Foreningsudvalgets udviklingspulje
Folkeoplysende foreninger kan søge om tilskud fra Foreningsudviklingspuljen.
Om Foreningsudviklingspuljen
- at støtte og fremme borgernes deltagelse i folkeoplysende virksomhed
- at have fokus på borgere fra særlige målgrupper
- at sikre de fysiske rammer for borgernes deltagelse i folkeoplysende aktiviteter
- at støtte udvikling af medlemskabet af folkeoplysende virksomhed
- at have fokus på borgernes sundhed og trivsel - herunder særligt fokus på unges mentale sundhed og trivsel
- at fremme samarbejdet mellem foreninger og samråd
- Flere borgere i foreningslivet
- Udvikling af nye aktiviteter
- Sikring af fysiske rammer
- Vedligeholdelse/indkøb af nyt materiel
- At fremme samarbejdet mellem foreninger og samråd
Folkeoplysende foreninger i Høje-Taastrup kommune kan søge Foreningsudviklingspuljen.
Læs mere om hvordan din forening kan blive godkendt.
- Navn, adresse, telefonnummer og evt. e-mail
- Hvem der står bag projektet
- En beskrivelse af projektet
- Hvor og hvornår projektet starter og slutter
- Hvor meget der søges i støtte, herunder medfinansiering
- Oplysning om der er søgt andre steder
- Budget med beskrivelse af de enkelte poster der søges tilskud til
- Ansøgningen sendes til fritidkultur@htk.dk
- Opstart af nye foreninger.
Der kan søges tilskud til opstart af ny forening/aktivitet uden at foreningen/aktiviteten til en start skal godkendes som folkeoplysende. Det er dog afgørende, at projektet er indenfor folkeoplysningslovens rammer. - Igangsættelse af nye aktiviteter i eksisterende foreninger (udvide med aktiviteter, der ligger ud over de eksisterende aktiviteter).
- Nye koncepter i eksisterende foreninger.
- Enkeltstående aktiviteter, som har til
formål at tiltrække og fastholde flere borgere i foreningerne:
Der kan bevilges tilskud til selve aktiviteten, til rekvisitter og til reklame for aktiviteten (i mindre omfang).
Projektet kan få konsulentbistand fra administrationen i Fritid og Kultur. - Lederrekruttering og fastholdelse.
- Sikring af fysiske rammer
Ved projekter til sikring af de fysiske rammer ydes der så vidt muligt tilskud til de samlede udgifter (inkl. værdien af frivillig arbejdskraft) ud fra 1/3-modellen:
- 1/3 fra Foreningsudvalget
- 1/3 søges af foreningerne via landsforbund, fonde, egenkapital eller andre tilskud
- 1/3 fra foreningen i form af værdi af eget
arbejde eller egenkapital
Hvis 1/3 dels reglen ikke er opfyldt, vil Foreningsudvalget alligevel gennemgå ansøgningen med henblik på at opnå bedst mulige vilkår/resultater for foreningen. Når foreningen søger tilskud, er det generelt vigtigt, at foreningen selv kan bidrage til indsatsen. Beskriv hvordan foreningen kan bidrage.
Vedligeholdelse/indkøb af nyt materiel.
- At fremme samarbejdet mellem foreninger og samråd.
- Anlægsbyggeri
- Løn til instruktører
- Kurser
- Forplejning
- Opstart af foreninger, der ikke kan videreføres som frivillig forening for børn og unge
Når projektet er afsluttet skal der afleveres skriftlig evaluering og regnskab.
Se ansøgningsfrister og kontaktoplysninger