Skip til hoved indholdet

Kvalitetsstandard for husvilde efter servicelovens § 80

Find information om

Du kan søge om at få anvist midlertidigt husly, hvis du akut står uden tag over hovedet.

Du skal være fyldt 18 år og kan søge både, hvis du er enlig eller en del af en familie.

Du er velkommen til at henvende dig, hvis du vil vide mere, eller hvis du mener, du har behov for et midlertidigt husly.

Du kan ringe eller du kan sende en mail.

Telefon: 43 59 10 00

E-mail: socialhandicap@htk.dk

 

Du kan søge om støtten via Høje-Taastrup Kommune.

Kommunen vil hurtigst muligt afgøre om du kan få tildelt midlertidigt husly. I helt akutte situationer kan det være på henvendelsesdagen, at kommunen imødekommer dit behov for midlertidigt husly.

Formålet med støtten er, at du kan få hjælp til midlertidigt husly til dig og din familie, hvis I akut og uforudsigeligt har mistet jeres bolig, og ikke selv har mulighed for at skaffe indkvartering eller midlertidigt husly. 

Høje-Taastrup Kommune foretager en konkret og individuel vurdering af dit/din families behov for midlertidigt husly.

I vurderingen lægges vægt på at:

  • Dit boligproblem er akut og har ikke været til at forudse. Det betyder fx at din bolig er brændt eller på anden måde ødelagt og uegnet til beboelse, eller at du er blevet sat ud af din bolig pga. huslejerestance mv.
  • Du har ikke selv råd til at løse dit boligproblem.
  • Du søger selv bolig aktivt, og kan på ingen måde selv finde et midlertidigt sted at bo. Det vil også sige, at du har prøvet at finde et sted at bo hos familie, venner eller netværk eller ved at leje et værelse. 

Kommunen hjælper dig med at finde midlertidigt husly. 

Husly gives som udgangspunkt i op til 3 måneder.

Du kan som udgangspunkt ikke få husly, hvis:

  • Genhusning kan dækkes af din egen private forsikring eller dit boligselskab.
  • Din boligudfordring var forudset (fx hvis du gerne vil flytte hjemmefra, bor til fremleje, du er blevet skilt, du siger nej til et genhusningstilbud mv.)

Du skal betale noget selv i forbindelse med et midlertidigt husly. Din egenbetaling fastsættes af Høje-Taastrup Kommune ud fra din families størrelse, jeres økonomiske situation og det generelle lejeniveau i området.  

Din egenbetaling kan ikke overstige værdien af den beboelse, der anvises. 

Hvis du henvises til et forsorgshjem, vil der være en egenbetaling, som er bestemt efter servicelovens § 110.

Der er ikke frit valg på midlertidigt husly. Det midlertidige husly kan være på pensionater, vandrehjem eller lignende.

Du kan alternativt blive tilbudt en plads på et forsorgshjem.

Sagsbehandleren vil sammen med dig løbende følge op på din situation.

Du kan klage mundtligt eller skriftligt, og din sagsbehandler kan hjælpe dig, hvis du har brug for det. Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav. 

Kommunen skal overveje sin beslutning igen. Hvis kommunen fortsat mener det samme, skal de sende din klage til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen skal se på din klage og træffe en afgørelse.

Din klage skal stiles til:
Høje-Taastrup Kommune
Social- og Arbejdsmarkedscentret 
Rådhusstræde 1 
2630 Taastrup
E-mail: socialhandicap@htk.dk
Tlf. nr.: 43 59 16 90

Det fremgår af servicelovens § 80 at; Kommunalbestyrelsen skal anvise midlertidigt husly mod betaling, hvis en enlig eller en familie er husvild. Betalingen må ikke overstige lejeværdien af den beboelse, der anvises, eller den sædvanlige boligudgift på stedet for en enlig eller for en familie af denne størrelse.

Godkendt af Byrådet den 19. april 2023. 

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje