Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Forretningsorden for Agendarådet

Revideret pba. Byråds vedtagelse den 22.04.2014

SID 14/6722


Formål

§ 1

Agenda 21 Rådet et forum for dialog og samarbejde mellem borgere, interessegrupper og kommunen. Det har til formål at arbejde for en bæredygtig udvikling og miljøvenlig adfærd i Høje Taastrup Kommune. Natur, friluftsliv og miljømæssige aspekter er centrale emner, men også sundhedsmæssige- og sociale aspekter kan indgå.

Rådet kan således bl.a.

  • drøfte nye ideer og principielle forhold samt rådgive byråd og administration i forhold inden for natur- og miljøplanlægning og forvaltning i bred forstand, f.eks. omkring:
    • naturgenopretning og naturpleje,
    • fredninger,
    • vandløb,
    • planlægning i det åbne land,
    • rekreative stier og primitive overnatningsmuligheder,
    • sundhedsinitiativer som motionsruter og sanseoplevelser,
    • genbrug,
    • energiudnyttelse og ressourceforbrug,
    • bæredygtig byudvikling,
    • grønne regnskaber,
    • formidle viden indenfor rådets arbejdsområde, og
    • styrke samarbejdet og den gensidige orientering mellem kommunen og rådets organisationer/foreninger

Kompetence

§ 2

Agenda 21 Rådet er rådgivende og idèskabende i forhold til Byråd og administration. Der er således ingen høringspligt i forhold til Agenda 21 rådet.

Både Høje-Taastrup kommune og de enkelte medlemmer af rådet kan bidrage med sager/emner, der ønskes drøftet i rådet.

Rådet skal ikke behandle konkrete enkeltsager. Disse kan dog medtages til at belyse generelle og principielle spørgsmål.

§ 3

Agenda 21 Rådet kan endvidere varetage opgaver under aftalen om ”grønne partnerskaber”, der er indgået mellem Kommunernes Landsforening, Miljøministeriet, Danmarks Naturfredningsforening og Friluftsrådet.


Rådets sammensætning

§ 4

Agenda 21 Rådet sammensættes af repræsentanter fra lands- og kommunedækkende foreninger o. lign. inden for rådets arbejdsområde:

1. Faste medlemmer – natur/miljø/åben land-foreninger:

  • Danmarks Naturfredningsforening (1 medlem)
  • Friluftsrådet (1)
  • Dansk Botanisk Forening (1)
  • Dansk Ornitologisk Forening (1)
  • Danmarks Jægerforbund (1)
  • Dansk Landbrug (1)
  • Miljø- og Energicenteret (1)
  • Vandrådet i Høje-Taastrup Kommune (1)
  • Sportsfiskerforeningen (1)
  • Taastrup Erhvervsråd (1)

2. Faste medlemmer – myndigheder på natur/miljø/kulturhistorisk område:

  • Kroppedal Museum (1)
  • Naturstyrelsens enhed Østsjælland (1)

3. Valggrupper:

  • Afdelingsbestyrelser i lejerboliger (2 medlemmer)
  • Øvrige foreninger (2 medlemmer)
  • Bylaug/landbylaug (2 medlemmer) (valget sker mellem alle de bylaug/landsbylaug, der er i kommunen. De laug der møder op til valghandlingen, vil i valgperioden få tilsendt dagsordner og referater, så de kan følge med i rådets arbejde).

4. Faste medlemmer – politikere i byrådet:

  • Byrådsmedlemmer (2 medlemmer)

Medlemmerne til Agendarådet vælges for en 4.årig periode.

Der afholdes valg til Agendarådet i forbindelse med kommunalvalget for valggrupperne. På samme tidspunkt meddeler de faste medlemmer fra foreninger/organisationer Teknik- og Miljøcenteret hvem, der repræsenter den enkelte forening/organisation i den kommende periode. For hvert medlem vælges der tillige en suppleant.

Teknik og miljøcenteret er ansvarlig for, at der indrykkes en annonce i det lokale ugeblad om at der afholdes valgmøde til Agendarådet, senest 14 dage før valget afholdes. Centeret sikrer endvidere mødelokale til afholdelse af valgmødet.

§ 5

På det første møde i den nye valgperiode vælges formand og næstformand blandt rådets medlemmer.


Møder

§ 6

Der afholdes mindst to ordinære møder om året, mindst et i hvert halvår. Efter behov kan møderne afholdes som en besigtigelse.

Herudover kan rådet én til to gang årligt supplere med temadrøftelse efter behov.

§ 7

Teknik- og Miljøcenteret indkalder til ordinære møder med mindst tre ugers varsel. Endelig dagsorden for mødet udsendes senest én uge før mødeafholdelse. Formanden kan indkalde til ekstraordinære møder med varsel på mindst 14 dage.

På årets sidste møde fastlægges mødetidspunkter for de ordinære møder i det kommende år. Ved fastlæggelse af mødetidspunkter skal frivilligheden i arbejdet respekteres.

§ 8

De ordinære møder skal følge en dagsorden med følgende punkter:

  • Godkendelse af dagsorden
  • Meddelelser
  • Behandling af dagsordenspunkter
  • Eventuelt
  • Næste møde

Punkter/sager til dagsorden skal være Teknik- og Miljøcenteret i hænde senest 14 dage før mødet.

På årets første møde, der ligger i første kvartal (fortrinsvis i februar), skal der være en dialog om Teknik- og Miljøcenterets årsprogram.

§ 9

Møderne er lukket for offentligheden. Rådets medlemmer og Teknik- og Miljøcenteret kan foreslå, at relevante gæster deltager i et møde, og disse kan efter aftale med formanden inviteres til mødet.

§ 10

Repræsentanter, der er forhindret i at deltage, sørger selv for at indkalde og informere suppleanten.

§ 11

Teknik- og Miljøcenteret skriver referat fra møderne. Medlemmerne kan på mødet forlange at få særstandpunkter ført til referat.

Referatet udsendes til Agenda 21 rådets medlemmer, suppleanter samt byrådets medlemmer senest 1 måned efter mødets afholdelse. Referatet er godkendt, hvis der ikke inden 8 dage efter udsendelse er fremkommet skriftlige bemærkninger til referatet fra mødedeltagerne.


Teknik- og Miljøcenteret

§ 12

Teknik og Miljøcenteret er sekretariat for Agenda 21 rådet. Centerchefen, chefen for Natur og Miljø samt Parkchefen (Driftsbyen) deltager som udgangspunkt i møderne.

Endvidere kan andre medarbejdere fra kommunen deltage i møderne efter behov.


Arbejdsgrupper

§ 13

Der kan udspringe underudvalg eller projektgrupper til gennemførelse af konkrete projekter, f.eks. et naturgenopretningsprojekt, en genbrugskampagne eller et projekt om friluftsmuligheder i kommunen.

Agenda 21 Rådet kan anmode andre foreninger – f.eks. lokale idrætsorganisationer og boligforeninger – eller borgere om deltagelse i projektgrupper og underudvalg.


Udtalelser

§ 14

Formanden udtaler sig på Agenda 21 rådets vegne, men Agenda 21 rådets medlemmer kan frit referere egne synspunkter og egne udtalelser fra møderne.


Revision af Forretningsordenen

§ 15

Hvis et flertal i Agenda 21 Rådet ønsker det, kan rådet anmode Byrådet om, at forretningsordenen revideres. Endvidere kan Plan- og Miljøudvalget samt Teknik og Miljøcentret anmode om en revision af forretningsordenen.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje