgerstyret Personlig Assistance (servicelovens § 96)
- Der ydes ikke sygeplejefaglig, lægefaglig, fysioterapeutisk behandling. Der gives heller ikke psykologbehandling eller f.eks. samtaleterapi.
Hvad koster det?
Hvem leverer støtten?
Det er altid en individuel konkret vurdering af dit funktionsniveau, som er afgørende for, hvilken støtte du tilbydes.
Som udgangspunkt peger Høje-Taastrup Kommune på kommunes egne leverandører eller lokalt forankrede leverandører, hvis de er kvalitetsmæssigt og økonomisk konkurrencedygtige.
Hvornår og hvordan følger vi op?
Opfølgningen er væsentlig i forhold til at sikre, at du får den støtte, som du er visiteret til, og at du oplever, at du arbejder med de mål, der skal til for at kunne mestre dit liv med de forudsætninger, du har.
Hvilke klagemuligheder har du?
Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav.
Høje-Taastrup Kommune vil på baggrund af din klage genvurdere afgørelsen, og hvis vi ikke ændrer afgørelsen, sender vi den til viderebehandling i Ankestyrelsen.
Du kan klage til:
Høje-Taastrup Kommune
Social- og Handicapcentret
Team Myndighed
Bygaden 2
2630 Taastrup
Telefon: 43 59 16 90
E-mail: socialhandicap@htk.dk