Hjem Borger Støtte og omsorg Kurser til forældre og børn Når svære følelser fører til selvskade

Når svære følelser fører til selvskade

Tilbud til unge mellem 12-17 år med begyndende selvskade.

Find information om

Tilbuddet er et forløb til unge mellem 12-17 år, der skader sig selv. Formålet er at vejlede den unge i at håndtere sine følelser på en mere hensigtsmæssig måde. Der er tale om hjælp og støtte til positiv forandring. Forløbet består af 6 samtaler med en psykolog, som den unge taler med. Forældrene deltager i den indledende og den afsluttende samtale. Forløbet varer ca. 2 måneder.

Samtalerne foregår i hyggelige terapilokaler på rådhuset.

Målgruppe. Hvem kan ansøge om deltagelse?

Børn og unge fra alle skoler i Høje-Taastrup Kommune kan søge om at deltage.

Frist. Hvornår søger man?
Der er mulighed for løbende at søge om at deltage.

Indhold
Samtalerne har fokus på den unges udfordringer og oplevelser og handler overordnet om, at den unge:

• forstår selvskade – og dens funktion og konsekvenser
  • bliver mere bevist om sine følelser og oplevelser
  • får støtte til at håndtere sine følelser mere hensigtsmæssigt og mindske selvskaden.

Mellem samtalerne skal den unge øve sig på det, der er blevet gennemgået.

Samtale 1: Opstart (1 time 30 min.)
Samtale 2: Selvskadens funktion (1 time)
Samtale 3: Følelsernes funktion (1 time)
Samtale 4: Følelsernes elementer (1 time)
Samtale 5: Håndtering af følelser (1 time)
Samtale 6: Afslutning (1 time 30 min.)

Du kan få yderligere oplysninger hos projektsekretær Dorthe Lunde. Send en mail, og skriv det telefonnummer, vi kan kontakte dig på.

Du kan forvente at høre fra os inden for senest 10 arbejdsdage.

Headspace er et gratis tilbud til dig, der er i alderen 12-25. Du kan tale med de frivillige hos headspace om alt, f.eks. angst, ensomhed, familieproblemer, kæresteproblemer, udfordringer med misbrug, lavt selvværd.

Du kan komme forbi, ringe eller chatte med headspace.. De nærmeste afdelinger finder du i Roskilde, Albertslund, Ballerup, Herlev, Rødovre og Hvidovre.

LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) tilbyder anonym rådgivning omkring spiseforstyrrelser og selvskade. LMS' telefoner (70 10 18 18) er åbne mandag-torsdag kl. 16-20.

Selvskadetilbuddet er en del af et samarbejde mellem syv kommuner (Gladsaxe, Gentofte, Høje-Taastrup, Frederiksberg, København, Lyngby-Taarbæk og Bornholm) og børne- og ungdomspsykiatrien i Region Hovedstaden.

STIME er en forkortelse af ’Styrket tværsektoriel indsats for børn og unges mentale sundhed’.

Projektets fokus

Projektet har fokus på, at flere og flere børn og unge er i psykisk mistrivsel. Mistrivslen påvirker børnenes og de unges funktionsniveau og kan betyde, at de fungerer dårligere såvel fagligt som socialt. Samtidig rammer mistrivslen ofte hele familien, og det kan være svært for børn, unge og forældre at finde overskud til at klare dagligdagens udfordringer.

Det er vigtigt at sætte ind hurtigt med relevant hjælp til hele familien, så barnets/den unges tilstand ikke bliver forværret. Psykiatrien i Region Hovedstaden skal naturligvis fortsat behandle dem, der har behov for det. Men når region og kommuner arbejder tæt sammen som i dette projekt, er det muligt at forebygge, at psykisk mistrivsel udvikler sig og kommer til at kræve mere gennemgribende behandling og fører til alvorlige psykiatriske lidelser.

Mål og lokale indsatser

Målet med projektet er at sikre, at børn og unge i psykisk mistrivsel og deres forældre får hjælp i deres nærmiljø, inden problemerne vokser sig store. Familierne skal have adgang til lettere behandling og vejledning i kommunen samtidig med, at de får mulighed for at bevare deres tilknytning til hverdagslivet.

Målgruppen er børn og unge i aldersgruppen 12-17 år, der er i psykisk mistrivsel uden at have behov for at blive udredt eller behandlet i psykiatrien. Barnets/den unges udfordringer skal have relation til et af projektets to spor:

1. ’Når svære følelser fører til selvskade’ (selvskadende adfærd blandt 12-17 årige).
2. 'Når bekymring eller tristhed fylder for meget' (tegn på angst/depression blandt 6-17 årige).

STIME-projektet var finansieret af satspuljemidler på i alt 67 mio. kr. i perioden 2018-21. Størstedelen af midlerne er kanaliseret ud til de syv kommuner.

Familie- og Dagtilbudscenter

Telefon: 43 59 10 00  |  e-mail: fdc@htk.dk  |  Telefontider  |  Adresse