Børne- og ungepolitik 2025-2028
Sammen om fællesskaber og trivsel
Kære barn eller ung i Høje-Taastrup Kommune
Vi har skrevet en børne- og ungepolitik med dig og din familie for øje. Den er til for dig.
Vores håb med politikken og de indsatser, som den sætter i gang, er at sikre, at alle børn og unge i Høje-Taastrup Kommune oplever at høre til.
At høre til handler om at være en del af et fællesskab. Alle børn og unge skal opleve at være en del af fællesskaber både derhjemme, i skolen, i nabolaget og i fritidslivet.
Vi mener, at fællesskaber er meget vigtigt for børn og unges trivsel, og vi vil gerne arbejde sammen med dig om at skabe gode fællesskaber i kommunen. I et godt fællesskab er du tryg og her kan du møde andre, der lytter til dig og støtter dine idéer. Du har indflydelse og medbestemmelse. Der er voksne, som du kan stole på, som hjælper dig, og sammen med dig skaber stærke fællesskaber.
Fællesskaber er også vigtige for, at du kan udvikle dig og lære. I skolens fællesskaber arbejder vi med læring, der er meningsfuld og motiverende for dig.
Vi opfordrer dig til at udforske og fordybe dig i leg og nye idéer. Vi hjælper dig med at blive klar til fremtiden og arbejder sammen med din familie for at give dig den bedste start på livet og på din uddannelse.
På vegne af byrådet,
Michael Ziegler, borgmester
Vision
I Høje-Taastrup har vi et godt børne- og ungeliv. Børn og unge trives, dannes og lærer i stærke fællesskaber med plads til alle. I Høje-Taastrup Kommune oplever alle børn og unge at høre til.
Hverdagslivet i Høje-Taastrup Kommune omfatter trygge læringsmiljøer, som ruster dem til livet. Børn og unge har stor indflydelse på eget liv og er medskabere af vores samfund.
Temaer i Børne- og ungepolitikken
Tema 1: Trivsel og fællesskaber
Vi skal i tæt samarbejde med forældrene, lokalområdet og andre samarbejdspartnere sikre børn og unge stærke fællesskaber, der udvikler initiativ, fantasi og sociale kompetencer. Det er grundlæggende for læring, udvikling og dannelse, at det enkelte barn og ung trives i sig selv og i fællesskaber.
Tema 2: Barnets første tid
Vi har et særligt fokus på de tidlige år, som er helt afgørende for børns videre udvikling. Ikke mindst børnenes sprog og det tætte forældresamarbejde er i centrum. I stærke børnefællesskaber modnes børns tidlige demokratiske dannelse.
Tema 3: Læringslyst hele børne- og ungelivet
Vi skaber læringsmiljøer i dagtilbud, skole og fritidstilbud, der danner og uddanner børn og unge til at være medskabere af samfundet. Vi har institutioner, hvor børn og unge leger, bygger, idéudvikler og bruger deres naturlige nysgerrighed og skabertrang.
Tema 4: Sammenhæng og helhed i børn- og unges liv
Vi understøtter sammenhæng og helhed i børn og unges liv, herunder også i forbindelse med de overgange
børn og unge er i. Vi arbejder på tværs af kommunen og sikrer børn, unge og familiers inddragelse og
indflydelse på eget liv
Tema 1 - Trivsel og fællesskaber
Som barn, ung og familie i Høje-Taastrup Kommune oplever du:
- At trivsel og fællesskaber er vigtige
- At vi arbejder sammen med dig om at skabe gode fællesskaber for alle.
Som barn og ung i Høje-Taastrup Kommune skal du have mulighed for at være en del af mange forskellige fællesskaber. Her mødes du af voksne, som vil samarbejde med dig. De lytter til dig og støtter dine idéer, fantasi og aktive deltagelse i fællesskabet. Vi tager dig alvorligt og giver dig indflydelse og medbestemmelse i fællesskabet.
Fællesskaber for alle
Vi arbejder målrettet for at alle børn og unge kan være med i fællesskaber, hvor de trives, dannes, få støtte og udvikler sig personligt, socialt og fagligt. Vi ser fællesskaber som det bedste middel i forhold til at give børn og unge den bedste start på livet.
Vi har særligt fokus på fællesskaber i lokalområder, der er udfordrede, og for børn og unge, som har det svært. Det gør vi i samarbejde med lokalsamfundet og familien.
Familien
Forældre have de bedste muligheder for, at deres børn og unge trives. Vi har derfor et tæt samarbejde med forældre omkring at sikre, at barnet trives, udvikler sig, og indgår i sunde fællesskaber.
Forældre har ansvar for at lære deres børn tolerance og at tage ansvar for sig selv og fællesskabet. Vi forventer, at forældre samarbejder aktivt med de professionelle omkring barnet, og bakker op om den faglige indsats og fællesskabet.
Vi arbejder faglig sammen med jer forældre om børn og unges digitales liv og dannelse. Både i skole, fritidslivet og i forhold til de overvejelser og bekymringer, der kan være om børn og unges digitale liv.
Forenings- og kulturlivet, sundhed og trivsel
Forenings- og kulturlivet er en central indgang til at deltage i samfundet. Det giver rammer for samvær, sjov, leg og demokratiske fællesskaber for børn og unge. Ved at deltage i forenings- og kulturliv lærer børn og unge at forstå andre, tage hensyn og bidrage til fællesskabet. Musik, udeliv, teater, spejder, rollespil, e-sport og meget andet er med til, at børn og unge bliver demokratiske samfundsborgere.
Vi arbejder derfor altid for at bygge bro mellem vores institutioner og fritids- og kulturlivet. Vi vil mindske den social ulighed i sundhed, og få sunde og aktive børn og unge. Det gør vi ved at skabe miljøer for børn og unge, der forebygger mistrivsel og viser dem glæden ved at bevæge sig, at være ude i naturen og sund mad.
Mål
- Alle børn og unge er med til at skabe formelle og uformelle fællesskaber, hvor de trives socialt, personligt og fagligt.
- Alle børn, unge og familier oplever et godt samarbejde omkring børns trivsel og udvikling.
- Alle familier ved, hvor de kan finde sunde fællesskaber og aktiviteter, som de kan tage del i.
Det gør vi ved at
- Stille rammer og ressourcer til rådighed, der giver muligheder for at opbygge og deltage i fællesskaber, herunder informere bredt om mulighederne.
- Sikre alle børn og unges mulighed for at deltage i fællesskaber, hvor der er grundlag for livsmestring, dannelse og læring til demokratisk medborgerskab.
- Styrke idræts-, bevægelses- og fritidstilbuddene for alle børn og unge.
- Sikre viden hos hele familien om muligheder og rammer for børn og unges digitale liv og dannelse.
Tema 2 - Barnets første tid
Som barn og familie i Høje-Taastrup Kommune oplever du:
- Tryg barndom både derhjemme, og i daginstitutioner, skole og fritidsliv. Her er der voksne, som du har tillid til og som hjælper dig
- At blive inddraget i og være med til at skabe stærke fællesskaber.
Du har ret til at udtrykke dig om dit liv, og vi lytter. Vi vægter altid din og din families aktive deltagelse og inddragelse. Vi skaber fællesskaber med omsorg og dannelse, sammen med dig og din familie. Her styrkes børn i at få selvindsigt, holde af sig selv og tro på sig selv. Det, mener vi, er forudsætningerne for, at de kan trives, skabe, være i gode venskaber og fællesskaber, og have lysten og viljen til læring.
Forpligtende samarbejde med forældre
Vi tror på, at en god barndom varer hele livet. De tidlige år i et barns liv er meget vigtige. Her bygger vi sammen grundlaget for de livskompetencer, der betyder noget for børn og unges trivsel og udvikling. Alle familier ønsker at skabe tryghed, trivsel og udvikling for deres børn. Med det udgangspunkt arbejder vi forebyggende og fremmer sundhed. Rollen som forældre er afgørende i samarbejdet omkring et barn. Derfor lægger vi vægt på den gode dialog og et forpligtende samarbejde med forældrene.
Dagtilbud og sundhedsplejen
Dagtilbud og sundhedsplejen har en vigtig rolle i samarbejdet med familien for at give børn den rette støtte og omsorg. Vi vil hjælpe deres sociale og følelsesmæssige udvikling og sikre en god start i dagtilbud. Vi fokuserer på alle familier og sætter hurtigt ind over for særligt sårbare familier med de rigtige indsatser, hvor barnet og familien er.
Sammen med forældrene skaber vi fællesskaber, hvor alle børn trives og kan udforske verden gennem kreativitet, fantasi og leg. Børn skal have mulighed for at lære verden at kende gennem oplevelser med bevægelse, natur, kultur og meget mere.
Sprog
Vi har et særligt fokus på børns tidlige sprog og skærper den opsporende og forebyggende indsats i forhold til børns sproglige udvikling i 0-6 års alderen. I dagtilbud tilrettelægger vi sammen med familien indsatser målrettet det enkelte barns sproglige udvikling.
Mål
- Alle børn og deres familier er med til at skabe fællesskaber, hvor børn trives, lærer og udvikler sig.
- Alle børn er alderssvarende i forhold til sprog, motorik og deres sociale og følelsesmæssige udvikling.
- Alle familier har viden og redskaber til at skabe de bedste betingelser for deres barns udvikling og hele familiens trivsel.
Det gør vi ved at
- Følge systematisk og vidensbaseret op på alle børns trivsel og udvikling fra spæd til skolealderen, herunder i relation til tilknytning, socioemotionelle kompetencer, sprog og motorik.
- Sikre, at familierne er informeret om relevante tilbud og indsatser, samt om, hvor de kan søge kvalificeret viden, redskaber og fællesskaber. Være opmærksomme på børns digitale liv i vores samarbejde med småbørnsfamilier.
- Sætte tidligt og vidensbaseret ind sammen med forældrene, når der er behov for det, for at sikre børns trivsel og udvikling samt tilknytning og positivt samspil mellem børn og forældre.
- Sikre, at forældre og familier får viden om og inddrages aktivt i at samskabe stærke fællesskaber i dagtilbud.
- Sikre et tæt samarbejde mellem dagtilbud, sundhedspleje, PPR og fremskudte børne- og
ungerådgivere.
Tema 3 - Læringslyst hele børne- og ungelivet
Som barn, ung og familie i Høje-Taastrup Kommune oplever du:
- At vi tager udgangspunkt i børnene og de unge, når vi arbejder med pædagogik og læringsmiljøer.
- At vi uddanner børn og unge til at være kompetente i fællesskaber og i samfundet
Du og din familie mødes i trygge fællesskaber, hvor vi fokuserer på læring og trivsel. Her udvikler du de færdigheder, som er vigtige i det 21. århundrede, som samarbejde, kommunikation, kreativ tænkning og kritisk tænkning. Vi opmuntrer din nysgerrighed og lyst til at udforske. Du kan fordybe dig i meningsfulde aktiviteter, hvor du leger, bygger og arbejder med nye idéer.
Læring i fællesskaber
Vi arbejder aktivt med pædagogik og didaktik i de mange inkluderende fællesskaber. Vi skaber rammer, så alle børn og unge kan deltage i det faglige og sociale liv i dagtilbud, skoler og fritidstilbud. Det betyder, at vi er opmærksomme på børns og unges livsvilkår, trivsel og motivation.
I folkeskolen gør vi undervisningen meningsfuld og motiverende sammen med eleverne. Læring og udvikling foregår gennem kreative og praktiske tilgange, som projekter og aktiviteter, der relaterer til virkeligheden. Det kan ske i samarbejde med virksomheder, kulturinstitutioner, foreninger og uddannelser. Vi arbejder også sammen med ungdomsuddannelserne for at sikre, at eleverne får den bedste start og bliver fastholdt i deres ungdomsuddannelse.
Alle børn og unge kan og vil
Alle børn og unge er kompetente. Børn er naturligt nysgerrige og vil gerne udforske, lege og lære. Vi stimulerer leg og læring fra det helt lille barn til den unge, der er på vej i ungdomsuddannelse.
Vi tror på, at trivsel og fællesskaber er afgørende for børn og unges læring og udvikling på vej mod et godt voksenliv. Det sker gennem tillidsfulde relationer mellem børn og unge, deres familier og de fagprofessionelle.
Alle børn og unge skal være godt rustet til at deltage aktivt i samfundet i en global og digital verden. Derfor er dagtilbud, skoler og fritidstilbud vigtige i det lokale samfund, og deres rolle udvikles hele tiden. Vi arbejder for, at alle børn og unge forstår og respekterer andres perspektiver og syn på verden.
Børn og unges digitale liv
Digital dannelse er vigtig for at deltage aktivt i samfundet. For børn og unge er der ikke forskel på den digitale og den analoge verden. Det tager vi højde for i skoler, dagtilbud og fritidstilbud. Alle børn og unge lærer at arbejde meningsfuldt og forholde sig kritisk og konstruktivt i en digital verden. Digitale teknologier er noget, børn og unge aktivt engagerer sig i, ikke kun noget, de bruger. Udfordringer med børns og unges digitale liv løses gennem viden og dialog.
Mål
- Alle børn og unge er rustet til at tage aktiv del i og præge samfundet.
- Alle børn og unge trives, lærer og udvikler sig i fællesskaber i dagtilbud, skoler og fritidstilbud.
- Alle børn og unge er rustet til at forstå, være kritiske og anvende digitale muligheder på en måde, der understøtter deres trivsel, læring og fællesskaber.
Det gør vi ved at
- Styrke børn og unges trivsel og læring ved at sikre omsorg og gode fællesskaber gennem hele børne- og ungelivet i samarbejde med familien.
- Sikre, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer til at sætte rammer, der understøtter leg og læring, sproglige kompetencer samt kreativ udfoldelse i analoge og digitale formater for børn og unge.
- Sikre, at alle børn og unge oplever virkelighedsnære projektbaserede læringsforløb med fokus på faglig fordybelse og det 21. århundredes kompetencer; samarbejde, kommunikation, kreativ tænkning, kritisk tænkning og karakterdannelse.
- Sikre de nødvendige fysiske og digitale rammer, der understøtter det 21. århundredes kompetencer,
leg og læring, fællesskaber, fysisk udfoldelse og trang til at skabe.
Tema 4 - Sammenhæng og helhed i børn og unges liv
Som barn, ung og familie i Høje-Taastrup Kommune oplever du:
- At der er sammenhæng og helhed i kommunens tilbud og overgange.
- At der er fokus på trivsel og tidlig indsats for alle børn og unge.
Du har ret til at sige, hvad du mener om dit liv, og vi lytter. Vi værdsætter, at du og din familie deltager aktivt.
I din hverdag er du med i fællesskaber, der forbereder dig på en fremtid, der hele tiden ændrer sig. Vi samarbejder med dig og din familie for at skabe helhed og en god retning for dit liv som barn og ung og videre ud i arbejdslivet, også når det er svært.
Sammenhæng og inddragelse
Vi inddrager barnet og den unge. Vi taler direkte med dem og bruger de værktøjer og indsatser, der passer til den enkeltes situation. Vores mål er, at barnet og den unge altid møder kendte voksne, især når det er svært.
Vi inddrager børn, unge og familier og ser på, hvordan familien gerne vil løse de udfordringer, de møder. Det betyder, at vi arbejder ud fra, hvordan barnet og dets forældre beskriver en udfordring. Herefter træffer vi fælles beslutninger og laver indsatser, der tager hensyn til jeres livssituation, udfordringer og behov for udvikling.
Systematisk og tidlig indsats
Vi arbejder systematisk med børn og unges overgange fra dagtilbud til ungdomsuddannelse og videre i livet. Vi sørger for, at alle medarbejdere er godt forberedte og har den nødvendige viden til at tage imod børn og unge og hjælpe dem videre. Viden og erfaringer går ikke tabt, når børn og unge skifter tilbud. Alle medarbejdere har pligt til at være opmærksomme på faldende trivsel og bekymrende adfærd. Det betyder, at vi reagerer tidligt, koordineret og hurtigt på en faldende trivsel.
Mål
- Alle børn og unge inddrages i og har indflydelse på de beslutninger, der vedrører deres liv og fremtid.
- Familier deltager ligeværdigt og forpligtende i samarbejdet om børn og unges trivsel, udvikling og læring.
- Alle børn, unge og deres familier oplever helhed og sammenhæng i overgange og indsatser.
Det gør vi ved at
- Arbejde systematisk, koordineret og tværfagligt.
- Sikre kendskab til og brug af Handleplan for Børn i mistrivsel og via fremskudte socialrådgivere bl.a. på skolerne.
- Sikre, at børn og unges og forældres synspunkter og livssituation afdækkes og inddrages i samarbejdet om de gode løsninger.
- Arbejde for at styrke forældrekompetencerne tidligt i børnenes liv.
- Sikre kvalitet og sammenhæng i samarbejdet om gode og trygge overgange mellem dagtilbud, skole, uddannelse og fritidstilbud. Sikre, at viden deles og skabe fælles løsninger på tværs af indsatser og tilbud for at skabe sammenhæng og helhed i børn og unges liv.
- Lave systematisk opfølgning på samarbejdet med børn og unge og forældre og relevante fagpersoner.
- Følge op med kompetenceudvikling og viden om relevante indsatser og samarbejdsprocedurer dér, hvor der er et behov. Det kan fx være procedurer for overgange, handleplaner, kurser mm.
- Sikre et stærkt tværprofessionelt samarbejde, så alle medarbejdere reagerer hurtigt overfor en bekymring om børn eller unges sundhed, udvikling og trivsel.