Fremtidens tech-eksperter: 6. klasse afslutter unikt projektforløb med Microsoft og Roskilde Tekniske Skole
6.B fra Læringshuset viser vejen til fremtidens IT-job i netop afsluttet projektforløb i samarbejde med Microsoft og Roskilde Tekniske Skole
Hvordan bliver man fremtidens tech-ekspert – én der forstår og formidler de vilde teknologier, datacentrenes superkræfter og de jobs, der endnu ikke findes? Det spørgsmål har 6.B fra Læringshuset i Hedehusene arbejdet med i forløbet Junior-Tech-Medarbejder – et projektbaseret læringsforløb skabt i samarbejde mellem Microsoft, Roskilde Tekniske Skole og Læringshuset i Høje-Taastrup Kommune.
Forløbet er et vigtigt skridt på vejen mod etablering af et campusmiljø i Høje-Taastrup.
Fernisering med direktører og borgmester
Forløbet kulminerede tirsdag den 10. juni med en fernisering i Læringshuset, hvor eleverne præsenterede deres idéer, refleksioner og prototyper for blandt andre Microsoft Danmarks administrerende direktør Mette Kaagaard, uddannelsesdirektør Vibeke Pakkenberg fra Roskilde Tekniske Skole og borgmester Michael Ziegler.
- 6.B har ikke bare læst om computere og IT – de har rørt ved teknologien, stillet spørgsmål, løst problemer og arbejdet med virkelige opgaver. De har taget de første skridt ind i fremtidens arbejdsliv, Michael Ziegler, borgmester i Høje-Taastrup Kommune.
6.B har ikke bare læst om computere og IT – de har rørt ved teknologien, stillet spørgsmål, løst problemer og arbejdet med virkelige opgaver. De har taget de første skridt ind i fremtidens arbejdsliv
Fremtidens tech-eksperter
Dagens program blev styret af eleverne selv og bød blandt andet på præsentationer, AI-samtalekort og rundvisning i projektforløbet. Her fik gæsterne mulighed for at opleve elevernes produkter og høre om deres rejse gennem teknologiens verden.
Eleverne i Læringshuset har blandt andet besøgt Microsofts hovedkontor i Lyngby, arbejdet i værksteder på Roskilde Tekniske Skole og udforsket teknologiens historie på Dansk Datahistorisk Museum i Hedehusene.
Skole, erhvervsliv og uddannelsesvejledning sammenkobles
Junior-Tech-Medarbejder er et eksempel på, hvordan den projektbaserede læring i skolen kan kobles til både erhvervsliv og uddannelsesvejledning. Forløbet er nemlig en del af det strategiske Campuspartnerskab, hvor kommunen, erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner arbejder sammen om at give børn og unge konkrete erfaringer med fremtidens job og teknologier og ikke mindst sikre relevante uddannelsestilbud lokalt.
- Vi vil gerne give eleverne en oplevelse af, hvad det vil sige at arbejde med teknologi i praksis – og samtidig vise dem, at der er mange veje ind i fremtidens uddannelses- og karrierevalg. Disse valg skal vi så kunne imødekomme, når vi får et unge- og campusmiljø i Byen, Søren Tholstrup, campusprogramleder i Høje-Taastrup Kommune.