1. Udsatterådets kompetencer
1.1 Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd fastlægger selv sin forretningsorden, hvori angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelse og øvrige retningslinjer for Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråds arbejdsform.
1.2. Forretningsorden vedtages med almindelig flertalsbeslutning.
1.3. Forslag til ændringer af forretningsorden skal behandles på et ordinært møde. Derefter kan det optages på dagsorden til næstkommende møde, hvor ændringsforslaget sendes til afstemning.
2. Møder
2.1 Udsatterådets møder afholdes normalt på Rådhuset.
2.2 Udsatterådets møder er lukkede.
2.3 Udsatterådets møder ledes af formanden og i dennes fravær af næstformanden.
2.4 Udsatterådet afholder 4 årlige møder.
2.5 Ekstraordinære møder kan indkaldes med mindst 8 dages varsel på formandens initiativ, eller hvis et flertal af rådet fremsætter ønske herom over for formanden med angivelse af emner, der ønskes behandlet.
2.6 Udsatterådet fastsætter møderække for et år ad gangen.
2.7 Ved beslutninger, der kræver afstemning, gælder almindeligt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens og ved dennes fravær næstformandens stemme afgørende.
2.8 Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
2.9 Er et medlem forhindret i at deltage i et møde, meddeler vedkommende dette til formanden eller sekretæren inden mødets afholdelse.
3. Mødeindkaldelse og dagsorden
3.1 Formandskabet udarbejder en dagsorden til hvert møde i samarbejde med sekretariatet. Medlemmerne kan få punkter optaget på dagsordenen ved henvendelse til sekretæren senest 2 uger før mødets afholdelse.
3.2. Sekretæren hjælper med udsendelse af dagsorden, bilag, referatskrivning, udsendelse af referat m.v. Materialet udsendes fortrinsvis pr. mail, i særlige tilfælde kan det udsendes som almindeligt post.
3.3 Dagsordenen for mødet skal være medlemmerne i hænde senest 8 dage før mødets afholdelse.
4. Referater
4.1 Der tages beslutningsreferat af møderne.
4.2 Referater udsendes til godkendelse hos Udsatterådets medlemmer senest 10 arbejdsdage efter mødet.
4.3 Rådets medlemmer har herefter 8 dage til at melde tilbage med eventuelle kommentarer, tilføjelser eller rettelser. Det godkendte referat vil dernæst være tilgængeligt på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside. Mindretalsindstillinger optages kun i referatet, såfremt mindretallet kræver det.
Læs de seneste referater længere nede på siden.
5. Arbejdsform
5.1 Udsatterådets formandskab, består af formanden og næstformanden.
5.2 Høringssvar udarbejdes af de ordinære medlemmer af Udsatterådet. Medlemmer, som i den enkelte sag er inhabile, deltager ikke i udarbejdelsen af høringssvar.
5.3 Sekretæren sørger for at høringssvar fra Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd følger de respektive sager ved deres videre behandling i kommunen.
5.4 Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelse som enhver anden offentlig myndighed med forespørgsler og forslag.
5.5 Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger m.v.
5.6. Rådet kan samarbejde med Handicaprådet og Seniorrådet om sager, der har betydning for både handicappede, ældre og udsatte. Udsatterådet kan tage kontakt til andre Udsatteråd eller organisationer.
6. Drift
Kommunen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i Lov om Kommunernes Styrelse til de medlemmer af Udsatterådet, som sidder som brugerrepræsentanter i rådet.
7. Ikrafttræden
Vedtaget på Udsatterådets møde den 8. februar 2022.