Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Bolig, byggeri og veje Veje og trafik Trafikstøj

Trafikstøj

Læs om kommunens arbejde med at begrænse trafikstøj.

Støjkortlægningen for kommunens veje for år 2022 kan ses her:

Vejdirektoratet og Miljøstyrelsen har herudover foretaget støjkortlægning for støj fra motorvejene og resultaterne kan ses på Miljøstyrelsens Støj-Danmarkskortet.

Overdækning af Holbækmotorvejen

Byrådet har besluttet, at der skal udarbejdes en undersøgelse af overdækning af Holbækmotorvejen to steder (Fløng/Hedehusene og øst for Taastrup by). Vi har fået afrapporteringen og byrådet har besluttet at administrationen skal gå videre mht. at undersøge hvordan vi får økonomien til projekterne.

Støjpulje

Byrådet har oprettet en støjpulje på 110.000 kr. pr. år i 2023-2025, som folk kan søge tilskud fra, hvis de støjisolerer deres boliger.

Samarbejde, Silent City

Byrådet har besluttet, at kommunen skal være med i samarbejdet ”Silent City” fra Gate 21, så vi sammen med flere andre kommuner i den østligste del af Sjælland kan udveksle erfaringer, ideer og samarbejde om nye projekter.

Vejdirektoratet bekæmper støj fra landets motorveje. I deres støjhandlingsplan, som udløb i 2023, var der kun én lokalitet i Høje-Taastrup Kommune, som blev prioriteret til indsats. Denne lokalitet er Mølleholmen i den østlige del af Taastrup. Læs Vejdirektoratets Støjhandlingsplan 2018-2023

Der skal landspolitisk afsættes midler, før der udføres indsatser på lokaliteter prioriteret i planen. Den 11. maj 2022 oplyste transportministeriet, at der var afsat 3 mia. til støjbekæmpelse i Danmark og den 22. februar 2024 oplyses, at 122,4 millioner heraf afsættes til et støjhegn mellem Mølleholmen og motorvejen i den sydøstlige del af Taastrup. Læs mere om støjhegnet i Faktaark for støjskærmsprojekter

Vejdirektoratet skal udarbejde en ny handlingsplan gældende fra og med 2024. Det er endnu ikke afgjort om Høje-Taastrup Kommune i den forbindelse kan få flere lokaliteter prioriteret til indsats.

Byrådet i Høje-Taastrup Kommune har oprettet en støjpulje, hvor der kan søges om tilskud til dækning af en del af udgifterne for tiltag mod trafikstøj. Der er afsat i alt 110.000 kr. for år 2024. 

Der kan ansøges om op til 50% af den samlede udgift for tiltag mod støj, dog maks. 10.000 kr. pr. boligenhed. 

Såfremt ansøgning om puljemidler samlet ligger over 110.000 kr., udvælges først efter højeste støjbelastning og herefter ved lodtrækning. 

Ansøgningsfrist 

Ansøgninger kan tidligst modtages den 6. marts 2024. og senest den 1. maj 2024. 

Ansøgningen sendes til bmc@htk.dk eller via brev til By- og Miljøcentret, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup. 

Kriterier 

  1. Boligen skal jf. støjkortlægningen være påvirket af støj over den vejledende grænseværdi på 58dB(a), jf. Høje-Taastrup Kommunes støjkortlægning fra 2022. Arealer uden farve og arealer med gul farve er ikke påvirket af støj over den vejle-dende grænseværdi på 58dB(a). Farverne orange, rød, lilla og blå angiver støj over 58 dB(a). 
  2. Private boligejere kan ansøge om tilskud til at etablere støjreducerende tiltag på deres egen matrikel/i deres egen lejlighed 
  3. Puljen vedrører alene tilskud til materialer, levering af materialer og til opsætning udført af firma mod betaling 
  4. Puljen kan kun ansøges til tiltag, der vender mod den kraftigste vejstøj i området og kun til følgende tiltag: 
    • støjreducerende vinduer – herunder forsatsvinduer 
    • støjreducerende døre 
    • støjreducerende friskluftventiler 
    • støjreducerende inddækning af altaner 
    • støjskærm på grundejers private grund 
  5. Ansøgningen sendes til bmc@htk.dk og skal indeholde: 
    • overskriften ”Ansøgning om midler fra støjpuljen” samt adressen 
    • projektbeskrivelse 
    • situationsplan/kort med markering vedrørende, hvor tiltag etableres 
    • dokumentation for at ansøgte tiltag giver en støjreduktion på mindst 3 dB
    • oplysninger om forventet udgift (tilbud fra firma eller oversigt med skønnede omkostninger)

Betingelser: 

  • Ansøger håndterer alle dele af det godkendte projekt. Herunder indhentninger af eventuelle godkendelser fra myndigheder. 
  • Tiltag, der søges støtte til, må ikke påbegyndes, før der er givet tilsagn.
  • Tiltag, der søges støtte til, skal gennemføres før den 1. november 2024. Der kan eventuelt søges om forlængelse pr. mail til bmc@htk.dk senest den 1. oktober 2024. 
  • Ansøger er efterfølgende til enhver tid ansvarlig for at vedligeholde tiltaget. 
  • Ved hver boligenhed dækker puljemidlerne højst 50% af de samlede udgifter til de ansøgte tiltag og i alt ikke over 10.000 kr. ekskl. moms pr. boligenhed. 
  • Såfremt ansøgning om puljemidler samlet ligger over 110.000 kr. pr. år, udvælges først efter højeste støjbelastning og herefter ved lodtrækning, hvis flere har samme støjbelastning. 
  • Kommunen skal senest den 1. december 2024 modtage dokumentation for udgifter i form af kopi af regninger. 
  • Puljemidler udbetales senest den 1. februar 2025. 
  • Eventuelle merudgifter ift. godkendt projekt/tiltag dækkes af ansøger. 
  • Høje-Taastrup Kommune må dele foto og beskrivelser af tiltag. Ansøger, som modtager puljemiler, skal acceptere at Høje-Taastrup Kommune tager foto af boligen med de udførte tiltag og offentliggør disse foto sammen med beskrivelsen af projektet/tiltag på kommunens hjemmeside. Foto er uden personer og adressen anonymiseres. 

Støjafskærmning, som hjælper mere end en boligenhed
Grundejerforeninger, boligselskaber eller andre kan kontakte kommunen via bmc@htk.dk, hvis de har konkrete forslag til tiltag/støjskærme til beskyttelse af udearealer og/eller boliger mod støj over den vejledende grænseværdi på 58dB(a), jf. Høje-Taastrup Kommunes støjkortlægning fra 2022. 

Administrationen vil løbende vurdere, om det er et tiltag, der kan udføres på kommunalt vejareal for kommunale midler, og/eller om der bliver behov for dialog vedr. evt. opsætning på private arealer og privat medfinansiering. Projekter med tiltag, som kræver større offentlige udgifter, vil blive forelagt de politiske udvalg.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Rådhusets åbningstider

Rådhusets lukkedage

Genveje