Skip til hoved indholdet
    Hjem Om kommunen Presserum Nyheder og aktuelt Fællesskaber i Nærheden

Fællesskaber i Nærheden

Bylivsgruppe i Nærheden hjælper fællesskab og aktiviteter på vej

Fastelavn. Plantedag. Høstfest. Flere årligt tilbagevendende aktiviteter skal være rygraden i Bydelsforeningen Nærhedens indsats for at fremme fællesskab og aktivitet i den nye bydel. Derudover hjælper foreningens Bylivsgruppe interesserede beboere med at gøre deres gode idéer til virkelighed.

Fællesskaber er en hjørnesten i udviklingen af Nærheden, og ifølge en ny ekstern evaluering af byudviklingsprojektet er netop fællesskaber noget, som beboerne finder attraktivt ved bydelen. Fællesskab kommer dog ikke af sig selv, og derfor gør Bydelsforeningen Nærhedens Bylivsgruppe en løbende indsats for at fremme initiativer, der kan samle beboerne.

- Vi har lavet et årshjul med 6-7 begivenheder om året. Der er for eksempel nytårskur, fastelavnsfest, plantedag, loppemarked og høstfest. Det er vores håb, at faste traditioner kan være en rygrad i bydelen, og ud fra det skelet kan man supplere med skiftende popup-arrangementer efter beboernes ideer.

Det fortæller Signe Frydenlund, der er hyret ind af bydelsforeningen som professionel bylivsudvikler eller community manager for at hjælpe bylivet på vej. Det handler ikke mindst om at gøre det let for beboerne at få en god idé til en fælles aktivitet omsat til virkelighed.

Trækker på erfaringer fra Valby-bydel

Selv bor Signe Frydenlund i den nye bydel Grønttorvet i Valby, som FB Gruppen, der bygger 1.800 boliger i det østlige Nærheden, har udviklet. Her har hun i de seneste fem år været med til at skubbe gang i bylivet, og derfor kan hun trække på mange nyttige erfaringer fra Grønttorvet, når hun er i Nærheden otte timer om ugen, som udgangspunkt hver onsdag.

- Alle ideer er velkomne, og rigtig meget kan lade sig gøre, men der skal også være hænder blandt beboerne selv til at løfte ideerne. I Bylivsgruppen bakker vi op, skaber overblik og synlighed, fjerner barrierer, så bylivet i Nærheden kan blomstre og blive bæredygtigt over tid, siger Signe Frydenlund.

Bylivsgruppen er på udkig efter flere beboere, som har lyst til at engagere sig, men allerede nu glæder Signe Frydenlund sig over en bred repræsentation blandt dem, som er med til at skabe aktiviteterne.

Alle aldersgrupper er aktive

- Profilen for de engagerede er både unge, der ikke har stiftet familie endnu, børnefamilier og seniorer. Det er en kæmpestyrke, at der er en god diversitet, at man kan tiltrække folk fra forskellige ståsteder i deres liv, vurderer hun.

Arrangementerne er som udgangspunkt for alle, men der er også plads til aktiviteter med særlige målgrupper, f.eks. børnefamilier, seniorer eller mennesker med særlige interesser. For eksempel mødes en kreaklub en gang om ugen, og der findes også et forældrefællesskab for børnefamilier.

- Der er også rum til, at hvis man har en fælles interesse, kan man få hjælp til at sætte det i gang. I Bylivsgruppen gør vi alt, hvad vi kan, for at det er nemt og hyggeligt og sjovt at tage initiativ. Det skaber fælles oplevelser, og det ender med at være belønningen og det store udbytte af at være frivillig, at man får et stærkere netværk, lige hvor man bor, siger Signe Frydenlund.

Der er plads til alle

Hun lægger ikke skjul på, at Bylivsgruppen også selv kan bruge flere hænder for at udfylde arbejdet med at understøtte beboernes aktiviteter.

- Har man lyst og tid, er der plads til flere medlemmer i Bylivsgruppen. Her mødes man ca. hver anden måned og kan byde ind som tovholder for et særligt område, f.eks. en målgruppe, et interessefællesskab eller et udvalgt årshjulsarrangement. Er tiden knap kan man også blot engagere sig “ad hoc” uden for gruppen, ved at melde sig til enkeltstående opgaver som fx. at flytte stole, passe bål eller lign. Bylivsgruppen arbejder på at oparbejde en kontaktbank, så man kan få besked, når der er brug for hænder. Er man musiker, har grønne fingre, er handymenneske, kagebager, legeonkel eller økonomihaj? Alle kan spille en betydningsfuld rolle i et stort samspil, understreger Signe Frydenlund, som ikke undlader at nævne, at mænd er uhyre velkomne i Bylivsgruppen – den består nemlig for tiden kun af kvinder.

Interesserede kan altid kontakte Bylivsgruppen. Der er også mulighed for at snuse til mulighederne på kommende velkomstmøder for beboerne, som Bydelsforeningen har i støbeskeen. Første gang er mandag den 17. juni, hvor man både møder Bydelsforeningen Nærheden og NærHeden P/S, og hvor Bylivsgruppen også er repræsenteret.

Der er nok at tage fat på, ikke mindst når arbejdet snart går i gang med at lancere endnu et kvarterhus. Her vil der blive inviteret til et dialogmøde for Nærhedens beboere omkring indholdet.

Formand venter blomstrende byliv

Bydelsforeningens formand, Christian Mogensen fra FB Gruppen, glæder sig over det arbejde, som Bylivsgruppen har i gang.

- Bylivet har være igennem en hård fødsel med corona, men nu ser vi ind i for alvor at få lagt grundstenen til et godt byliv. Bestyrelsen giver bylivet topprioritet, og vi er utrolig glade for Bylivsgruppens initiativer. Her er det godt at have en tilgængelig kontaktperson med et mandat som gør, at beboere, der har en god idé, ikke skal igennem et bureaukrati eller gå og vente til næste gang, der er et møde, for at kunne realisere en god idé. Bylivet i Nærheden kan blive rigtig stort – det kan blomstre, siger Christian Mogensen.

Bylivsudvikler Signe Frydenlund bliver gerne i den samme metafor:
- Byliv skal gro ud af de frø, som ligger i jorden i forvejen. Bylivsgruppen og jeg kan vande, nære og skabe gode betingelser, men hvilke idéer, der spirer op, og hvilken kraft de har til at slå rod, det har sit eget fine liv i hænderne på dem, der bor i bydelen.

Er man som beboer i Nærheden interesseret i at få hjælp til at gøre et arrangement til virkelighed, eller vil man gerne være aktiv i Bylivsgruppen, kan man skrive til Bylivsgruppen på byliv@bfnaerheden.dk eller til Signe Frydenlund på community@bfnaerheden.dk.

Kommende arrangementer i Nærheden:

9. juni 2024: Loppemarked

17. juni 2024:  Velkomstmøde for nye beboere i Nærheden

7. september 2024: Høstfest

1. november 2024: Aftenarrangement med underholdning

I december kommer der juleklip og juletræsfest – og nytårskur i starten af 2025.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune