Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Budget 2026-29

Budget 2026 - 2029

Her kan du se det vedtagne budget for 2026-2029.

Budgettet viser kommunens besluttede udgifter over for skatteudskrivning og øvrige indtægtsmuligheder. Budgettet er et fremadrettet planlægningsværktøj, som opstiller mål og rammer for den kommunale service for de kommende fire år.
Alle kommuner skal hvert år udarbejde et budget. Budgetforslaget behandles som regel første gang af Byrådet i september måned, inden det vedtages senest den 15. oktober. Budget 2026-2029 blev vedtaget af alle partier i Byrådet den 9. oktober 2025.

Budget 2026-2029

Udgifter

Byrådet har med vedtagelsen af budget 2026 afsat 5,0 mia. kr. til at afholde kommunale driftsudgifter. Heraf udgør serviceudgifterne 3,7 mia. kr.

På anlægssiden er der i 2026 afsat i alt godt 277 mio. kr. til en række større anlægsinvesteringer. Herudover er der afsat ca. 67 mio. kr. til finansielle poster fx afdrag og renter på lån.

Indtægter

Kommunen har indtægter for 5,4 mia. kr. Indtægterne kommer primært fra de kommunale skatter og tilskud fra staten og udligning mellem kommunerne:

  • Kommunale skatter 3,8 mia. kr.
  • Tilskud og udligning mv. 1,6 mia. kr.

Skatter og afgifter

Følgende skattesatser er vedtaget:

  • Indkomstskatteprocent på 24,6 pct.
  • Grundskyldspromille på 6,3 promille
  • Dækningsafgift på erhvervsejendomme på 4,9 promille
  • Kirkeskat på 0,8 pct.

Budget 2026-29

Høringsbrev---Orientering om budgethøring 2026-2029

Du skal benytte denne skabelon til dit høringssvar, hvorefter du gemmer dokumentet, som sendes via denne formular. OBS! Linkene er ikke længere aktive da høringsfristen udløb pr. 24. september 2025.

Her ser du 1. budgetforslag, som blev behandlet på Økonomiudvalgets møde tirsdag den 2. september 2025, og her er en oversigt over alle prioriteringsforslag i høring.

Oversigten er fordelt i forhold til om Byrådet i forbindelse med 1. behandlingen valgte at indarbejde forslaget i budgettet eller ikke indarbejde forslaget i budgettet. Længere nede på denne side under punktet "Prioriteringsforslag i høring", er alle prioriteringsforslagene listet op, så de kan åbnes og printes enkeltvist.

Her kan du få en udskriftsvenlig PDF-fil med alle skemaerne med detaljerede beskrivelser af de prioriteringsforslag, som er sendt i høring.

Her kan du åbne prioriteringsforslag i høring enkeltvist.

Forslag, der er indarbejdet i budgettet, som sendes i høring

ISU02 Investering i opfølgning for at sikre rette indsats ift varighed på Børne- og Ungeområdet

ISU09 Familieklasser Læringshuset

ØU01 Mindre nyindkøb, mere genbrug

ØU04 Bedre AV- og IT-understøttelse af skolerne

ØU05 Styring af IT-kontrakter

ØU06 Digitalisering af velkomstbreve

ØU08 Øget brug af E-handel

ØU09 Indtægtsoptimering

ØU10 Anvendelse af kunstig intelligens i HTK

ØU12 Opsigelse af medlemsskab i Den digitale hotline

Forslag, der ikke er indarbejdet i budgettet, som sendes i høring

FKU03 Omprioritering af reserver på Kultur- og Fritidsområdet

FKU05 Tilskud selvejende institutioner

ISU01 Etablering af flere gruppetilbud

ISU03 Harmonisering af tildeling til Heltidstilbuddet - Fritidsdelen tilpasses skoledelen

ISU04 Harmonisering af Øtoftens ressourcetildeling med åbent i skoleferien

ISU05 Serviceniveau på kørsel - det specialiserede dagtilbudsområde

ISU10 Skolernes tildeling til idrætskoordinatorer bortfalder

ISU15 Omlægning af indsatsen i forbindelse med anbragte børn

ISU20 Justering af PPR's serviceniveau til privatskoler

SU01 Plejehjem i stedet for længerevarende botilbud

SU05 Reduktion i personaleforbrug i sociale tilbud

SU06 Ny national tilsynsmodel på socialområdet

SU10 Reduktion af serviceniveau vedr. kørsel til SUKA

TU04a Ændring i byens udtryk - omlægning af arealer

ÆSU01 Omlægning af ernæringsforløb med fokus på digitale og brede sundhedsforløb

ÆSU02 Ændret organisering af den palliative indsats i sygeplejen

ÆSU03 Ændret organisering af vejledning om inkontinensprodukter

ÆSU06 Inkontinenstilbud efter sundhedslovens §119 nedlægges

ØU03 Reduktion i annonceudgifter

ØU13 Justering af rengøringsprogrammer på Rådhuset

ØU17 Indførelse af byggesagsgebyr









Fremgår af Økonomiudvalgets 1. behandling, og kan findes på linket længere oppe på denne side.

Økonomi- og Analysecenter

Telefon: 43 59 10 00  |  e-mail:  oekonomiogdigitalisering@htk.dk  |  Telefontider  |  Adresse

Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje