Hjem Borger Sundhed, sygesikring og læger Sundhedstilbud Sund livsstil - hvad du selv kan gøre

Sund livsstil - hvad du selv kan gøre

Her får du tips til, hvad du selv kan gøre for at få en sund livsstil.

Find information om

1. Sæt motion i kalenderen

Planlæg hvornår du vil motionere og prioritér det lige så højt som andre aftaler

2. Gør din transport til motion

Cykel på arbejde, eller når du skal ud at handle frem for at tage bilen. Stå af et busstoppested før. Transport er gratis motion. Det tager sjældent længere tid end at tage bilen, når det er de korte distancer.

3. Tag altid trapperne

Ligesom transport, er trapper gratis motion. Det tager sjældent længere tid og du får pulsen op på den gode måde.

4. Find den aktivitet, som gør dig glad og tilpas

Find frem til en aktivitet, som du synes er sjov. Motion kan under de rigtige rammer være sjovt.

5. Spørg dig selv, hvorfor du vil motionere

6. Find én at motionere med

Det kan være lettere at finde motivationen til at træne, hvis du har én at træne sammen med. Undersøg om du har en ven eller veninde, som også har lyst til at være med til at motionere lidt mere.

7. Træn effektivt

Ved at træne effektivt med høj intensitet, hvor pulsen er helt i top, behøver du ikke at træne så lang tid.

8. Glæd dig over det, du når

Glæd dig over den motion, du gennemfører frem for at være ærgerlig over det, du ikke har nået. Al motion er godt for noget.

9. Sæt (realistiske) mål

Dine mål opnås bedre ved at tilpasse dine mål til din dagligdag. Det er vigtigt at lave mål, som kan realiseres for at føle, at man opnår det, man sætter sig for.

10. Tag din familie med

Idræt sammen med din familie kan være sjovt og hyggeligt og skabe samvær i familien.

Med E-Kvit er du i gang med dit ryge- eller nikotinstop, lige så snart du har hentet den gratis App til din smartphone.

E-Kvit er nemlig et digitalt tilbud til dig, der ønsker at have hjælpen lige ved hånden.

Fortæl programmet om din rygning, din motivation og dine vaner. Det gør du ved at oprette en profil. Derefter får du din egen stopplan og du modtager skræddersyede og støttende beskeder via sms eller E-mail.

E-Kvit er din personlige coach, der følger og støtter dig hele vejen.

Den gratis E-Kvit App kan du hente fra App Store eller Google Play. Du kan også gå ind på www.ekvit.dk

Med E-Kvit kan du:

• Få personlige meddelelser, som passer til din selvvalgte stopdato
  • Få øvelser, som kan hjælpe dig, når det er svært
  • Blogge med andre brugere
  • Se film med andre, som er i gang med at stoppe
  • Se hvor meget du sparer som røgfri

Er du mellem 15 og 29 år, kan du få en gratis klamydiatest.

Du kan gratis bestille en klamydiatest til hjemmebrug på hjemmesiden klamydiahjemmetest.

Det er anonymt at bestille testen.

I Høje-Taastrup Kommune er der mange muligheder for at bevæge sig rundt i naturen både til fods og på cykel.

Kommunen har lavet flere motionsstier på baggrund af forslag fra aktive motionsudøvere i foreningerne. Ruterne udgår fra forskellige steder i kommunen. På den måde vil der altid være ruter, der starter i dit nærområde.

Du kan både cykle, vandre eller løbe på stierne.

Find en motionsrute i din kommune

I Høje-Taastrup Kommune har vi nogle skønne natur- og vandrestier, der leder dig gennem landskabet, mens du får pulsen op i dit eget tempo.

Find en natur- og vandresti i din kommune

Sundheds- og omsorgscenter

Telefon: 43 59 10 00  |  e-mail: sundhedomsorg@htk.dk  |  Telefontider  |  Adresse

Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.

Høje-Taastrup Kommune