Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Tilskudsmuligheder

Se hvilke tilskud foreningen kan få og find info om, hvordan du søger om tilskud.

Vælg en foreningstype og læs mere

Godkendte aftenskoler i Høje-Taastrup Kommune kan få tilskud til deres aktiviteter.

Tilskud

Tilskud kan bl.a. gives til undervisning, studiekredse, foredragsvirksomhed og debatskabende aktiviteter for voksne.

  • Til almen undervisning ydes der højst tilskud på 1/3 af udgiften til lærer- og lederløn
  • Til instrumentalundervisning ydes der højst tilskud på 5/7 af udgiften til lærer- og lederløn
  • Til handicapundervisning ydes der højst tilskud på 7/9 af udgiften til lærer- og lederløn (link til def. på handicapundervisning)
  • Til foredrag ydes et tilskud på max. 1/3 af foredragshonoraret, dog max 1/3 af lønnen for 12 undervisningstimer

Debatpuljen

Alle aftenskoler skal afsætte 10 % af det samlede tilskud til lærer- og lederløn til debataktiviteter.

  • Lokaletilskud
    I forbindelse med voksenundervisning kan der søges om tilskud til lokaler iht. folkeoplysningsloven.

Kommunen kan yde tilskud til lejede eller egne lokaler. Ansøgningen behandles af voksenundervisningens samråd, som udfærdiger indstilling til foreningsudvalget. En forening har ikke krav på at få lokaler stillet til rådighed på en bestemt ugedag eller et bestemt tidspunkt.

Byrådet kan undlade at imødekomme nye ansøgninger om lokaletilskud, hvis Byrådet kan anvise et egnet lokale.

Lokaleanvisning

Kommunen anviser ledige offentlige lokaler og udendørsanlæg til virksomhed indenfor folkeoplysningsloven. Lokalerne skal stilles vederlagsfrit til rådighed.

I særlige tilfælde, hvor et egnet ledigt offentligt lokale ikke kan findes, ydes lokaletilskud til oplysningsforbund, foreninger, klubber mv.

Løntilskud

Godkendte aftenskoler i Høje-Taastrup kommune får løntilskud. Tilskuddet gives for et kalenderår af gangen og forudsætter at aftenskolen søger om fornyelse af godkendelsen. Alle godkendte aftenskoler modtager ultimo september et brev, der gør opmærksom på perioden, hvor I kan søge tilskud.c

Se hvilke tilskud, som idrætsforeninger specifikt kan søge, og find vejledninger og information om ansøgningsfrister.

Hver forening kan som maksimum få det tilskud, der er reserveret til foreningen til kurser samt rejser og lejre. Hvis foreningen har brugt hele sit reserverede beløb, kan de stadig indsende ansøgninger, da disse vil blive udbetalt, hvis der er penge i overskud fra puljen efter årets udgang. Der kan dog max. udbetales 300 % af det reserverede beløb.

Tilskud til idrætsforeninger

  • Der ydes tilskud til både lønnede og ulønnede ledere/træneres deltagelse i kursus.
  • Der kan ydes tilskud til grund-, basis- og dommerkurser.
  • Målrettet klubudvikling.
  • Foreningen får dækket hele kursusafgiften uden egen betaling.
  • Der ydes ikke tilskud til kurser i udlandet.
  • Der ydes max. 10.000 kr. i tilskud pr. kursusenhed.
  • Transportudgiften dækkes højst med det beløb, der svarer til billigste offentlige transportmiddel.
  • Hvis der samtidig søges støtte i elite og talentpuljen, sendes særskilt ansøgning til fritidkultur@htk.dk med oplysninger om ansøgningen og at der er søgt i begge puljer.
  • Deltagerliste, med angivelse af fødselsdag og år, skal vedlægges ansøgningen.

Der ansøges om tilskud via conventus.dk

  • Der ydes alene tilskud til rejser og lejre, hvor overnatning sker uden for Høje-Taastrup Kommune.
  • Der ydes tilskud op til 200 kr. pr. tilskudsberettiget deltager under 25 år.
  • Ved udgifter op til 200 kr. pr. tilskudsberettiget deltager refunderes hele beløbet.
  • Der ydes tilskud til 2 ledere pr. påbegyndt 10 deltagere, herefter 1 yderligere pr. påbegyndt 10 deltagere.
  • Transportudgiften dækkes højst med det beløb, der svarer til billigste offentlige transportmiddel.
  • Der ydes max. kr. 500,- i tilskud til transport af omfangsrigt og/eller tungt materiel.

Der ansøges om tilskud via conventus.dk

Log ind på www.conventus.dk for at ansøge (vælg blanketter). Vejledning kan rekvireres i Fritids- og Kulturcentret.

Frister

  • Fristen for aflevering af ansøgninger er den 15. december. Ansøgninger, der kommer for sent, kommer ikke i betragtning. 
  • Ansøgninger bedes sendt til  Fritids- og Kulturcentret senest 2 måneder efter kursus ophør. Men indsend meget gerne løbende.
  • Kurser og rejse/lejre afholdt mellem den 15. december og den 31. december refunderes på det kommende års budget.

Har du yderlige spørgsmål til hvad og hvordan, der kan søges tilskud til rejser og lejre, er du velkommen til at kontakte Fritids- og Kulturcentret, Casper Graugaard, på telefon 4359 1311, eller sende en e-mail til: CasperGr@htk.dk

Ekstra timer, når der er turneringskampe på hverdage 

Foreninger som har placeret deres kampe på hverdage, kan få tildelt ekstra tid til dette forudsat, at de ikke også tildeles tider til de samme kampe i weekend-fordelingen, samt at beslutningen om placering af kampafvikling er foretaget af pågældende forbund.

Fristen er 1. december. 

Ansøgningsskema sendes til alle idrætsforeninger i november måned.


Ekstra timer, som er målrettet elite, talentudvikling, og særligt højt aktivitetsniveau

Foreninger med et særlig højt aktivitetsniveau inden for ungdomsarbejde, talentudvikling og eliteidræt kan senest 1. december hvert år indsende en ansøgning om ekstra timer til Fritid og Kultur med begrundelse for det ekstra timebehov. 

Fristen er 29. november.

Ansøgningsskema sendes til alle idrætsforeninger i november måned.

Godkendte folkeoplysende foreninger med aktiviteter i Høje-Taastrup kommune får basistilskud og medlemstilskud. Tilskuddet gives for et kalenderår af gangen og forudsætter at foreningerne søger om fornyelse af godkendelse og indberetter antal medlemmer.

Basistilskud:
Tilskuddet anvises umiddelbart efter 1. januar. Tilskuddets størrelse er fastsat af Foreningsudvalget.
Basistilskuddet udgør for tiden 500 kr. årligt.

Medlemstilskud:
Dette tilskud ydes til ovennævnte foreninger til de medlemmer, der er under 25 år.

Læs mere om den årlige godkendelse

Skal du arrangere en kulturelle aktivitet, kan du søge om økonomisk støtte fra det Kulturelle Samråd eller Musikudvalget i kommunen.

Du kan søge om støtte uanset om du er privatperson, institution, eller medlem af en forening.

Ansøgning om tilskud til musikaktiviteter

Ønsker du at søge om tilskud til musikaktiviteter, skal du ikke bruge nedenstående retningslinjer, men i stedet kontakte Musikskolen, der fungerer som sekretariat for Musikudvalget.

Musikskolen kan kontaktes på telefon 43 35 28 50 eller e-mail: musikskolen@htk.dk

Se musikskolens hjemmeside

Læs mere om Musikudvalgets arbejde

Du ansøger ved at udfylde ansøgningsblanketten.

Ansøgningen skal indeholde følgende obligatoriske oplysninger:  

  1. Ansøgers navn, adresse, tlf.nr., e-mail og cvr eller cpr.nr.
  2. Med fokus på det kulturelle indhold, skal der gives kort beskrivelse af formålet med aktiviteten, herunder tid og sted.
  3. Det skal oplyses, om der er ansøgt om tilskud/støtte fra fonde og puljer mv., og om arrangørens egne udgifter i forbindelse med gennemførelsen af aktiviteten.

Tema(er) i kulturpolitikken, som aktiviteten vedrører, herunder:

  • Tema 1: Åbne kulturelle fællesskaber
  • Tema 2: Kultur der popper op
  • Tema 3: Børn og unge i kulturlivet

En definition af enkelte temaer kan læses i Kulturpolitikken.

Budget inkl. alle forventede indtægter og udgifter ved aktiviteten, herunder:

  1. Søgt eller modtaget tilskud/støtte fra andre puljer/fonde mv.
  2. Samlede entreindtægter, herunder billetpris(er) og forventet antal solgte billetter.
  3. Sælges varer (f.eks. mad og drikkevarer) og/eller ydelser oplyses såvel forventede indtægter og udgifter herved.
  4. Annonceudgifter, herunder hvorledes annoncering finder sted. For eksempel Kultunaut.

Kulturelt Samråd behandler alle ansøgninger om støtte og tager stilling til, om der kan bevilges støtte til aktiviteten, herunder om støtten gives som underskudsgaranti eller som aktivitetsstøtte.

Ved behandlingen lægges vægt på:

  • At ansøgningen indeholder oplysninger om formålet med aktiviteten
  • Om aktiviteten er støtteværdig
  • Om der er behov for støtte
  • Om der er ansøgt om tilskud fra fonde og puljer mv.
  • Om arrangørens egenbetaling. 
  • Hvorvidt aktiviteten indgår som led i kulturpolitikken.

Kulturelt Samråd yder ikke aktivitetsstøtte til gennemførelse af aktiviteter, hvor Høje Taastrup Kommune har givet særskilt bevilling til gennemførelsen af aktiviteten. 

Fritid og Kultur meddeler ansøger resultatet af behandlingen af ansøgningen senest 8 dage efter mødet i Kulturelt Samråd.

Ønsker du resultatet af behandlingen af ansøgningen, forinden aktiviteten afholdes, må du sende ansøgningen inden for fristen.

Såfremt Kulturelt Samråd må udsætte behandlingen af en mangelfuld ansøgning, vil du straks blive anmodet om at indsende de manglende oplysninger.

  • Honorar (dirigenter, lyd og lysfolk, musikere, dansere, billedkunstnere o.l.).

  • Honorar til ekstern (udefra kommende) instruktør, der skal højne (øge eller forbedre) standarden i foreningen samt aktiviteten.

  • Annoncering (plakater, aviser o.l.).

  • Transport (instrumenter, optrædende, billeder o.l.) i forbindelse med aktiviteter, der afholdes i Høje Taastrup Kommune, eller hvor Høje Taastrup Kommune bliver brandet.

  • Lejeudgifter (af instrumenter, bus, lokaler, kunst o.l.).

  • Forsikringer (af kunstværker, instrumenter, mennesker o.l.).

  • Koda afgift o.l.

  • Brandvagt o.l.

  • Interne instruktører, f.eks. hvis man er medlem. 
  • Indkøb af materiel/udstyr (instrumenter, noder, pc, bandstands o.l.).
  • Skrifter (trykning af billetter, medlemsinvitationer, udsmykning o.l.).
  • Fortæringsudgifter.

  • Der skal være offentlig adgang til aktiviteten.
  • Aktiviteten skal afholdes i Høje-Taastrup Kommune, eller Høje-Taastrup Kommune skal blive brandet gennem aktiviteten.
  • Arrangeres aktiviteten af en forening/gruppe uden for Høje-Taastrup Kommune, eller dækker din aktivitet et større område end kommunen, vil det Kulturelle Samråd vurdere, hvor stort det lokale indslag er i aktiviteten.

For at komme i betragtning som ansøger, skal du sende en fyldestgørende ansøgning til Fritid og Kultur, inden afholdelsen af aktiviteten.

Hvis du vil være sikker på at få ansøgningen behandlet på førstkommende møde i Kulturelt Samråd, skal ansøgningen være Fritid og Kultur i hænde senest 14 dage før mødet. Kulturelt Samråd holder møde den 4. tirsdag i hver måned, bortset fra juni og juli, hvor der ikke afholdes møder, og december, hvor mødet holdes den 2. tirsdag i måneden.

Du kan få støtte i to forskellige former:

  1. Underskudsgaranti (fortrinsvis for aktiviteter, som har indtægter, fx entréindtægter) (se afsnit om afholdelse af regnskab).
  2. Direkte aktivitetsstøtte (for aktiviteter uden indtægter) (se afsnit om afholdelse af regnskab).

  • Senest en måned efter afholdelse af aktiviteten, skal du sende regnskab med dokumentation for udgifter til Fritid og Kultur, Bygaden 2, 2630 Taastrup eller e-mail: FritidKultur@htk.dk.
  • Den præcise dato vil stå i det bevillingsbrev, som du modtager, når din ansøgning er blevet godkendt.
  • Hvis du afholder aktiviteten i december, skal regnskabet være os i hænde senest primo januar. Den præcise dato vil stå i bevillingsbrevet.

1. Underskudsgaranti

Hvis du får tilsagn om en underskudsgaranti skal du indsende regnskabet for aktiviteten til Fritid og Kultur senest en måned efter afholdelsen af aktiviteten (for aktiviteter der finder sted i december, primo januar). 

Beløbet vil derefter blive udbetalt.

Viser regnskabet, at det reelle underskud er større end den givne underskudsgaranti, udbetales kun det beløb, som du har fået tilsagn om. Viser regnskabet, at det reelle underskud er blevet mindre end den givne underskudsgaranti, udbetales kun det reelle underskud.

2. Aktivitetsstøtte

Hvis du får tilsagn om aktivitetsstøtte, vil Fritid og Kultur snarest muligt udbetale beløbet. Du skal efterfølgende – senest en måned efter afholdelsen af aktiviteten - indsende regnskabet for den bevilgede støtte til Fritid og Kultur. Fristen er starten af januar, for aktiviteter der afholdes i december.

Hvis regnskabet for aktiviteten ikke aflægges, skal du tilbagebetale beløbet til Fritid og Kultur.

Kulturelt Samråd fastsætter det årlige tilskud til de kulturelle foreninger som har søgt om godkendelse som folkeoplysende forening på det første samrådsmøde i det nye år. Tilskuddet udbetales herefter til de kulturelle foreninger.

Tilskuddet er for tiden 3.000 kr. årligt.

Læs mere om den årlige godkendelse

Kontakt Stine Vad Johansen på e-mail: StineJo@htk.dk

Se hvilke tilskud du kan få som spejderforening og FDF'ere, og hvordan du skal søge.

Definition af spejderarbejde

I lokale kredse og grupper opleves perspektivrigt spejderarbejde som idébetonet børne- og ungdoms-arbejde. Børn og unges medmenneskelige egenskaber og deres respekt for andres ideer og meninger styrkes gennem deres aktive deltagelse i fællesskabet og ved at lytte til andre børn, unge og voksne.

 
På ugentlige møder, weekendture og sommerlejre oplever piger og drenge lejr- og friluftsliv både lokalt, nationalt og internationalt. Gennem disse oplevelser opnås i fællesskabets ånd mange praktiske og sociale færdigheder til gavn for den enkelte og de mennesker man omgås.
 
De almindeligt kendte spejderaktiviteter indgår som en naturlig del af det daglige arbejde, ligesom samfundsrelevante emner, familiemæssige relationer, samt natur -, klima- og miljøbevidsthed er en naturlig del af de unges interesseområde. På baggrund heraf har det udendørs liv i pagt med naturen en fremtrædende plads i alle kredse og grupper.
 
Med de almindelige kendte spejderaktiviteter tænkes først og fremmest på orientering, pionering, primimad, lejrsport, brand- og førstehjælp, sejlads, vandre- og fjeldture, iagttagelse, morse, natur-kendskab og sang/musik mv.
 
Gennem anerkendt lederuddannelse på forskellige niveauer, sikres at unge og voksne frivillige ledere kvalificerer sig bedst muligt til at varetage målsætningerne, sikre værdigrundlaget og værne om de traditioner, der i dag kendetegner og profilerer det ide´ betonede børne- og ungdomsarbejde, som vores samråd repræsenterer.
 
Børne- og ungdomsorganisationernes samråd, Høje-Taastrup Kommune, Marts 1997 (Revideret sprogligt 2016).

Muligheder for tilskud

FOSS forretningsudvalg fastsætter budget for tilskud til ledertræning for den enkelte forening.

Ansøgninger om refusion af ledertrænings­udgifter sendes løbende til Fritids- og Kulturcentret med påtegning af foreningens kasserer. Herefter udbetales tilskuddet direkte til foreningen (ved kassereren).

Ansøgningsskema rekvireres ved henvendelse til Fritids- og Kulturcentret.

Regler for ledertræningstilskud

  • Der refunderes kun udgifter til selve kurset og transport
  • Udgifterne til transport kan maksimalt udgøre billigste offentlige transport
  • Vær opmærksom på – hvis der er anført hytteleje under kursusafgiften, skal du ansøge særskilt om refusion af hyttelejen. Ansøgningsskema rekvireres ved henvendelse til Fritids- og Kulturcentret.

Tilskuddet vil blive udbetalt, så længe der er penge på den enkelte forenings budget. Evt. ekstraansøgninger vil blive behandlet ved regnskabsårets afslutning af BUS forretningsudvalg.

For at give flest mulige medlemmer en større samlet spejderoplevelse, udbetales en del af det kommunale tilskud som sommerlejrtilskud efter følgende regler.

Hvad er en sommerlejr

  • En sommerlejr er en tur med mindst tre overnatninger og kan placeres et vilkårligt sted på året.
  • Overnatning kan ske i hus, telt, bivuak, sejlskib, kano eller lignende.

Tilskudsberettigede

  • Alle aktive medlemmer af foreningen i alderen 5 til 25 år er berettiget til at modtage et sommerlejrtilskud pr. kalenderår.
  • Ledertilskud udbetales til medlemmer og personer med tilknytning til foreningen, som har påtaget sig et lederansvar eller en medhjælper opgave på lejren.

Ledertilskud i forbindelse med sommerlejr

  • Der kan udbetales ét ledertilskud pr. påbegyndt 5 deltagere i alderen fra 5 til 10 år, og ét ledertilskud pr påbegyndt 10 deltagere i alderen fra 11 til 25 år.
  • Uanset ovenstående kan der udbetales supplerende ledertilskud, således at der er mindst 3 ledere eller hjælpere pr lejr. Antal ledertilskud kan under ingen omstændigheder overstige antallet af deltagertilskud.
  • Der kan udbetales ledertilskud til samme person på flere af hinanden uafhængige lejre.
  • Der kan ikke udbetales både deltager og ledertilskud til samme person på samme lejr (dette udelukker ikke at fx en senior er deltager på en lejr og hjælper på en anden).

Ansøgningsprocedure

  • Log ind på www.conventus.dk for at ansøge (vælg blanketter).
  • Ansøgningen om tilskud skal være Fritids- og Kulturcentret i hænde senest 1 måned forud for lejrens påbegyndelse, med angivelse af ledernes navne og adresser samt bilagt fortegnelse over deltagerenes navne, adresser og fødselsår.
  • Sommerlejrtilskud udbetales til foreningen senest 1 uge før lejren, såfremt ansøgningen er forvaltningen i hænde 1 måned før lejren.
  • Størrelsen af tilskuddet fastsættes af BUS 's forretningsudvalg.
  • Hvor to eller flere enheder, der normalt fungerer selvstændigt, afholder sommerlejr på samme tid/sted, må der søges separat for hver enkelt enhed.
  • Ansøgningen skal være bilagt en deltagerliste med navn, adresse og fødselsdag for deltagere samt en leder- og hjælperliste med navn og adresse for ledere og hjælpere.
  • Hvis der er ændret deltagerantal, skal dette meddeles til Fritids- og Kulturcentret umiddelbart efter lejren. Sommerlejrtilskuddet vil efterfølgende blive reguleret.

Kontakt

Ved tvivlsspørgsmål kontakt Christina Johnsen på telefonnr. 51 85 27 28.

Godkendt af BUS forretningsudvalg den 11.2.2004

Sådan ansøger du om lokaletilskud

Ansøgningsblanketterne udfyldes i Conventus: www.conventus.dk (vælg blanketter).

  • "Ansøgningsskema om tilskud til drift af egne lokaler og lejrpladser" skal også anvendes til lejede basislokaler. Ved basislokaler forstås de lokaler, hvori de ugentlige møder afholdes.
  • "Ansøgningsskema om tilskud til lejede lokaler og lejrpladser" anvendes udelukkende ved ansøgning om tilskud til weekendture og sommerlejre m.m.

Der ydes fuld refusion af driftsudgifter til egne lokaler og udendørs anlæg. Afdrag på gæld er dog ikke omfattet af ordningen.

Ved tvivlsspørgsmål kontakt Christina Johnsen på telefon nr. 51 85 27 28 eller via mail: ChristinaPe@htk.dk.

Ovenstående regler er revideret den 12. maj 2017.

Hvad gives lokaletilskud til?

  • Centret betragter almindelig vedligeholdelse som værende vedligehold af den "rå" bygning inklusive el- og vvs-installationer, samt lignende faste installationer.
  • Vedligehold af faste installationer og vedligehold af selve bygningen dækkes med 100% indtil anden beslutning tages af byrådet. Herunder udgifter til maling o.s.v., der er nødvendigt for at bevare husets oprindelige standard. Håndværktøj, der bruges til vedligehold, vil også fremover blive refunderet.
  • Større reparationer og lignende, der medfører udgifter på mere end 5.000 kr. skal forhåndsgodkendes af centeret. Arbejder, der er igangsat uden forhåndsgodkendelse, kan ikke forventes refunderet.
  • Udgifter til rengøringsredskaber m.v. dækkes på lige fod med håndværktøj til vedligeholdelse. Udgifter til rengøringsmidler m.v. dækkes ikke over lokaletilskudskontoen.
  • Udgifter til materialer, der kan karakteriseres som løsøre dækkes ikke. Eksempelvis regnes møbler, gardiner, lamper og lignende for løsøre.
  • Hytteleje refunderes kun, hvis lejekontrakten eller kopi af denne er sendt til Fritids- og Kulturcentret.
  • Udgifter til leje af skibe, der i øvrigt fungerer som hytte, med køkken men uden mandskab dækkes med 100%.
  • Udgifter til leje af kanoer, både, heste- og prærievogne dækkes med 50% af de faktiske udgifter.

OBS: Det er af stor vigtighed for kommunens udregninger, at rubrikken "timetal" er udfyldt. Hvis rubrikken ikke er udfyldt, kan man ikke forvente udbetaling af tilskud.

Endvidere dækkes udgifter til:

  • telefonabonnement minus samtaler, når abonnementet er oprettet i forbindelse med tyverisikring
  • renteudgifter og bidrag i forbindelse med prioritetsgæld
  • udgifter til lys og varme
  • fornødent tilsyn (vagtselskab)
  • udgifter til skatter, afgifter og forsikringer

Udgifter til gebyrer for bank- og girokonti samt rykkergebyrer dækkes ikke af lokaletilskuddet.

  • Der ydes fuld refusion af udgifter til leje af hytter/lejrplads. Hytten/lejrpladsen skal ligge indenfor landets grænser eller i Sydslesvig iht. folkeoplysningsloven.
  • Herudover ydes refusion svarende til 50% af de faktiske udgifter til leje af kanoer, både, heste- og prærievogne i stedet for hytter/lejrplads.
  • Større eller længerevarende lejemål (altså ikke til weekends eller sommerlejr) skal godkendes af kommunen.

Opgørelser sendes løbende til Høje-Taastrup Kommune, Fritids- og Kulturcentret.

Godkendte folkeoplysende foreninger med aktiviteter i Høje-Taastrup kommune får basistilskud og aktivitetstilskud. Basis- og aktivitetstilskud gives for et kalenderår af gangen. Alle godkendte foreninger modtager i november et brev, der gør opmærksom på perioden, hvor I kan søge tilskud. Modtager foreningen ikke et brev i november, bedes I kontakte Fritids- og Kulturcentret.

Basistilskud:
Dette tilskud ydes til de foreninger i kommunen, der er tilsluttet BUS (spejdere). Tilskuddet anvises umiddelbart efter 1. januar. Tilskuddets størrelse er fastsat af Foreningsudvalget.

Basistilskuddet udgør for tiden 500 kr.

Aktivitetstilskud:
(også kendt som medlemstilskud). Dette tilskud ydes til ovennævnte foreninger til de medlemmer, der er under 25 år. Tilskuddets størrelse fastsættes af BUS 's forretningsudvalg på grundlag af de indsendte medlemslister.

Årlig godkendelse som folkeoplysende forening

Lån af spejderarealet i Hedeland

Arealet er beliggende på Brandhøjgårdsvej ved Hedehusgården (Hedegårdens Rideklub). Arealet er på ca. 19.200 m2, og der er på arealet opstillet en kombineret toilet- og vaskebygning. Arealet er velegnet til mindre teltlejre med 100 - 150 deltagere.

Hvem kan låne arealet?

  • Området udlånes i sommerhalvåret gratis til kommunens spejdere, børneinstitutioner, og godkendte foreninger med flere.
  • Området er åbent i perioden primo marts til medio oktober.
  • Booking sker ved henvendelse til Fritids- og Kulturcentret på e-mail til FritidKultur@htk.dk eller på telefon 23 74 57 39.
  • Når bookingen er godkendt, udleveres nøglen til toiletbygningen i Høje-Taastrup kommune, Rådhuset, Fritids- og Kulturcentret, Rådhusstræde 1, 2630 Taastrup.

Midlertidig overnatning

Såfremt din forening eller institution ønsker at overnatte på området, skal du søge tilladelse hos Østsjællands Beredskab.

Reglement for benyttelse af spejderareal ved Hedeland

  • Spejderarealet må kun benyttes til det formål, hvortil det er udlånt.
  • Aftaler med Fritid- og og Kulturcentret skal overholdes.
  • Arealet og toilet- /vaskevognen skal efterlades i samme stand som modtaget.
  • Brugeren skal selv rengøre toilet-/vaskevognen.
  • Brugeren skal selv medbringe toiletpapir og rengøringsmidler m.m., da dette ikke forefindes på stedet.
  • Eventuelle mangler eller beskadigelse anmeldes straks til Fritid- og kultur.
  • Udlånet er betinget af reglementets overholdelse.

Det tilkommer Fritids- og kulturcentret at fortolke dette reglement.

Se hvilke tilskud, som foreninger under Samråd for Øvrige Foreninger specifikt kan søge, og find vejledninger og information om ansøgningsfrister.

Find information om:

Godkendte folkeoplysende foreninger med aktiviteter i Høje-Taastrup kommune får basistilskud og medlemstilskud. Tilskuddet gives for et kalenderår af gangen og forudsætter at foreningerne søger om fornyelse af godkendelse og indberetter antal medlemmer.

Basistilskud:
Tilskuddet anvises umiddelbart efter 1. januar. Tilskuddets størrelse er fastsat af Foreningsudvalget.
Basistilskuddet udgør for tiden 500 kr. årligt.

Medlemstilskud:
Dette tilskud ydes til ovennævnte foreninger til de medlemmer, der er under 25 år.

Læs mere om den årlige godkendelse

  • Der gives tilskud på 50 % af uddannelses-/kursusafgift dog max. 800 kr. pr. kursus.
  • Der ydes ikke tilskud til transportudgifter.
  • Hver forening kan i løbet af et kalenderår højst få tilskud til 2 kurser.

  • Ved rejser og lejre forstås et arrangement af mindst 24 timer varighed.
  • Der gives et tilskud, der svarer til 50 % af den dokumenterede udgift, dog max. kr. 1.250,00.
  • Tilskud vedrørende transport, gives kun ved brug af den billigste offentlige transport.
  • Ydes der kommunalt lokaletilskud til foreningens rejse/lejre, skal dette fratrækkes foreningens udgifter således, at tilskud udelukkende baseres på ikke-dækkede udgifter.
  • Deltagerliste, med angivelse af fødselsdag og år, skal vedlægges ansøgningen.
  • Hver forening kan kun få tilskud til en rejse/lejre pr. år.

Ansøgningerne sendes til Fritids- og Kulturcentret som sørger for at sende kopi af materialet til Samrådet.

Bevilliget tilskud udbetales af Fritids- og Kulturcentret, når denne har fået besked herom fra Samrådet.     

Ansøgningen sendes til: fritidkultur@htk.dk.

Ansøgningen skal være Fritid og Kultur i hænde senest den 30. november. Udgifter afholdt i december måned, bliver udbetalt på næste års budget.

Har du yderlige spørgsmål til hvad og hvordan, der kan søges tilskud til uddannelse, er du velkommen til at kontakte Fritids- og Kulturcentret, Christina Johnsen, på telefon 51 85 27 28, eller sende en e-mail til: christinape@htk.dk

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje