Som udgangspunkt er arbejdet med SP-modellen og SP-møder et arbejde, der foregår blandt de pædagogiske medarbejdere. Arbejdet med SP-modellen og dens tre perspektiver vil forhåbentlig kunne mærkes positivt i dialogen med jer og i de indsatser, der gøres for at skabe de bedste rammer for børnene i Høje-Taastrup Kommune.
Hvad kan forældre gøre?
Forældre kan bidrage positivt. Dels gennem et åbent, tillidsbaseret og konstruktivt samarbejde mellem forældrene og institution/skole/SFO/klub. Dels gennem et godt samarbejde indbyrdes i forældregruppen. Et fællesskab mellem de voksne, der er omkring børnene, er en afgørende forudsætning for, at alle børn oplever at udvikle sig fagligt og socialt, og at alle børn oplever sig inkluderede i fællesskabet.
Som forældre har man derfor stor indflydelse, ikke blot på sit eget barns udvikling, men også de andres børn. Det er derfor betydningsfuldt, at: - være nysgerrige og anerkendende over for andre børn og forældre, - at tale respektfuldt om andre børn, forældre og de pædagogiske medarbejdere, - at indgå i åben og løsningsorienteret dialog med de pædagogiske medarbejdere og andre forældre med det mål at sikre alle børns ret til at deltage i det sociale og læringsmæssige fællesskab, - at støtte legeaftaler og andre aktiviteter på kryds og tværs i børnegruppen i institution, skole og fritiden.
Forslag til drøftelser i forældregruppen
Vi håber, at I med denne guide er blevet klogere på, hvad SP-modellen er, og hvad den skal bidrage til. Vi håber også, at guiden giver anledning til drøftelser i forældregruppen, til forældrebestyrelsesmødet mv.
Måske kan jeres drøftelser inspireres af følgende tre spørgsmål:
- Hvordan kan vi forældre bidrage til udviklingen af sunde og udviklende faglige og sociale fællesskaber, hvor alle børn føler sig velkomne?
- Hvad kan vi forældre gøre/sige/ undgå, der understøtter, at alle børn oplever sig inkluderede?
- Hvordan kan vi bruge de tre perspektiver (individperspektiv, kontekstperspektiv, aktørperspektiv) i det daglige forældresamarbejde omkring børnene?
Teksten er oprindeligt udgivet som folder: 01-031-27