Hjem Borger Støtte og omsorg Børn og unge med behov for støtte Børn og unge, som har brug for hjælp

Børn og unge, som har brug for hjælp

Er du mellem 10-17 år og har brug for hjælp eller en voksen at tale med om problemer som utryghed derhjemme, tristhed eller vold - så ring til os.

Ring til 4335 4335

Hvis du har brug for akut hjælp, kan du altid ringe til Alarmcentralen på 112.

Du har ret til hjælp, hvis du har det dårligt eller er bange

Hvis du ikke kan få hjælp fra de voksne omkring dig, kan du kontakte voksne i din kommune, som er der for at hjælpe børn og unge. Når du kontakter os i kommunen, vil en børne- og ungerådgiver tale med dig og finde ud af, hvordan de bedst kan hjælpe dig.

Du kan være anonym, men i alvorlige situationer kan det være nødvendigt at afsløre din identitet.

Når du har talt med kommunen, vil de arbejde på at finde den bedste løsning for dig og din familie.

Her er nogle steder, du få anonym rådgivning, hvor du ikke behøver fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd.

• BørneTelefonen. Du kan ringe eller skrive, lige når du vil. Tlf. 116 111 eller online chat.

• Alkolinjen til unge mellem 15-24 år, der selv drikker alkohol eller er pårørende til nogen, som drikker for meget. Tlf. 80 200 500 og online chat.

• Headspace. Til dig mellem 12-25 år, som har brug for at få vendt dine tanker og følelser, og det som fylder meget i dit hoved. Intet er for stort eller småt. Online chat.

• RED Rådgivning om æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol - til unge med etnisk minoritetsbaggrund. Tlf. 7027 7666.

• Linjen. Til børn og unge med en meget syg far eller mor m.v. Tlf. 7020 9903, mandag-torsdag kl. 17-21.

• Livslinjen. Til børn og unge med selvmordstanker. Tlf. 7020 1201 kl. 11-04.

• Joan Søstrene. Til piger og unge kvinder, der har været udsat for vold, voldtægt eller seksuel chikane. Tlf. 3314 7484 mandag og torsdag, kl. 18-20.30.

• Rådgivning om spiseforstyrrelser og selvskade. Tlf. 7010 1818, mandag-torsdag kl. 16-20.

• Ung Revers. Til børn og unge under 25 år, hvis forældre har problemer med alkohol eller rusmidler. www.ungrevers.dk eller chat 4080 8101

• Lev Uden Vold. National hotline dig, der er berørt af vold i nære relationer. Tlf. 1888.

Du skal til møde med kommunen: Hvorfor?

Her får du lidt at vide om:

• Hvad en kommune er
  • Hvorfor du måske skal til møde med nogen fra kommunen
  • Hvem du skal tale med til mødet
  • En liste over ord, der er gode at kende, hvis du skal til møde

Når du skal tale med rådgiveren

Her får du lidt at vide om:

• Hvad en børne- og ungerådgiver laver
  • Hvor du kan mødes med din rådgiver
  • Hvad din rådgiver kan spørge om dig om
  • Hvad en bisidder er og hvordan sådan en kan hjælpe dig

Hvorfor vil rådgiveren vide, hvordan du har det?

Her fortæller Inge dig om:

• Hvad en underretning er
  • Hvorfor alle voksne skal underrette om børn
  • Hvordan du og dine forældre selv kan bede om hjælp
  • Hvorfor kommunen skal lave det der hedder en 24 timers vurdering
  • Hvad din rådgiver gør, hvis nogen er bekymrede for, om du er udsat for fysisk/psykisk vold og seksuelle overgreb og hvad det betyder

Sådan finder rådgiveren ud af, hvordan du har det

Inge fortæller dig her om:

• Hvad det betyder for dig, at din rådgiver laver en screening
  • Hvad er en afdækning og hvordan bliver den lavet
  • Hvornår din rådgiver laver en børnefaglig undersøgelse
  • Hvad et netværksmøde er og hvem der kan være med
  • Hvordan en observation hjemme hos dig eller i skolen kan se ud

Sådan kan hjælpen være

Inge fortæller dig om:

• Hvad din rådgiver og kommunen kan beslutte, hvad du og din familie skal have af hjælp
  • At din rådgiver skal lytte til dig på en måde, så du føler, at du er inddraget og bliver taget alvorligt
  • Hvilke indsatser, som kan være kommunens hjælp til dig og din familie
  • Hvad et samtykke er og hvorfor det er særligt vigtigt, når du er over 15 år
  • At afgørelser er endelige beslutninger, som du kan klage over, hvis du ikke er enig

Hvad sker der bagefter?

Inge fortæller dig om:

• Hvordan din rådgiver sikrer sig, at du får den hjælp, som er blevet besluttet
  • Hvorfor din rådgiver skal blive ved med at tale med dig og hvordan
  • Barnets plan eller Ungeplan, hvis du er over 16 år
  • Din ret til forklaringer på den hjælp, som du har fået
  • Hvad en aktindsigt er

Logo for kampagne - viser 2 i'er

Måske er du også interesseret i at læse om:

Åben anonym rådgivning

Dette er et tilbud for dig, som er barn eller ung, og som har brug for at dele et problem med en fagperson.