Skip til hoved indholdet
    Hjem Borger Borgerservice Flytning og adresse Flytning meldt for sent

Flytning meldt for sent

I Høje-Taastrup kommune får du et bødeforlæg, hvis du melder din flytning mere end 14 dage efter, at du er flyttet.

Selvbetjening

Hvornår udsteder Høje-Taastrup Kommune bødeforlæg?

Du modtager et bødeforlæg, hvis du efter CPR-Loven: 

  • Ikke melder din flytning rettidigt 500 kr. 
  • Afgiver forkerte oplysninger om din flytning 1.500 kr.
  • Undlader at give ønskede oplysninger 1.500 kr. 
  • Giver urigtige oplysninger 1.500 kr.

Du kan læse bestemmelserne i CPR-lovens §§ 57 og 58, som du kan finde på hjemmesiden Retsinformation.

Et bødeforlæg er et tilbud om at få en sag om en lovovertrædelse hurtigt afklaret uden, at politiet eller domstolene bliver involveret.

Et bødeforlæg er ikke en afgørelse. Et bødeforlæg er en administrativ bøde, som det offentlige kan udstede, når de konstaterer en lovovertrædelse, eksempelvis en for sent anmeldt flytning.

Hvis du modtager et bødeforlæg fra Høje-Taastrup Kommunes Folkeregister, skyldes det, at du har overtrådt CPR-loven ved at anmelde din flytning for sent eller give urigtige oplysninger.

Når der udstedes et bødeforlæg, oprettes der samtidig en sag om lovovertrædelsen i vores system. Bliver bødeforlægget betalt, vil sagen ikke blive sendt til politiet, men i stedet blive afsluttet hos Høje-Taastrup Kommune.

Hvis du ikke har mulighed for at betale bødeforlægget på én gang og dermed ønsker en afdragsordning, kan du kontakte Opkrævningen i Høje-Taastrup Kommune på tlf.: 43 59 10 00.

Betaler du ikke bødeforlægget, sendes sagen til politiet til videre retslig behandling.

Høje-Taastrup Kommune er ikke bemyndiget til at inddrive bødeforlægget. Det er derimod politiet eller anklagemyndigheden, som vil foretage den endelige vurdering og behandling af din sag.

Hvis du ikke reagerer på bødeforlægget, vil du modtage en rykkerskrivelse, inden sagen overdrages til politiet. En rykkerskrivelse er en påmindelse om at betale bødeforlægget.

Du får et brev fra Høje-Taastrup Kommune, når bøden sendes til politiet. Spørgsmål til bødeforlægget skal herefter sendes til politiet. Når bøden er sendt videre til politiet, kan du ikke længere betale bødeforlægget til Høje-Taastrup Kommune.

Hvis du har dokumentation for en senere flyttedato eller andre supplerende oplysninger, kan du kontakte Høje-Taastrup Kommunes Folkeregister, som herefter tager stilling til, om der er grundlag for at annullere bødeforlægget.

Dokumentation for en senere flyttedato kan eksempelvis være kvittering for leje af flyttebil eller en underskreven erklæring fra din udlejer om, at du først er flyttet på et senere tidspunkt. Er din dokumentation tilstrækkelig, vil din flyttedato blive ændret i CPR, og bødeforlægget vil blive slettet.

Du skal være opmærksom på, at en ændring af din flyttedato i CPR kan have betydning for udbetalingen af offentlige ydelser.

Hvis du ønsker, at sagen overdrages til politiet til videre retslig behandling, skal du oplyse dette til Høje-Taastrup Kommunes Folkeregister. Et bødeforlæg er ikke en afgørelse, og du kan derfor ikke klage over bødeforlægget til en anden forvaltningsmyndighed.

Baggrunden for at give bøder er bl.a., at man skal kunne have tillid til det, som fremgår af CPR. Mange offentlige ydelser afhænger af adresseregistreringen, og det kan være til stor gene for andre, hvis en person anmelder en flytning for sent, fordi det kan have økonomiske konsekvenser. Hvis en person eksempelvis ikke melder sin flytning fra en lejlighed, som en anden person, der modtager boligstøtte, flytter ind i, vil den nye lejer komme i økonomisk klemme, fordi boligstøtten er afhængig af alle med bopæl på adressen.

Få hjælp udenfor åbningstid

Ring udenfor åbningstiden og få telefonisk hjælp til:

  • Selvbetjening
  • Tidsbestilling og åbningstider
  • Pas og kørekort
  • MitID
  • Sundhedskort
  • Adresseskift
  • Rottebekæmpelse

Telefontider

Mandag - torsdag: kl. 8:00 - 20:00

Fredag: kl. 8:00 - 16:00

Søndag: kl. 16:00 - 20:00

Borgerservice

Telefon: 43 59 10 00  |  e-mail: kommune@htk.dk  |  Send sikker mail (Digital Post  |  Åbningstider og adresse

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Rådhusets åbningstider

Rådhusets lukkedage

Genveje