Hjemmepleje
Du kan søge om hjemmepleje, hvis du ikke selv kan klare dagligdags gøremål.
Du kan søge om hjemmepleje til personlig pleje, rengøring, praktiske opgaver, mad og drikke og lignende. Du kan også søge om hjælp i hjemmet til indkøb, tøjvask og om at få leveret post til døren. Du kan ikke få hjælp til havearbejde, vinduespudsning eller til at passe kæledyr.
Når du søger om hjemmepleje, tilbyder vi altid først et afgrænset rehabiliteringsforløb på 1-8 uger. Her støtter vi dig i at kunne genvinde nogle af de daglige færdigheder, der måske er blevet uoverkommelige. Efter forløbet vurderer vi sammen, hvilke behov du har for støtte. Du kan også blive tilbud et rehabiliteringsforløb, selvom du allerede får hjemmepleje.
Kvalitetsstandarder
Du kan læse mere om de forskellige former for hjemmepleje i vores Kvalitetsstandarder på ældre- og sundhedsområdet. Her kan du også læse mere om rehabiliteringsforløb.
Spørgsmål og svar om hjemmeplejen
Du skal ikke betale for personlig pleje eller praktisk hjælp, uanset om du vælger den kommunale hjemmepleje eller en privat leverandør. dog er der en fast egenbetaling for tøjvask og mad, hvis du skal have leveret dette. Du skal også selv sørge for rengøringsmidler og lignende.
Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp til at søge om hjemmepleje, kan du kontakte Myndighedsteam for Visitation- og Hjælpemidler på telefon 43 59 17 71 eller mail visitationsenheden@htk.dk.
Telefonerne er åbne:
Mandag, tirsdag, onsdag og fredag: kl. 10.00 - 12.00
Torsdag: kl. 12.00 - 17.00
Når du bliver tilbudt hjemmepleje, får du en daglig kontaktperson, som tilrettelægger din støtte sammen med dig. Du får også en mappe med telefonnumre og andre relevante oplysninger.
Hjemmeplejen arbejder for, at der kommer så få personer som muligt i dit hjem. Ved ferie og sygdom og hvis du får hjælpe flere gange i døgnet, må du dog forvente at der kommer forskellige medarbejdere. Medarbejderne koordinerer med hinanden, så de kender dine behov.
Rehabiliterende hjemmepleje
Hjemmeplejen lægger vægt på, at du kan deltage mest muligt selv, i den støtte du får. Det gør vi, fordi selv små daglige gøremål kan være med til at styrke eller bevare dine færdigheder. Det tror vi på, også gør en forskel for din livskvalitet.
Fleksibilitet i hjemmeplejen
Du kan aftale med hjemmeplejen, hvordan støtte skal tilrettelægges fra gang til gang. Du kan også bytte, så længe det er inden for rammerne af den støtte, du modtager. Det betyder for eksempel at du kun kan bytte personlig pleje til praktisk hjælp eller omvendt, hvis du er bevilget begge dele. Bytter du den samme støtte tre gange i træk, vurderer vi sammen, om dine behov har ændret sig og om der er brug for at ændre den støtte, du er bevilget.
Hvis du ønsker at klage
Er du ikke enig i en afgørelse fra Visitationen, kan du klage indenfor fire uger. Når du modtager en afgørelse, følger der altid en vejledning med, så du kan se, hvordan du klager. Er du utilfreds med kvaliteten af den støtte, du modtager, for eksempel hjemmepleje eller madservice, skal du først forsøge at løse det direkte med leverandøren. Lykkedes det ikke, kan du kontakte Visitationen, der vil forsøge at hjælpe dig. Ønsker du at andre klager på dine vegne, for eksempel en pårørende, er det vigtigt, at du giver dem en fuldmagt, så vi ved, at de har dit samtykke.
Når du modtager hjemmepleje, er der nogle forhold, hvor det er vigtigt du også tager ansvar, så vi kan give dig den bedst mulige støtte.
Dit hjem som arbejdsplads
Når du får hjemmepleje, bliver dit hjem samtidig medarbejdernes arbejdsplads. For at sikre et forsvarligt arbejdsmiljø, kan det være nødvendigt at flytte på møbler, fjerne løse gulvtæpper eller installere hjælpemidler i dit hjem, før du kan få støtte eller undervejs. Det er også vigtigt, at der er passende belysning. Derudover skal du være opmærksom på følgende punkter:
- Der må ikke ryges i hjemmet imens medarbejderen er der
- Bliver der røget i hjemmet, skal der luftes ud en halv time inden, medarbejderen kommer
- Dyr skal lukkes ind i et andet rum, imens medarbejderen er i dit hjem
- Er det mørkt, skal du tænde lys udenfor
- Der skal være ryddet for sne, hvis aktuelt
- Rengøringsmidler skal være miljømærkede
- Støvsuger og moppesæt skal kunne indstilles i længden
Det er dit ansvar at arbejdsmiljøet er i orden, men vi vejleder gerne.
Hvis dine behov ændrer sig
Du har pligt til at give besked, hvis dine behov for støtte ændrer sig. Det gælder uanset om du får brug for mere eller mindre støtte, og også hvis det blot er for en periode.
Afbud
Hvis du har brug for at melde afbud til et besøg, skal det ske direkte til leverandøren senest dagen før. Gør du det, har vi mulighed for at finde en anden tid til et erstatningsbesøg.
Frit valg af hjemmepleje
Du kan frit vælge mellem de leverandører, der er godkendt i Høje-Taastrup Kommune. Du kan også godt skifte leverandør selvom du allerede får hjemmepleje. Hvis du vil skifte leverandør, skal du aftale det med Visitationen.
Du kan også selv vælge en person til at udfører opgaverne. Personen skal godkendes af Hjemmeplejen, og bliver herefter ansat af Høje-Taastrup Kommune. Det kaldes selvudpeget hjælper.
Hvis du har behov for personlig pleje og praktisk hjælp i mere end 20 timer om ugen, kan du søge om at få udbetalt et kontakt tilskud til selv at ansætte hjælpen. Det kræver dog i udgangspunktet, at du kan fungerer som arbejdsleder for hjælperne. Det kaldes borgerstyret personlig assistance.
Du kan kontakte Visitationen hvis du vil vide mere om selv at vælge en hjælper.
Hvis du bor i en etageejendom, får du normalt leveret post til det fælles brevkasseanlæg. Men der er mulighed for at få dispensation, hvis du har nedsat funktionsevne, der betyder at du ikke selv kan hente din post i brevkasseanlægget. Det gælder uanset din alder og kan også være for en midlertidig periode, hvis du for eksempel er kommet til skade.
Du kan kun få leveret post til døren, hvis der er brevindkast eller brevkasse ved døren. Ordningen gælder kun dén person i husstanden, der ikke selv er i stand til at hente post. Ordningen gælder ikke reklamer eller post uden adresse.
Sådan søger du om post til døren
Send en ansøgning, hvor du begrunder, hvorfor du har behov for at få din post bragt til døren. Du kan ansøge digitalt eller ved at hente et ansøgningsskema på rådhuset.
Ansøg digitalt her (har du ikke NemID, kan du søge uden ved at vælge "Manuelt login").
Læs mere
Her kan du se hvilke leverandører Høje-Taastrup Kommune har aftaler med, og du kan se hvilken hjælp, de forskellige leverandører kan tilbyde.
Personlig pleje
DFS, Din Fleksible Service
Hjemmeplejen, Høje-Taastrup Kommune
Rengøring
DFS, Din Fleksible Service
Hjemmeplejen, Høje-Taastrup Kommune
Indkøb
Egebjerg Købmandsgård A/S
Supermarkedet Intervare - Indkøbshjælp med omtanke
Madservice
Det Danske Madhus
Vask
Textilia
Berendsen Tekstil A/S
Snerydning
Driftsbyen, HTK
Målgruppe – hvem kan ansættes til pasning af nærstående?
Tilbuddet er til dig som borger, der er berettiget til hjælp til praktiske opgaver eller personlig pleje efter Servicelovens § 83.
Når du bevilges hjælp til personlig pleje og praktisk gøremål i hjemmet, har du frit valg i forhold til leverandøren af ydelserne.
I Høje-Taastrup Kommune kan du derfor vælge mellem følgende leverandører:
Kommunal leverandør - Høje-Taastrup Kommunens hjemmepleje
Privat leverandør - DFS
Hjælper, som du selv udpeger (Serviceloven § 94)
Hvis du ønsker en selvvalgt hjælper, er du selv ansvarlig for at udpege en hjælper. Den selvvalgte hjælper, der skal varetage den praktiske hjælp eller personlig pleje, skal ansættes af Høje-Taastrup Kommunes visitationsafdeling.
Der er følgende kompetencekrav til personer, som du udpeger til at hjælpe:
Personen skal være over 18 år.
Kvaliteten af den hjælp, der ydes i hjemmet, skal leve op til formålet og krav, der er beskrevet i kvalitetsstandarderne under § 83 i Serviceloven.
Personen skal kunne bestride arbejdet, så de bevilgede ydelser kan udføres på betryggende vis.
Personen skal kunne følge en instruks og yde hjælp til selvhjælp.
Personer skal kunne foretage observationer og give relevant tilbagemelding til visitationen, herunder om generelle forværringer og forbedringer i borgerens tilstand.
Brug af hjælpemidler: Ved forflytninger og lignende er det et krav, at hjælperen anvender de hjælpemidler, som stilles til rådighed.
Ved komplicerede plejeforhold, hvor opgaven er så kompleks, at det kræver særlig viden om f.eks. forflytningsteknikker og lignende, vil det kræve, at den selvvalgte hjælper modtager de rette kurser eller undervisning for at kunne varetage opgaven forsvarligt.
Ydelsens omfang
Medarbejderen ansættes til at udføre de ydelser, du er bevilget til efter § 83. Det er derfor individuelt fra borger til borger, hvilke ydelser den selvudpegede hjælper ansættes til at varetage. Tiden bliver udmålt svarende til den tid, en fra hjemmeplejen vil bruge på opgaven.
Der er tale om punktpleje, hvilket betyder, at tiden udmåles svarende til, at hjælperen kommer og løser en opgave og går igen.
Der kan ikke udmåles tid til tilstedeværelse, opsyn/tilsyn, overvågning mv.
Ansættelse og aflønning
Personen, der er udpeget til hjælper, ansættes af Høje-Taastrup Kommune, som udarbejder en ansættelseskontrakt, hvor de nærmere vilkår i forbindelse med ansættelsesforholdet beskrives, herunder varighed af ansættelsen. Personen skal kunne anvise en straffeattest.
Som udgangspunkt er ordningen varig. Løn til den selvvalgte hjælper, hvori pensionsbidrag og feriepenge indgår, reguleres årligt efter gældende regler og overenskomst. Som udgangspunkt aflønnes den selvvalgte hjælper som en ufaglært udfører af praktisk hjælp og personlig pleje.
OK24 - 74.01 Overenskomst for selvudpegede hjælpere - 2. udkast august 2024
Ferie og sygdom hos selv valgt hjælper
Den selvvalgte hjælper har ret til løn under sygdom. Personen skal henvende sig til Koordinator for selvudpeget hjælper for at melde sig syg. Hvis der er brug for, at hjemmeplejen eller en anden person overtager hjælpen, skal visitationen kontaktes.
Den selvvalgte hjælper optjener ferie, og er også forpligtet til at afholde den.
Ferie bliver automatisk registreret i systemet. Hvis den selvvalgte hjælper ønsker at holde ferie på et andet tidspunkt end det forhåndsregistrerede, skal hjælperne kontakte Koordinator for hjælperordninger.
Hvis der er brug for, at dine opgaver overtages af hjemmeplejen eller en anden selvvalgt hjælper, skal Koordinator for selvvalgt hjælper have besked hurtigst muligt, gerne 14 dage inden ferien skal afholdes.
Opfølgning
Der følges som udgangspunkt op på ordningen en gang hvert andet år. Ydelserne og udmåling af tid, som hjælpere leverer, indgår. Du og den udpegede hjælper har pligt til at oplyse Høje-Taastrup Kommune om ændringer i dit funktionsniveau, såfremt det indebærer, at det skal hjælpe ændres.
Samtykke og ansvarsfraskrivelse
Der indhentes samtykke til opbevaring og behandling af personoplysninger. Den udpegede hjælper har tavshedspligt.
Arbejdsmiljø og krav til hjemmet
Når du modtager hjælp til praktisk gøremål og personlig pleje, er dit hjem også hjælperens arbejdsplads. Der skal derfor foretages en arbejdspladsvurdering af hjemmet for at sikre, at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. På baggrund af arbejdspladsvurderingen kan der være behov for hjælpemidler eller boligændringer af hensyn til medarbejderes arbejdsstilling og adgangsforhold. Disse krav skal efterkommes, og det er dit eller dine pårørendes ansvar, at disse krav bliver efterkommet. Hjælpemidler kan stilles til rådighed af Hjælpemiddeldepotet, hvis det vurderes, at disse er påkrævet.
Afgørelse og Klagemuligheder
Du som borger modtager en skriftlig afgørelse med de udmålte timer og begrundelsen herfor.
Inden kommunen kan træffe afgørelse om udmålt tid, kan der i nogle tilfælde være brug for en terapeutisk vurdering udarbejdet af kommunens terapeuter eller af en faglig koordinator fra den kommunale hjemmepleje.
Hvis du ikke er enig i afgørelsen, har du mulighed for at klage. Klagevejledningen er vedhæftet i afgørelsen.
Kontakt og træffetider – Visitationen
Du kan kontakte Koordinator for selvudpeget hjælper eller Visitationen på nedenstående telefonnummer.
Besøg:
Telefon: 43591771
Telefontid:
Mandag-onsdag: kl. 10-12
Torsdag: kl. 12-14
Fredag: 10.-12.
Koordinator for selvudpeget hjælper:
Telefon: 43591734
Telefontid: Tirsdag og torsdag: kl. 10-11
E-mail: hjaelperordninger@htk.dk
Udlevering af værnemidler (håndsker, forklæder, håndsprit)
Adresse: Lervangen 35H, 2630 Taastrup
Åbningstider: Første mandag hver anden måned, kl. 12.30-14.30
Lovgrundlag:
§ 94. (Serviceloven § 94)
En person, som er berettiget til hjælp eller støtte efter § 83 , kan vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med det omfang og indhold af opgaverne, om leverancesikkerhed, jf. § 90 , og om betaling mv
§ 20. (Ældreloven - Gældende 1/7-2025)
En person, som modtager tilbud efter § 10 , kan vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne, jf. hund § 21 . Den udpegede person skal godkendes af kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den udpegede person om omfang og indhold af opgaverne, om leverancesikkerhed og om betaling mv.
Stk. 2.
Den udpegede person skal alene udføre de opgaver, der indgår i kontrakter med kommunalbestyrelsen.
Fra 17. januar 2024 er hjemmeplejen delt ind i fem geografiske distrikter, der dækker både dag og aften. På vejlisten kan du se, hvilket distrikt der dækker dit område.
Find kontaktoplysninger i vejlisten
Hjemmeplejens Administration
Taastrupgaardsvej 28A, 2630 Taastrup
Hjemmeplejeleder Vibeke Brandhof
Email: vibekebr@htk.dk
Administrativ medarbejder Jette Kaimer
E-mail: hjemmeplejen@htk.dk
Telefontid i hjemmeplejen:
Hjemmeplejen kan kontaktes på telefon i tidsrummet: 07.30 - 23.30
Hjemmeplejen Distrikt 1
E-mail: HjemmeplejenDistrikt1@htk.dk
Telefon: 43 35 25 20
Daglig leder Vivi Fjelsted
E-mail: ViviFj@htk.dk
Hjemmeplejen Distrikt 2
Stationsvej 6B, 2640 Hedehusene
E-mail: HjemmeplejenDistrikt2@htk.dk
Telefon: 43 35 25 30
Daglig leder Dorte Andersen
E-mail: Dorteanl@htk.dk
Hjemmeplejen Distrikt 3
Telefon: 43 35 25 57
Daglig leder Connie Larsen
E-mail: ConnieLa@htk.dk
Hjemmeplejen Distrikt 4
Email: HjemmeplejenDistrikt4@htk.dk
Telefon: 43 35 25 03
Daglig leder Pooja Rani
E-mail: PoojaRa@htk.dk
Hjemmeplejen Distrikt 5
E-mail: HjemmeplejenDistrikt5@htk.dk
Telefon: 43 35 37 46
Daglig leder Gitte Anthonisen
E-mail: GitteAn@htk.dk
I vejlisten kan du finde navnet på din vej og finde kontaktinformationer og oplysninger om dit distrikt.
Åbn vejlisten og find kontaktoplysninger
Kommunale tilsyn på Sundheds- og Omsorgsområdet Høje-Taastrup kommune 2022
Høje-Taastrup Kommune har ”pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Lov om Social Service (SEL) §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder” (Lov om Social service § 151).
SEL § 83, 83a og 86 omhandler personlig pleje og praktisk hjælp, madservice, rehabilitering og genoptræning.
Kommunen skal foretage mindst ét uanmeldt tilsyn om året på alle plejecentre, i hjemmeplejen og hos private leverandører indenfor serviceloven. Tilsynet må ikke varetages af leverandøren eller personer, der udfører opgaver på området.
Høje-Taastrup kommune har desuden valgt at tilsynet også omfatter den kommunale sygepleje samt medicinhåndtering og om denne leveres efter gældende lovgivning (Sundhedsloven § 138 og 139) og deraf retningslinjer. Dette er ikke en lovpligtig del af tilsynet, men prioriteres for at sikre fokus på patientsikkerheden.
Ifølge SEL § 151 c har kommunerne pligt til at udarbejde og offentliggøre en tilsynspolitik, der indeholder procedurer for tilsynet med tilbud efter SEL § 83, der er omfattet af reglerne om frit valg efter SEL § 91 (personlig pleje, praktisk hjælp og madservice). Politiken skal også beskrive, hvordan der følges op på tilsynet. Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på tilsynspolitikken, herunder fortage de nødvendige justeringer.
I det følgende beskrives tilsynspolitikken for det kommunale tilsyn i Høje-Taastrup kommune.
Formål med det kommunale tilsyn
- At tilse om hjælpen efter serviceloven gives fagligt forsvarlig og i overensstemmelse med gældende lovgivning, kommunens kvalitetsstandarder og det, borgeren er visiteret.
- At undersøge om opgaverne efter sundhedsloven lever op til gældende lovgivning, vejledninger, instrukser og procedurer.
- At sikre og bidrage til faglig refleksion, læring, kvalitetssikring og udvikling, både lokalt og organisatorisk.
Hvem varetager tilsynet
Det kommunale tilsynsbesøg på ældreområdet varetages af 2-3 sundhedsfaglige tilsynsførende fra Sundheds- og Omsorgscentret.
Modtagere af det årlige uanmeldte kommunale tilsyn på ældreområdet
- Plejehjem, herunder aflastningspladser.
- Hjemmeplejen.
- Hjemmesygeplejen.
- Rehabiliteringscenter, herunder det udekørende rehabiliterende team.
- Privat Leverandør.
Varslingsfrist
1 hverdag før det kommunale tilsynsbesøg og inden kl. 9.00, modtager ledelsen af tilsynsstedet et varslingsbrev via mail med automatisk kvittering for læsning.
Metode
Tilsynet består af
- Borgerbesøg: interview og gennemgang af medicin
- Interview med pårørende
- Dialog med medarbejdere og ledelse
- Gennemgang af dokumentation og medicindokumentation for borgere udvalgt af enheden samt borgere udvalgt af tilsynsførende ved stikprøve
Tilsynets metode skal sikre det nødvendige grundlag for:
- At inddrage, kvalificere og sammenligne fund ved interviews og dialog med fund ved dokumentationsgennemgang og stikprøver.
- At vurdere, hvorvidt der foreligger konkrete individuelle, afgørelser på serviceloven.
- At afdække, om der er sammenhæng mellem afgørelse, visiterede ydelser og den handlingsanvisende dokumentation i besøgsplanen, med afsæt i kvalitetsstandarderne.
Vurderingsskala for det samlede resultat for tilsynet
Vurderingsskalaen afspejler den samlede vurdering af tilsynet med afsæt i opfyldelse af specifikke målepunkter inden for SEL §§83, 83a, 86 samt inden for sundhedsloven § 138 og 139 om vederlagsfri sygepleje og hjemmesygepleje.

Vurderingsskala med uddybende definitioner og opfølgning
Ingen problemer
Der kan fremkomme få enkeltstående målepunkter, som er delvist opfyldt.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes til at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses ingen eller enkeltstående forhold, gående på den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerhedsmæssig risiko.
Mindre problemer
Måleområderne indeholder i vid udstrækning opfyldte målpunkter.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation vurderes i vid udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses ingen betydelige forhold med afsæt i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, men der vil være behov for justeringer for at sikre opfyldelse af alle måleområder.
Moderate problemer
Måleområderne indeholder i mindre udstrækning opfyldte målepunkter.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes til i mindre udstrækning at leve op til såvel lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses forhold, som på sigt kan have betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, hvis der udlades at blive iværksat forbedringstiltag i tiden efter tilsynet.
Større problemer
Målområderne indeholder i større udstrækning delvist opfyldte målepunkter og/eller få ikke godkendte målepunkter.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation, vurderes i større udstrækning ikke at leve op til lovgivning, kvalitetsstandarder samt gældende retningslinjer, vejledninger og instrukser.
Der ses forhold som har betydning for den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden, uden der er tale om alvorlige mangler, men forholdende kræver iværksættelse af ændringstiltag inden for kort tid.
Opfølgende tilsyn inden for en periode, som fastsættes af tilsynet.
Denne vurdering efterlader orientering til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.
Kritiske problemer
Målområderne indeholder ”ikke godkendte” og/eller ”delvist godkendt” i et omfang, der må betegnes som alvorlige mangler.
Dette betyder, at den leverede behandling, pleje og støtte sammenholdt med den skriftlige dokumentation har alvorlige fejl og/eller mangler, vurderet ud fra lovgivningen samt sundhedsfaglig standard.
Manglerne er af et sådant omfang, at der er tale om brist i den fornødne kvalitet og/eller patientsikkerheden for en eller flere borgere som kræver hurtig/øjeblikkelig handling.
Opfølgende tilsyn inden for af tilsynet fastsat periode
Denne vurdering efterlader altid øjebliklig indberetning til Centerchef for Sundheds – og Omsorgscenteret.
Afrapportering af det udførte kommunale tilsyn
Enheden modtager en dialograpport, der beskriver tilsynets fund og vurdering, hvorefter der afholdes et dialogmøde med ledere og medarbejdere, hvor der er fokus på styrker, udviklingspotentiale og handleplan. Efter dialogmødet har tilsynsstedets ledelse tre hverdage til at komme med en samlet indsigelse.
På baggrund af tilsynet udarbejdes en tilsynsrapport, der forelægges ældre- og sundhedsudvalget og offentliggøres på kommunens hjemmeside. Tilsynsrapporten fremsendes til tilsynsstedet, når den foreligger.
Tilsynsførende samler op på fund, der kræver organisatorisk opmærksomhed og initiativer på tværs af flere enheder. Dette viderebringes til Centerchef for Sundheds- og Omsorgscentret.
Revidering af tilsynspolitikken
Tilsynspolitikken revideres årligt og forlægges politisk samtidig med kvalitetsstandarderne.
Hvis du har brug for sygepleje, kan du læse mere under sygepleje.
Tilsyn
Kommunale tilsyn
Ifølge Lov om Social Service § 151 har Høje-Taastrup kommune pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter Servicelovens §§ 83, 83a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, Byrådet har vedtaget og i henhold til de vedtagne kvalitetsstandsarder.
Høje-Taastrup kommune har desuden valgt at tilsynet også omfatter den kommunale sygepleje samt medicinhåndtering og om denne leveres efter gældende lovgivning (Sundhedsloven § 138 og 139) og deraf retningslinjer. Dette er ikke en lovpligtig del af tilsynet, men prioriteres for at sikre fokus på patientsikkerheden.
Kommunen foretager ved egne tilsynsførende hver år mindst ét uanmeldt tilsyn på plejehjem, i hjemmeplejen samt hos private leverandører.
Styrelsen for Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører deres tilsyn i kommunen efter gældende lovgivningen på udvalgte enheder. Tilsynene tager udgangspunkt i enten serviceloven svarende til Ældretilsynet eller efter sundhedsloven, svarende til Sundhedsfaglige tilsyn.
Læs tilsynsrapporter:
Styrelsen for Patientsikkerhed
2023
- Hjemmeplejen. Plejegruppe Aften. Reaktivt ældretilsyn-28.11.2023.
- Hjemmeplejen. Plejegruppe Vest. Ældretilsyn - 05.10.2023
2022
Uanmeldt kommunalt tilsyn for hjemmeplejen
2024
- Hjemmeplejen Distirkt-4-29.10.2024
- Hjemmeplejen Distrikt-3-03.10.2024
- Hjemmeplejen Distrikt-5-17.09.2024
- Hjemmeplejen Distrikt 1-06.05.2024
- Hjemmeplejen Distrikt 2-30.05.2024
2023
2022
- Hjemmeplejen SYD-04.10.2022
- Hjemmeplejen NORD - 16.06.2022
- Hjemmepleje VEST - 20. og 26.04.2022
- Hjemmeplejen VEST - medicintilsyn - 09.12.2022
Uanmeldt kommunalt tilsyn for private leverandører
2024
2023
2022