Skip til hoved indholdet

Kvalitetsstandard for Borgerstyret Personlig Assistance (BPA-ordning) efter servicelovens § 96

Find information om

Tilbuddet om BPA-ordning (Borgerstyret Personlig Assistance) henvender sig til dig, som har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det gælder dig, der har et omfattende og ganske særligt behov for pleje, praktisk hjælp, overvågning og ledsagelse, som ikke kan dækkes ved almindelig personlig og praktisk hjælp. Du har f.eks. sklerose, cerebral parese eller en rygmarvskade.

Du skal opfylde følgende betingelser for, at du kan modtage en BPA-ordning:

  • Du skal være fyldt 18 år og bo i Høje-Taastrup Kommune. Der er ikke fastsat en øvre aldersgrænse. 
  • Du skal i høj grad være afhængig af hjælp til at udføre almindelige daglige funktioner og have et omfattende behov for pleje, overvågning, ledsagelse og/eller praktisk hjælp.
  • Du skal være i stand til at tilrettelægge hjælpen og fungere som daglig leder for hjælperne – det vil sige varetage en funktion som arbejdsleder. 
  • Du skal være i stand til at fungere som arbejdsgiver for hjælperne og løse praktiske og juridiske opgaver i forbindelse hermed. Arbejdsgiverfunktionen kan dog overføres til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed.

Hvis du mener, du har behov for en BPA-ordning eller du vil vide mere, så kan du kontakte Høje-Taastrup Kommune på:

Telefon: 43 59 10 00
E-mail: socialhandicap@htk.dk 

Du kan søge om støtten via Høje-Taastrup Kommune.

Fra du henvender dig til Høje-Taastrup Kommune med et ønske om en BPA-ordning, kan du forvente, at der går op til 2 måneder, inden kommunen afgør, om du får tildelt støtten.

Formålet med støtten er at skabe mulighed for en sammenhængende og helhedsorienteret hjælp til dig, som har et omfattende hjælpebehov. Ordningen skal tilpasses dine ønsker og behov, så du oplever fortsat at kunne udvikle dig og fastholde dine kompetencer trods omfattende funktionsnedsættelse. 

Samtidig skal ordningen understøtte, at du kan leve værdigt, og så selvstændigt og normalt som muligt i din egen bolig, og at du kan tage del i samfundet på lige vilkår med andre med afsæt i dine interesser, kompetencer og ressourcer.

Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dine ressourcer og dit behov for støtte. 
I vurderingen af dit støttebehov vil din sagsbehandler detaljeret afdække dine ressourcer og dit behov for blandt andet personlig pleje og praktisk hjælp. Din sagsbehandler vil indhente relevante lægelige oplysninger og ved behov, vil der i udredningsarbejdet kunne indgå døgnobservation hjemme hos dig.  

  • Høje-Taastrup Kommune lægger vi vægt på:

 

  •  Om du har et omfattende behov for støtte som ligger ud over, hvad kommunen kan tilbyde efter reglerne om personlig og praktisk hjælp, overvågning og ledsagelse. 
  • Om du i høj grad er afhængig af hjælp til at udføre almindelige daglige funktioner, og har et omfattende behov for en fleksibel hjælp for at kunne opretholde et selvstændigt liv, med mulighed for at deltage i samfundet på lige vilkår med andre. 
  • Om du har et mentalt overskud, så du er i stand til at være arbejdsleder og have arbejdsgiveransvar for dine hjælpere. I vurderingen af om du er i stand til dette, vil din sagsbehandler muligvis have behov for at indhente lægelige oplysninger. Du har mulighed for at deltage i et gratis kursus om at være arbejdsleder. 

Som arbejdsleder skal du kunne:

  • Udarbejde jobbeskrivelse og jobannonce.
  • Udvælge hjælpere og holde ansættelsessamtaler.
  • Varetage oplæring og daglig instruktion af hjælperne.
  • Varetage arbejdsplanlægning (vagtplaner) sammen med og for hjælperne.
  • Holde medarbejderudviklingssamtaler (MUS)

Som arbejdsgiver skal du kunne:

  • Ansætte og afskedige hjælpere.
  • Udarbejde ansættelsesbeviser til hjælperne.
  •  Udbetale løn.
  • Indberette skat, tegne lovpligtige forsikringer, indbetale til ferie, barselsfond og ATP.
  • Gennemføre nødvendige arbejdsmiljøforanstaltninger og udarbejde en Arbejdspladsvurdering (APV). 
  • Udarbejde årsregnskab til Høje-Taastrup Kommune.

Du kan dog overføre arbejdsgiverfunktionen til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed. 

Vælger du en forening eller en privat virksomhed, har du kun mulighed for at vælge en, der er godkendt af Socialtilsynet. Som arbejdsleder er det dig, der indgår en privatretlig kontrakt med en forening eller en privat virksomhed. Du har derfor ansvaret for, at kontrakten overholdes.  

Hvis du får en BPA-ordning, så vil Høje-Taastrup Kommune udmåle et kontant tilskud til dig, så du kan ansætte dine egne hjælpere, som kan varetage dit behov for hjælp hele døgnet eller i de perioder, hvor du har behov. Din sagsbehandler udmåler tilskuddets omfang efter en individuel vurdering, der tager udgangspunkt i, hvad du selv kan klare. I vurderingen tager din sagsbehandler stilling til hvilke funktioner, dine hjælpere skal dække, i hvor mange timer og på hvilke tidspunkter af døgnet.

Du vil modtage et samlet budget, hvor du vil kunne se de forskellige poster, så som antal timer, lønsatser og diverse tillæg m.m. 

Du kan få dækket en række udgifter efter regning. Din sagsbehandler beregner den maksimale udgift som en procentsats af det samlede tilskud til dækning af hjælpernes løn inkl. ferie:

  •  Sygdom hos hjælperne 
  • Nødvendige forsikringer 
  • Barselsfond 
  • Kurser til hjælperne 
  • Overholdelse af arbejdsmiljøloven 

Hjælpere i og uden for hjemmet

Høje-Taastrup Kommune udmåler et tilskud til dækning af direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med at ansætte hjælpere til hjælp i og uden for hjemmet, i det omfang omkostningerne ikke er dækket efter anden lovgivning.

Det kan f.eks. dreje sig om dine udgifter til annoncering, ekstra forbrugsudgifter til vand, varme og el, andre mindre udgifter i husholdningen f.eks. sæbe og toiletpapir. Tilskuddet kan du også bruge til dækning af udgifter til dine hjælperes entrébilletter, betaling for overnatning mv.

Høje-Taastrup Kommune har som udgangspunkt udmålt 500 kr. pr. måned til dækning af udgifter i forbindelse med at have hjælpere i og uden for hjemmet.  

Kurser til hjælpere

Du kan efter aftale med Høje-Taastrup Kommune få tilskud til kurser til dine hjælpere. Formålet med kurset skal være nødvendigt og have direkte relevans for hjælpernes arbejde i BPA-ordningen. Det skal altså være kurser, der giver hjælperne flere værktøjer til at løse deres arbejde.

Oplæring af hjælpere

Du kan få tilskud til oplæring af dine hjælpere. Din sagsbehandler foretager en konkret og individuel vurdering af behovet.

Høje-Taastrup Kommunes udgangspunkt er, at der i budgettet er udmålt et beløb til oplæring, svarende til ca. 10 timer pr. hjælper om året.

Du og din sagsbehandler udarbejder et overordnet mål med den indsats du får, som skal fungere som pejlemærke undervejs. Det kalder vi indsatsformålet. Indsatsformålet er i videst muligt omfang baseret på dine ønsker, håb og drømme. 

Ud fra indsatsformålet laver du i samarbejde med din sagsbehandler et eller flere indsatsmål, som skal hjælpe dig på vej.

Indholdet i en BPA-ordning er individuelt sammensat, hvor f.eks. personlig pleje og praktisk hjælp, rådighed og ledsagelse kan være vægtet forskelligt fra person til person.

De følgende aktiviteter kan indgå i din BPA-ordning:


Personlig pleje

Hjælp til at komme i bad, komme på toilettet, påklædning og hjælp til mad og drikke mv.

Praktisk hjælp
Praktisk hjælp er f.eks. hjælp til rengøring af din bolig, hjælp til indkøb og madlavning og hjælp til tøjvask mv. Når din sagsbehandler udmåler hjælp til praktisk hjælp, så vil det indgå i vurderingen, hvorvidt du har en samlever eller ægtefælle, som også vil kunne bidrage til de praktiske gøremål i hjemmet. 

Ledsagelse til fritidsaktiviteter
Din sagsbehandler vil udmåle timer til ledsagelse til fritidsaktiviteter med udgangspunkt i dit behov, men også med en hensyntagen til, hvad kommunen anser for at være almindeligt for andre med en tilsvarende alder mv. 

I Høje-Taastrup Kommune er udgangspunktet, at du kan få tilskud til ledsagelse til fritidsaktiviteter svarende til en aktivitet én gang i hverdagene à 2½ time, samt én gang à 3 timer hver weekend. I særlige tilfælde kan du få ekstra timer til ledsagelse.

Ledsagelse til aktiviteter du ikke selv har valgt
Har du brug for ledsagelse til f.eks. læge, tandlæge eller andre behandlingsmæssige tilbud, så kan din sagsbehandler udmåle ledsagelse til det, udover den ledsagelse du har til fritidsaktiviteter.

Rådighedstimer
Hvis du har behov for hjælp spredt over hele døgnet, kan din sagsbehandler udmåle rådighedstimer. Ved rådighedstimer er din hjælper til stede, men udfører kun helt undtagelsesvis hjælp til dig. Det kan f.eks. være diverse spredte håndsrækninger, som at hente vand, tørre noget op og hente ting mv. 

Hvis du ikke har et overvågningsbehov, men har behov for løbende hjælp gennem natten, kan din sagsbehandler udmåle rådighedstimer om natten, F.eks. til toiletbesøg eller ændring af stilling på grund af risiko for sår. 

Høje-Taastrup Kommune afregner rådighedstimer med 75 pct. af den normale timetakst.  

Overvågning
Hvis det er dokumenteret, at der er en sikkerhedsrisiko ved, at du er alene om natten, kan din sagsbehandler udmåle overvågning i din BPA-ordning. I vurderingen indgår også, om du kan anvende telefon eller nødkald. 

Hvis der er udmålt et par timers hjælp om natten, og du ikke kan få en hjælper til at komme, kan du få hjælp fra kommunens hjemmepleje.

Overvågning er defineret som respirationshjælp, hjælp ved fejlsynkning, samt hjælp – også kaldet håndsrækninger, som forebygger eller forhindrer dig i at komme i en hjælpeløs eller livstruende situation. 

Nogle aktiviteter indgår ikke i en BPA-ordning. Det er som udgangspunkt:

Ydelser efter sundhedsloven. Det vil sige alle former for hjælp til sygepleje, behandling og anden form for sundhedspleje. 

Behandling som du får via sygehus, f.eks. respirationshjælp.
Ved respirationshjælp er det hospitalet, som er ansvarlig for oplæring af hjælpere, som varetager respirationsdelen.

Hjælp til praktiske opgaver af mere omfattende karakter, f.eks. snerydning, malerarbejde mv. 

Det står dig frit for at holde ferie og tage på weekendophold med din BPA-ordning. 

Ferie i Danmark

Holder du ferie i Danmark er udgangspunktet, at du bevarer din BPA-ordning i uændret omfang. Hvis der er helt ekstraordinære omkostninger, som er affødt af din funktionsnedsættelse – er det i særlige tilfælde muligt at dække sådanne ekstraordinære omkostninger i det omfang disse ikke kan dækkes efter anden lovgivning. 

Midlertidige ophold i udlandet herunder ferie

Ved midlertidige ophold i udlandet på op til fire uger kan du tage din BPA-ordning med. Ved midlertidige ophold i udlandet, over en måned skal du søge Høje-Taastrup Kommune om bevarelse af hjælpen. Om du kan bevare hjælpen, afhænger af formålet og de konkrete omstændigheder - herunder karakteren af hjælpen.  

Du har mulighed for at søge om ekstra omkostninger til ét årligt ferieophold på op til to uger hvis du ikke kan holde ferien i udlandet inden for din BPA-ordning. Ekstraomkostninger kan være til dels at få en ekstra hjælper med, dels til at få dækket udgifterne til denne hjælpers ophold. Det skal dog være særligt påkrævet eller en afgørende forudsætning for, at du kan gennemføre ferieopholdet.

Høje-Taastrup Kommune skal i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret og individuel vurdering af din samlede situation for at vurdere, om du er omfattet af muligheden for at få dækket ekstra omkostninger i forbindelse med et ferieophold. 

Du skal i hvert enkelt tilfælde indsende en ansøgning om dækning af ekstra omkostninger i forbindelse med ferien senest 8 uger inden feriens afvikling. 

I ansøgningen skal du detaljeret beskrive hvilken ferie, der er tale om, herunder hvilke omkostninger du ønsker dækket, og hvis der søges om ekstra timer, skal du beskrive, hvornår timerne skal bruges og til hvad.

Det er en forudsætning for bevilling af ekstra hjælpertimer og udgifter, at du vælger et almindeligt ferieophold eller ferieform, så ferieopholdet/-formen ikke medfører ekstra timer eller udgifter. Det er desuden en forudsætning, at du vælger det billigst mulige ferieophold til hjælperen. 

Høje-Taastrup Kommune udmåler som udgangspunkt ikke en fast pulje af timer til afvikling af ferie.

Høje-Taastrup Kommune bevilliger som udgangspunkt kun ekstra timer i form af aktive timer - det vil sige, at dine hjælpere kun får løn i de timer, hvor hjælperne arbejder.

Høje-Taastrup Kommune yder ikke diæter til dine hjælpere under ferier.


Weekendophold 

Tager du på weekendophold er udgangspunktet, at du bevarer din BPA-ordning i uændret omfang. Hvis der er helt ekstraordinære omkostninger, som er affødt af din funktionsnedsættelse – er det i særlige tilfælde muligt at dække sådanne ekstraordinære omkostninger i det omfang disse ikke kan dækkes efter anden lovgivning.

I Høje-Taastrup Kommune kan du få tilskud til weekendophold svarende til 3 weekender årligt i det omfang, det kræver en ekstra hjælperindsats ud over din normale BPA-ordning.

Høje-Taastrup Kommune kan udmåle en fast pulje af timer til afvikling af weekendophold, hvis du kan dokumentere et fast årligt behov. 

Høje-Taastrup Kommune bevilliger som udgangspunkt kun ekstra timer i form af aktive timer – det vil sige, at dine hjælpere kun får løn i de timer, hvor hjælperne arbejder.

Høje-Taastrup Kommune yder ikke diæter til dine hjælpere under ferier.

Du skal ikke betale for at modtage en BPA-ordning.
 
Høje-Taastrup Kommune afholder udgifterne til at aflønne hjælperne. Handicaphjælperne aflønnes med udgangspunkt i timelønnen for kommunalt ansat uuddannet social- og sundhedspersonale (løntrin 11 + 1124).

Efter udmålingsbekendtgørelsen skal kommunen ikke følge alle elementer der indgår i FOA’s overenskomst for uuddannet social- og sundhedspersonale. Kommunen skal som minimum tage udgangspunkt i grundlønnen for sammenlignelige faggrupper, når lønnen til hjælperne skal beregnes. Kommunen skal endvidere anvende samme udgangspunkt ved beregning af øvrige løndele (diverse tillæg og pension), svarende til de vilkår, der gælder for den sammenlignelige faggruppe, hvis grundløn kommunen har taget udgangspunkt i. Kommunen skal desuden sikre, at der ved beregningen af tilskuddet sikres den nødvendige rummelighed i udmålingen og herunder tages højde for tidsbestemte tillæg, stedbestemte tillæg, funktions- og kvalifikationstillæg m.v., arbejdsmarkedspension og anciennitetstillæg.

Kommunalbestyrelsen er dermed i udmålingen af tilskud ikke forpligtet til at tage højde for borgerens konkrete private aftaler eller særlige overenskomstmæssige forhold, som ligger ud over rammerne af udmålingsbekendtgørelsen. 

Du har følgende valgmuligheder i forhold til BPA-ordningen: 

Du står selv for hele BPA-ordningen, herunder også lønudbetaling. Høje-Taastrup Kommune overfører hver måned et tilskud til brug for lønudbetaling m.v. Tilskuddet overføres på en bankkonto hos dig oprettet specielt til formålet.

Du overgiver dit arbejdsgiveransvar til anden part, f.eks. en forening eller nærtstående. I dette tilfælde udbetaler Høje-Taastrup Kommune et tilskud svarende til din BPA-ordning pr. år til at dække omkostningerne.

Du er selv arbejdsgiver, men anden part står for lønudbetalingen. Det kan være en forening eller Høje-Taastrup Kommune. Er lønudbetalingen overgivet til en forening udbetaler kommunen 1.850,79 kr. pr. hjælper pr. år i administrationsomkostninger.

Høje-Taastrup Kommune skal tilbyde at være lønadministrator for dig, hvis du selv eller en pårørende er arbejdsgiver. Hvis du vælger Høje-Taastrup Kommune som lønadministrator, er det et krav, at du bruger ansættelseskontrakter udarbejdet af Høje-Taastrup Kommunes HR-center. Kommunen fastlægger derudover de nødvendige retningslinjer til at sikre, at kommunen kan varetage lønadministrationsopgaven.

Din sagsbehandler følger løbende op på, om du får den støtte, du har behov for. Opfølgningen vil ske ud fra, hvor du er i dit liv og altid i samarbejde med dig. Vi følger op på, om den støtte du får hjælper dig i retning af at kunne leve dit liv mere selvstændigt, eller om der er behov for at gøre noget andet.

Opfølgningen er væsentlig i forhold til at sikre, at du får den støtte, som du er visiteret til, og at du oplever, at du arbejder med de mål, der skal til for at kunne mestre dit liv med de forudsætninger, du har. 

Kommunens opfølgning er væsentlig i forhold til den løbende justering af din hjælp, som både kan betyde, at du skal have udmålt flere eller færre timer. En løbende opfølgning er også væsentlig i forhold til at sikre, at du får den hjælp, som du er visiteret til, og at du fortsat har ressourcer til at være arbejdsleder og evt. arbejdsgiver.

Hvis du oplever, at der sker ændringer i dine forhold, som påvirker omfanget af din BPA-ordning, har du pligt til at underrette Høje-Taastrup Kommune. 

Høje-Taastrup Kommune vil følge op på din BPA-ordning, hvis du: 

  • Oplever væsentlige ændringer i din daglig livsførelse og aktivitetsniveau.
  • Bliver meget syg.
  • Får vikarhjælp fra eksternt bureau, som ikke er dækket af det udmålte tilskud.
  • Har hyppige hjælperskift eller forhold omkring arbejdsmiljøet, der giver anledning til en særlig indsats i forhold til dig.
  • Ikke kan få det udbetalte tilskud til at balancere med det bevilgede timetal hen over en tre måneders periode.

Du kan klage mundtligt eller skriftligt, og din sagsbehandler kan hjælpe dig, hvis du har brug for det. Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav. 

Høje-Taastrup Kommune vil på baggrund af din klage genvurdere afgørelsen, og hvis vi ikke ændrer afgørelsen, sender vi den til viderebehandling i Ankestyrelsen.

Din klage skal stiles til:
Høje-Taastrup Kommune
Social- og Handicapcentret
Team Myndighed
Bygaden 2 
2630 Taastrup

Telefon: 43 59 16 90
E-mail: socialhandicap@htk.dk 

Det fremgår af servicelovens § 96, at:

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige støtte. 

Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1, at borgeren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående eller en forening eller privat virksomhed, der er godkendt af socialtilsynet, om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende. 

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde borgerstyret personlig assistance til borgere, der ikke er omfattet af personkredsen efter stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at dette er den bedste mulighed for at sikre en helhedsorienteret og sammenhængende hjælp for borgeren.

Stk. 4. I de situationer, hvor borgeren eller en nærtstående er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetaling m.v.

Godkendt af Byrådet d. 15.12.2020

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje