Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter Servicelovens § 101

Læs om:

Du kan være i målgruppen for at modtage stofmisbrugs-behandling, hvis:

- Du er fysisk og/eller psykisk afhængig af rusmidler i en sådan grad, at det medfører ska-der/problemer for dig selv, pårørende og/eller samfundet.

- Du har trang til rusmidler eller er bange for et til-bagefald.

Det er ikke et krav, at du skal have et egentligt misbrug for at opnå behandling

Er du under 18 år:

Hvis du er ung under 18 år, kan du også i særlige tilfæl-de modtage behandling. Det kræver dog, at kommunen får samtykke fra dine forældre.

Du er velkommen til at henvende dig, hvis du vil vide me-re, eller hvis du mener, at du har behov for stofmis-brugsbehandling.

Du kan ringe eller du kan sende en mail.

Hvis du er over 18 år, kontaktes Myndighed på socialområdet i Social- og Arbejdsmarkedscentret:

Telefon: 43 59 16 90

Mail: misbrug@htk.dk

Hvis du er under 18 år, kontaktes Familieafdelingen i

Familie- og Dagtilbudscentret:

Telefon: 21 68 41 44

Mail: fdc@htk.dk

Hvis du har behov for stofmisbrugsbehandling, har du ret til at få iværksat et ambulant tilbud om stofmisbrugsbe-handling senest 14 dage efter, at du mundtligt eller skrift-ligt har anmodet om behandling.

Behandlingsgarantien på 14 dage gælder ikke for anonym stofmisbrugsbehandling.

Ved ansøgning om døgnbehandling kan der være op til 2 måneders sagsbehandlingstid afhængig af din konkrete si-tuation.

Formålet med støtten er, at du ophører med indtagelse af dit misbrug eller reducerer dit misbrug.

Målet med behandlingsindsatsen er gennem udredning, behandling og opfølgning at mindske de misbrugsrelaterede skadevirkninger for dig og det samfund, som du er en del af. Det sker ved at hjælpe dig til at komme ud af dit stofmisbrug, og hvis dette mål ikke er realistisk ved at hjælpe dig til at reducere misbruget og de negative konsekvenser, der følger af stofmisbruget.

Er du over 18 år:

Det er en forudsætning, at:

•    Du er i målgruppen (se mere i afsnittet ”Hvem kan modtage støtten” oven for)

•    Du er motiveret for og indgår aktivt i behand-lingsforløbet

•    Du er selv i stand til at fremmøde på behand-lingsstedet

Du skal til en visitationssamtale i Høje-Taastrup Kommu-ne, hvor misbrugskonsulenterne foretager en individuel og konkret vurdering af, om du er i målgruppe for at modta-ge stofmisbrugsbehandling samt vurderer dit behandlings-behov.

Du kan ikke modtage stofmisbrugsbehandling via Høje-Taastrup Kommune, hvis du er indsat i kriminalforsorgens fængsler, arresthuse og/eller indlagt.

Har du behov for anonym stofmisbrugsbehandling:

Anonym stofmisbrugsbehandling er et tilbud til dig, der ønsker anonym behandling, støtte og rådgivning til at komme ud af dit stofmisbrug.

Den anonyme stofbehandling er til dig, som:

-    Er i uddannelse eller beskæftigelse og ikke har an-dre problemstillinger ud over din rusmiddelproble-matik

-    Har et ønske om at reducere eller stoppe dit mis-brug af rusmidler

-    Har brug for anonymitet

Er du under 18 år:

Du skal have alvorlige sociale og adfærdsmæssige pro-blemer, der medfører, at du ikke kan fungere i forhold til familie, uddannelse, arbejde eller skole. Derudover skal dit misbrug have udviklet sig sådan, at du har svært ved at modtage din allerede bevilgede støtte, før du har fået igangsat stofmisbrugsbehandlingen.

Der findes flere forskellige former for behandling:

Anonym ambulant behandling:

Her tilbydes du gruppebehandling i kortere forløb.

Ambulant behandling:

Her tilbydes du typisk gruppesamtaler og/eller individuelle samtaler 2 – 8 gange om måneden.

Dagbehandling:

Her tilbydes du typisk gruppesamtaler og/eller individuelle samtaler og det foregår typisk 4 gange om ugen og varer

3-4 timer pr. gang. Dagbehandlingen strækker sig som udgangspunkt over 12-16 uger, foregår oftest i grupper og har aktiviteter tilknyttet.

Døgnbehandling:

Her tilbydes du behandling, som foregår væk fra dit sædvanlige miljø, hvis kommunen vurderer, at du i en periode har brug for et miljøskift, samt en intensiv medicinsk og social indsats alle ugens dage døgnet rundt.

Du kan blive visiteret til døgnbehandling af Høje-Taastrup Kommune, hvis:

• At du har et akut behov, som ikke kan imødekommes ved dagbehandling.

• At du ikke har kunnet profitere af et socialt ambulant tilbud/dagbehandlingstilbud.

• At behandlingen som udgangspunkt har et omfang af 1-3 måneders varighed.

• At behandlingen også kan være afgiftning af 1-2 måneders varighed.

Omfanget af din støtte og længden på den sociale behandling for stofmisbrug afhænger af dine behandlingsbehov.

Substitutionsbehandling:

Substitutionsbehandling er til dig, der er afhængig af opioider, fx morfin, heroin og oxicontin. Substitutionsbehandling tilbydes efter konkret lægefaglig vurdering, enten som medicinsk behandling i sig selv eller som et supplement til din anden stofmisbrugsbehandling.

Tilbud til gravide med stofmisbrug:

Er du gravid og visiteret til døgnbehandling, skal kommunen tilbyde at indgå en kontrakt med dig om behandling for stofmisbrug med mulighed for tilbageholdelse. Tilbageholdelse kan blive aktuelt, hvis du under døgnbehandlingen vil afbryde opholdet.

Du bestemmer selv, om du vil indgå kontrakten. Er du gravid kan du også visiteres til og modtage døgnbehandling uden denne kontrakt.

Transport til og fra behandlingssted indgår ikke i støtten.

Du skal ikke betale for at modtage stofmisbrugsbehand-ling.

Hvis du bliver bevilget døgnbehandling, kan du dog blive opkrævet egenbetaling til kost og logi.

Din egenbetaling vil blive beregnet ud fra en konkret og individuel vurdering af din indtægt og faste nødvendige udgifter, samt oplysninger fra døgntilbuddet. Du vil inden du starter opholdet få at vide, hvad din egenbetaling vil være.

Høje Taastrup Kommune samarbejder med Albertslund Rusmiddelcenter om stofmisbrugsbehandling. Du skal kon-takte misbrugskonsulenterne i Høje Taastrup Kommune for at blive visiteret til behandling.

Du har frit valg i forhold til behandlingssteder og kan væl-ge mellem offentlige behandlingstilbud og godkendte pri-vate behandlingstilbud af tilsvarende karakter, som det kommunen har visiteret til. Det er altid en forudsætning, at behandlingsstedet er godkendt af Socialtilsynet og fremgår af Tilbudsportalen.

Hvis du vælger at benytte dig af frit valg, skal du ligeledes være opmærksom på, at du ikke har ret til at kræve, at behandling skal iværksættes senest 14 dage efter, at du har henvendt dig til kommunen, jf. servicelovens § 101, stk.6.

Kommunen kan vælge at begrænse retten til det frie valg, hvis hensynet til dig taler herfor. Med undtagelsesbe-stemmelsen er der taget hensyn til situationer, hvor du grundet et stofmisbrug og/eller svære psykiatriske lidelser ikke evner at træffe et rationelt valg i en sådan grad, at det tilgodeser dine behandlingsbehov.

Hvis du er i målgruppen for anonym stofmisbrugsbehand-ling, er du velkommen til anonymt at kontakte misbrugs-konsulenterne for at få yderligere vejledning.

Høje-Taastrup Kommune har pligt til at følge op på din behandlingsplan senest en måned efter din opstart. Der vil løbende blive fulgt op på behandlingen, for at sikre at behandlingen stemmer overens med behandlingsplanen, samt for at følge op på, om der er behov for justeringer i behandlingen. En opfølgning indebærer at misbrugskonsulenten er i dialog med dig og behandlingsstedet om udbytte af din behandling stemmer overens med din behandlingsindsats.

Behandlingsstedet udarbejder løbende efter aftale status til Høje-Taastrup Kommune.

Behandlingsstedet har pligt til at informere Høje-Taastrup Kommune hvis du:

  • Udebliver fra din stofmisbrugsbehandling
  • Hvis der sker ændringer, som kan have betydning for din bevilling af stofmisbrugsbehandling
  • Bliver indlagt på hospital eller i psykiatrien
  • Indsættes i kriminalforsorgens fængsler og arresthuse
  • Ikke ønsker at modtage behandlingen

Høje-Taastrup kommune har derudover pligt til at kontakte dig, som har afsluttet et behandlingsforløb som færdigbehandlet, henholdsvis en og seks måneder efter dit behandlingsforløb er afsluttet. Dette gælder også, hvis du er udskrevet til et andet tilbud, udskrevet til hospitalet eller udskrevet af anden årsag.

Opfølgningen har et forebyggende sigte og gør status på din situation. Hvis du er tilbage i misbrug, vil du blive tilbudt et nyt behandlingsforløb.

Klage over afgørelse vedr. stofmisbrugsbehandling:

Du kan klage mundtligt eller skriftligt, og din misbrugskon-sulent kan hjælpe dig, hvis du har brug for det. Du skal oplyse, hvad i afgørelsen, du er utilfreds med, og du kan også oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen, men det er ikke et krav.

Kommunen skal overveje deres beslutning igen. Hvis kommunen fortsat mener det samme, skal de sende din klage til Ankestyrelsen. Ankestyrelsen skal se på din klage og træffe en afgørelse.

Din klage skal stiles til:

Høje-Taastrup Kommune

Social- og Arbejdsmarkedscentret

Rådhusstræde 1

2630 Taastrup

E-mail: socialhandicap@htk.dk

Tlf. nr.: 43 59 16 90

Klage over den lægelige behandling:

Ønsker du at klage over en sundhedsfaglig afgørelse,

f.eks. afslag på ansøgning om behandling, dosisændringer eller forkert dosering sendes klagen til Styrelsen for pati-entsikkerhed.

Det fremgår af servicelovens § 101, stk. 1, at; Kommu-nalbestyrelsen skal tilbyde behandling af stofmisbrugere.

Tilbud efter stk. 1 skal iværksættes senest 14 dage efter henvendelsen til kommunen.

Servicelovens § 101 a Kommunalbestyrelsen skal tilbyde anonym ambulant behandling af stofmisbrug til personer, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men som ikke har andre sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit 5 i serviceloven.

Sundhedslovens § 142 Stk. 1: Kommunalbestyrelsen tilby-der vederlagsfri lægelig behandling med euforiserende stoffer til stofmisbrugere.

Takstbekendtgørelsen i forhold til egenbetaling følger 12/12/2006 Bekendtgørelse om betaling for botilbud efter §§ 107 og 108 i lov om social service samt om flytteret i forbindelse med botilbud efter § 108 i lov om social service.

Godkendt af Byrådet d. 29. januar 2025

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje