Skip til hoved indholdet
    Hjem Politik Byråd og udvalg Handicaprådet

Handicaprådet

Handicaprådet skal medvirke til at skabe de bedste vilkår for mennesker med handicap i Høje-Taastrup Kommune.

Høje-Taastrup Kommune har som alle kommuner et Handicapråd. Rådet består af 10 medlemmer heraf 5 medlemmer udpeget af Byrådet, samt 5 repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer (DH). 

Handicaprådets funktion

  • Handicaprådet skal høres om initiativer, som har betydning for personer med handicap.
  • Handicaprådet kan behandle lokalpolitiske spørgsmål, som har betydning for mennesker med handicap.
  • Handicaprådet skal fungere som rådgivende organ for Høje-Taastrup Kommunes Byråd og administration, og skal høres om initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.
  • Handicaprådet samarbejder med Seniorrådet.
  • Handicaprådet arbejder efter vedtægter som er godkendt af Høje-Taastrup Kommunes Byråd.
  • Handicaprådet tager sig ikke af personsager 

Handicaprådets opgave

Handicaprådet skal indgå aktivt i samarbejde med kommunen ved at informere og skabe større forståelse i befolkningen, hos politikere og myndigheder for:

Find information om

Sekretær: Tina Præst Nielsen, Social- og Arbejdsmarkedscentret (sekretariat for Handicaprådet)

Handicaprådets medlemmer og stedfortrædere vælges for en 4-årig periode, der følger den kommunale valgperiode

Forretningsorden for lovpligtigt Handicapråd i Høje-Taastrup Kommune

1. Handicaprådets kompetencer

1.1 Høje-Taastrup Handicapråd fastlægger selv sin forretningsorden, hvori angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelse og øvrige retningslinjer for Høje-Taastrup Handicapråds arbejdsform.

1.2. Forretningsorden vedtages med almindelig flertalsbeslutning.

1.3. Forslag til ændringer af forretningsorden skal behandles på et ordinært møde. Derefter kan det optages på dagsorden til næstkommende møde, hvor ændringsforslaget sendes til afstemning.

2. Møder

2.1  Handicaprådets møder afholdes normalt på Rådhuset.

2.2 Handicaprådets møder er lukkede.

2.3 Handicaprådets møder ledes af formanden og i dennes fravær af næstformanden.

2.4 Handicaprådet afholder mindst 5 årlige ordinære møder. Disse møder fastsættes for et år ad gangen.

2.5 Handicaprådet afholder  ekstraordinære møder efter behov eller på formandens, 2   medlemmers eller Byrådets initiativ. 

2.6 Ved beslutninger, der kræver afstemning, gælder almindeligt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens og ved dennes fravær næstformandens stemme afgørende.

2.7 Høje-Taastrup Handicapråd er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er tilstede.

2.8 Er et medlem forhindret i at deltage i et møde, meddeler vedkommende dette til formanden eller sekretæren inden mødets afholdelse. Det ordinære medlem adviserer selv sin stedfortræder om, at vedkommende skal deltage i mødet. Stedfortrædere får også tilsendt alt mødemateriale pr. mail, så alle til en hver tid er klædt på til at træde ind i et møde.

2.9 Til belysning af sager kan der inviteres særlige sagkyndige, herunder embedsmænd fra kommunens centre. 

3. Mødeindkaldelse og dagsorden


3.1  Formandskabet udarbejder en dagsorden til hvert møde i samarbejde med sekretariatet. Medlemmerne kan få punkter optaget på dagsordenen ved henvendelse til sekretæren senest 2 uger før mødets afholdelse.

3.2 Sekretæren hjælper med udsendelse af dagsorden, bilag, referatskrivning, udsendelse af referat m.v. Materialet udsendes fortrinsvis pr. mail, i særlige tilfælde kan det udsendes som almindeligt post.

3.3 Dagsordnen for mødet skal være medlemmerne i hænde senest 8 dage før mødets afholdelse.

4. Referater

Der tages beslutningsreferat af møderne. Referat udsendes til godkendelse hos Handicaprådets medlemmer senest 10 arbejdsdage efter mødet. Såfremt der ikke er indsigelser til referatet efter 1 uge, betragtes referatet som godkendt af Handicaprådet. Det godkendte referat vil dernæst være tilgængeligt på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside. Mindretalsindstillinger optages kun i referatet, såfremt mindretallet kræver det.

Du kan se referater fra møderne her.

5. Arbejdsform

5.1. Handicaprådets formandskab, består af formanden og næstformanden.

5.2.    Høringssvar udarbejdes af de ordinære medlemmer af Handicaprådet. Medlemmer, som i den enkelte sag er inhabile, deltager ikke i udarbejdelsen af høringssvar.

5.3. Sekretæren sørger for at høringssvar fra Høje-Taastrup Handicapråd følger de respektive sager ved deres videre behandling i kommunen.

5.4. Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelse som enhver anden offentlig myndighed med forespørgsler og forslag.

5.5. Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger m.v.

5.6. Rådet kan indkalde faglig bistand fra alle centre i kommunen.

5.7. Rådet kan samarbejde med Udsatterådet og Seniorrådet om sager, der har betydning for både udsatte, ældre og personer med handicap. Handicaprådet kan tage kontakt til andre handicapråd eller organisationer.

6. Drift

Kommunen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i Lov om Kommunernes Styrelse til Handicaprådets medlemmer fra Danske Handicaporganisationer.

7. Ikrafttræden

Vedtaget på Handicaprådets møde den 24. april 2014. 

Vedtægter for Høje-Taastrup Kommunes Handicapråd

§ 1 Navn

Høje-Taastrup Handicapråd er valgt efter reglerne i ”Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område”.


§ 2 Handicaprådets formål

1. Høje-Taastrup Handicapråd skal medvirke til at skabe de bedste vilkår for personer med handicap i Høje-Taastrup Kommune.

 2. Høje-Taastrup Handicapråd skal høres om initiativer, som har betydning for mennesker med handicap. Desuden skal Handicaprådet fungere som rådgivende organ for Høje-Taastrup Kommunes Byråd og administration. Høje-Taastrup Handicapråd kan behandle lokalpolitiske spørgsmål, som har betydning for mennesker med handicap.

 3. Høje-Taastrup Handicapråd skal arbejde med alle handicaprelaterede spørgsmål i kommunen, og kan udtale sig om alle handicaprelaterede sager.

4. Høje-Taastrup Handicapråd skal aktivt indgå i samarbejdet med kommunen ved selv at komme med ideer og forslag om handicaprelaterede forhold samt ved at rejse spørgsmål og komme med synspunkter på området.

§ 3 Handicaprådets sammensætning og udpegning

1. Høje-Taastrup Handicapråd består af 10 medlemmer, heraf 5 medlemmer, der udpeges af Danske Handicaporganisationer og 5 medlemmer udpeget af Byrådet, heraf skal 2 være byrådsmedlemmer og 3 skal repræsentere administrationen.

 2. Medlemmer, der repræsenterer handicaporganisationerne, skal være bosiddende i kommunen. Hvis et medlem af Handicaprådet flytter fra kommunen inden udløbet af funktionsperioden, indtræder stedfortræderen i Handicaprådet, og der udpeges en ny stedfortræder.

 3. Der udpeges en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i rådets møder ved det ordinære medlems forfald.

 4. Medlemmerne udpeges for en 4-årig periode der følger den kommunale valgperiode. Udpegning for den efterfølgende periode finder sted i december måned samme år, der finder kommunalvalg sted. Medlemmerne fungerer dog indtil nye medlemmer indstilles eller udpeges.

5. Supplering er muligt i perioden ved at stedfortræderen træder ind i Handicaprådet og der udpeges en ny stedfortræder.

§ 4 Handicaprådets konstituering

1. Handicaprådet vælger formand og næstformand.

2. Formand og næstformand udgør et formandskab.

3. Formandskabet har ansvaret for:

  • Udarbejdelse af årsplan
  • Udarbejdelse af årsrapport
  • Udarbejdelse af dagsorden til handicaprådets møder
  • Kvalitetssikring af høringssvar

Formandskabet kan indenfor aftalte rammer iværksætte / tildele opgaver mellem rådets møder.

Formanden kan udtale sig på rådets vegne i sager, hvor rådet ikke kan nå at blive hørt. I alle andre tilfælde sker udtalelser efter dialog i rådet.

Ved uenighed i formandskabet beslutter formanden.

§ 5 Handicaprådets arbejdsform

1. Høje-Taastrup Handicapråd fastlægger selv sin forretningsorden, hvori angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelse og øvrige retningslinjer for Høje-Taastrup Handicaprådets arbejdsform.

2. Sekretæren sørger for at høringssvar fra Høje-Taastrup Handicapråd følger de respektive sager ved deres videre behandling i kommunen.

3. Høje-Taastrup Handicapråds medlemmer er omfattet af de samme regler for tavshedspligt, der gælder for folkevalgte og ansatte i kommunen.

4. Høje-Taastrup Handicapråd kan ikke beskæftige sig med enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.

5. Handicaprådet laver årligt en årsrapport om sit arbejde, som sendes til Byrådet, Udsatterådet, Seniorrådet samt offentliggøres på kommunens hjemmeside under Handicaprådet.

§ 6 Handicaprådets organisering

Handicaprådet er organiseret i Social- og Handicapcentret. 

§ 7 Handicaprådets økonomi

Kommunen afsætter et årligt budget til handicaprådets drift, herunder nødvendige udgifter til tegnsprogstolk eller anden handicapkompensation samt kurser, konferencer mv.
Kommunen stiller sekretariatsbistand til rådighed.

§ 8 Vedtægten

Denne vedtægt træder i kraft efter vedtagelsen i Handicaprådet og Byrådet.

Godkendt af Handicaprådet den 24. april 2014.

Godkendt af Byrådet den 17. juni 2014.

Handicaprådet uddeler hvert år 2 priser til personer, virksomheder, foreninger eller lignende, som har gjort noget særligt for at forbedre vilkårene for voksne eller børn med handicap eller psykisk sårbarhed i Høje-Taastrup Kommune Der gives en pris til virksomheder og en til personer/grupper. Modtagere kan f.eks. være personer, grupper eller virksomheder, som har gjort noget særligt for at få handicappede eller psykisk sårbare i beskæftigelse eller ud af social isolation. 

Kender du en person, forening, virksomhed eller lignede, der har gjort noget særligt for voksne eller børn med handicap eller psykisk sårbarhed, kan du kontakte handicaprådet på handicapraadet@htk.dk og få et indstillingsskema. Alle kan indstille kandidater til priserne, og alle kan modtage prisen. 

Fristen for at indstille en kandidat til Handicapprisen 2024 er mandag den 28. oktober 2024

Alle indstillede kandidater vil blive inviteret til prisoverrækkelsen, og vinderne vil modtage Høje-Taastrup Kommunes Handicappris 2024.

Vindere af Handicapprisen 2023:

Vinderen i kategorien for personer og grupper:

Tandemklubben

Handicaprådet har lagt vægt på, at I er med til at sikre, at medlemmer med handicap, kan deltage sammen med ikke-handicappede og dermed er I med til at bryde den sociale isolation for de handicappede i jeres sæt op.

Vinderen i kategorien for virksomheder/institutioner:

Dansk Retursystem

Handicaprådet har lagt vægt på, at I gør en særlig indsats for at få handicappede i beskæftigelse. At i har rummelighed som en mål og at I rummer viden og metoder om personer med særlige skånebehov, hvad enten det er midlertidigt eller permanent

Alle borgere i Høje-Taastrup Kommune og deres pårørende kan henvende sig til Handicaprådet med spørgsmål og forslag.

Handicaprådet kan kontaktes på handicapraadet@htk.dk eller i brev til Høje-Taastrup Kommune, Social- og Handicapcentret, Handicaprådet, Bygaden 2, 2630 Taastrup.

Du kan også ringe til sekretæren for Handicaprådet: Tina Præst Nielsen på telefon 43 59 17 11.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Rådhusets åbningstider

Rådhusets lukkedage

Genveje