Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Udsatterådet

Udsatterådet er det lokale talerør for de udsatte grupper i Høje-Taastrup Kommune.

Formålet med Udsatterådet er, at gøre de udsatte gruppers forhold og interesser synlige og øge muligheden for, at socialt udsatte kan komme til orde og få medindflydelse. Det samme gælder for de organisationer, der forsøger at skabe bedre vilkår for kommunens udsatte grupper. Rådet skal fungere som en erfarings- og vidensressource for både politikere og medarbejdere i Høje-Taastrup Kommune og i sidste ende være med til at sikre en effektiv og kvalificeret indsats på udsatteområdet.

I Udsatterådet mødes fagpersoner og repræsentanter fra kommunens udsatte grupper og drøfter initiativer og problemstillinger, der vedrører socialt udsatte i Høje-Taastrup Kommune. Rådet skal sikre, at udsatte borgere og fagpersoner bliver inddraget og hørt, når kommunale indsatser på udsatteområdet bliver til. Udsatterådet kan diskutere alle kommunale indsatser, som har indflydelse på hverdagen for Høje-Taastrup Kommunes udsatte borgere.

Høje-Taastrup Kommune fik sit første Udsatteråd i 2011. Rådet består af medlemmer fra brugerorganisationer, private og frivillige tilbud foruden repræsentanter fra Høje-Taastrup Kommune og Byråd.

Hvis du har forslag eller kommentarer til Udsatterådet, kan du kontakte Udsatterådets sekretær.

Udsatterådets mødekalender for 2025:

  • 25. februar 2025
  • 20. maj 2025
  • 26. august 2025
  • 10. november 2025

Find information om

Formand:

  • Repræsentant for Socialområdet for voksne: Erik Gøtze, Perron 74

Næstformand:

  • Repræsentant for brugere af forsorgshjem: Ole Hjuler, Forstander på Blå Kors Pensionat

Ordinære medlemmer:

  • Repræsentant for Café Paraplyen: Ole Nilsson, Café Paraplyen
  • Repræsentant for brugerne i Café Paraplyen: Niels Mikkelsen, Café Paraplyen
  • Repræsentant for psykisk sårbare: Carina Strømberg, Landsforeningen SIND
  • Repræsentant for voldsramte kvinder: Sanne Graffe, foreningen for voldsramte kvinder
  • Repræsentant for Socialområdet for voksne (Socialpsykiatrien): Martin Schou
  • Repræsentant for STRAX-huset og Perron 74: Nina Borum Nielsen, områdeleder
  • Repræsentant for Mødrehjælpens Lokalforening: Mette Gagner
  • Repræsentant for Social- og Arbejdsmarkedscentret: Susanne Strandkjær, Centerchef
  • Repræsentant for Familie- og Dagtilbudscentret: Pernille Kjeldgård, Centerchef
  • Repræsentanter for Byrådet: Sabah Abid (barsel) – vikar Anne Mette Bak
  • Repræsentanter for Byrådet: Melis Aydin
  • Sekretær for Udsatterådet: Susanne Larsen, Social- og Arbejdsmarkedscentret

§ 1. Udsatterådets formål

Udsatterådets formål er:

  • at styrke det fælles ansvar for de borgere i Høje-Taastrup Kommune der befinder sig i en udsat livssituation, og sikre opmærksomhed på borgernes interesser og synspunkter
  • at være et samlende dialogforum for udsatte borgere i Høje-Taastrup Kommune
  • at tænke med og rådgive bl.a. i forhold til de kommunale indsatser for socialt udsatte borgere i målgruppen
  • at det politiske niveau og Administrationen i Høje-Taastrup Kommune har et rådgivende organ på området
  • at forelægge problemstillinger og arbejde med ideudvikling og initiativer sammen med Administrationen og det relevante politiske udvalg

§ 2. Målgruppen

Stk. 1. Målgruppen er socialt udsatte unge og voksne borgere herunder: hjemløse, stof- og alkoholmisbrugere, prostituerede, sindslidende, udsatte børn og unge, udsatte blandt etniske minoriteter, voldsudsatte, udsatte ældre, fattige eller lignende.

Stk. 2. Udsatterådet skal have fokus på målgruppens forhold og styrke opmærksomheden på udsatte blandt disse grupper. Udsatterådet kan ligeledes have fokus på andre udsatte grupper som Udsatterådet finder relevante.

§ 3. Udsatterådets sammensætning, udpegning og konstituering

Stk. 1. Udsatterådets funktionsperiode er 4 år og følger den kommunale valgperiode.

Stk. 2. Udsatterådet består af mindst 10 og maksimalt 12 faste ordinære medlemmer og 4 repræsentanter fra Høje-Taastrup Kommune.

Alle medlemmer er myndige (+18 år), og har fast bopæl i Høje-Taastrup Kommune, er lokalt tilknyttede eller har arbejde i Høje-Taastrup Kommune.

Stk. 3. De 10-12 faste ordinære medlemmer af Udsatterådet vælges således:

  • Mindst 6 medlemmer udpeges blandt lokale organisationer, herunder interesseorganisationer og frivillige organisationer og foreninger samt kommunens samarbejdspartnere

  • Mindst 2 medlemmer udpeges blandt kommunens brugere eller enkeltpersoner der har en særlig indsigt og erfaring med udsatte borgere i målgruppen

  • 2 medlemmer udpeges fra Kommunalbestyrelsen

Stk. 4. Høje-Taastrup Kommunes 4 repræsentanter udpeges blandt særlig sagkyndige ansat i Høje-Taastrup Kommune. Centerchefen for Social- og Arbejdsmarkedscentret har en fast plads blandt de Kommunens repræsentanter.

De øvrige 3 repræsentanter udpeges af Administrationen, idet der lægges vægt på det særlige kendskab og ekspertise på udsatte området. Disse 3 repræsentanter deltager ad hoc i Udsatterådets møder, i det omfang Udsatterådets dagsorden kalder på medlemmernes særlige viden, ekspertise og deltagelse.

Medlemmerne har ret til at deltage i alle Udsatterådets møder.

Stk. 5. De 8-10 faste ordinære medlemmer, jf. stk. 3, 1. og 2. pkt., udpeges af Socialudvalget efter indstilling. Socialudvalget træffer derved beslutning om Udsatterådets sammensætning.

Stk. 6. Indstilling til Udsatterådet sker ved at der forud for valgperioden ved offentlig annoncering opfordres til, at lokale organisationer, foreninger, samarbejdspartnere, brugere og enkeltpersoner, der opfylder kriterierne for at blive medlem af Udsatterådet, tilkendegiver deres ønske om at indtræde som medlem i Udsatterådet.

Stk. 7. Annoncering og indstillinger til Udsatterådet slås op i november samme år som kommunalvalget finder sted.

Stk. 8. Socialudvalget udpeger på 1. udvalgsmøde i året efter kommunalvalget de 8-10 faste ordinære medlemmer, jf. § 3, stk. 3, 1. og 2. pkt. og 2 stedfortrædere. Stedfortræderne indtræder i Udsatterådet, hvis et ordinært medlem udtræder af Udsatterådet i konstitueringsperioden.

Stk. 9. Udsatterådet afholder sit konstituerende møde senest i marts i året efter kommunalvalget, og konstituerer sig med en formand og en næstformand. Sekretariatet for Udsatterådet indkalder til konstituerende møde.

§ 5. Sekretariatsbetjening

Stk. 1. Social- og Arbejdsmarkedscentret yder sekretariatsbistand til Udsatterådet.

§ 6. Udsatterådets økonomi

Høje-Taastrup Kommune afsætter et årligt budget til Udsatterådets drift samt stiller lokaler og sekretariatsbistand til rådighed.

Udsatterådet udarbejder årligt en årsrapport om sit arbejde, som sendes til Byrådet, Handicaprådet, Seniorrådet samt offentliggøres på kommunens hjemmeside under Udsatterådet.

§ 7. Vedtægtsændringer og forretningsorden

Stk. 1. Vedtægterne kan foreslås ændret og forelægges Socialudvalget og Byrådet, hvis 2/3 af Udsatterådets medlemmer tilslutter sig ændringsforslaget.

Stk. 2. Forretningsordenen fastlægges af Udsatterådet selv, og kan ændres, når flertallet af medlemmerne tilslutter sig ændringsforslaget.

§ 8. Ikrafttræden

Denne vedtægt træder i kraft efter vedtagelse i Udsatterådet og Byrådet.

Godkendt af Udsatterådet den 22. september 2025

Godkendt af Socialudvalget den 5. november 2025

Godkendt af Byrådet den 26. november 2025

1. Udsatterådets kompetencer

1.1 Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd fastlægger selv sin forretningsorden, hvori angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelse og øvrige retningslinjer for Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråds arbejdsform.

1.2. Forretningsorden vedtages med almindelig flertalsbeslutning.

1.3. Forslag til ændringer af forretningsorden skal behandles på et ordinært møde. Derefter kan det optages på dagsorden til næstkommende møde, hvor ændringsforslaget sendes til afstemning.

2. Møder

2.1 Udsatterådets møder afholdes normalt på Rådhuset.

2.2 Udsatterådets møder er lukkede.

2.3 Udsatterådets møder ledes af formanden og i dennes fravær af næstformanden.

2.4 Udsatterådet afholder 4 årlige møder.

2.5 Ekstraordinære møder kan indkaldes med mindst 8 dages varsel på formandens initiativ, eller hvis et flertal af rådet fremsætter ønske herom over for formanden med angivelse af emner, der ønskes behandlet.

2.6 Udsatterådet fastsætter møderække for et år ad gangen.

2.7 Ved beslutninger, der kræver afstemning, gælder almindeligt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens og ved dennes fravær næstformandens stemme afgørende.

2.8 Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.

2.9 Er et medlem forhindret i at deltage i et møde, meddeler vedkommende dette til formanden eller sekretæren inden mødets afholdelse.

3. Mødeindkaldelse og dagsorden

3.1 Formandskabet udarbejder en dagsorden til hvert møde i samarbejde med sekretariatet. Medlemmerne kan få punkter optaget på dagsordenen ved henvendelse til sekretæren senest 2 uger før mødets afholdelse.

3.2. Sekretæren hjælper med udsendelse af dagsorden, bilag, referatskrivning, udsendelse af referat m.v. Materialet udsendes fortrinsvis pr. mail, i særlige tilfælde kan det udsendes som almindeligt post.

3.3 Dagsordenen for mødet skal være medlemmerne i hænde senest 8 dage før mødets afholdelse.

4. Referater

4.1 Der tages beslutningsreferat af møderne.

4.2 Referater udsendes til godkendelse hos Udsatterådets medlemmer senest 10 arbejdsdage efter mødet.

4.3 Rådets medlemmer har herefter 8 dage til at melde tilbage med eventuelle kommentarer, tilføjelser eller rettelser. Det godkendte referat vil dernæst være tilgængeligt på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside. Mindretalsindstillinger optages kun i referatet, såfremt mindretallet kræver det.

Læs de seneste referater længere nede på siden.

5. Arbejdsform

5.1 Udsatterådets formandskab, består af formanden og næstformanden.

5.2 Høringssvar udarbejdes af de ordinære medlemmer af Udsatterådet. Medlemmer, som i den enkelte sag er inhabile, deltager ikke i udarbejdelsen af høringssvar.

5.3 Sekretæren sørger for at høringssvar fra Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd følger de respektive sager ved deres videre behandling i kommunen.

5.4 Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelse som enhver anden offentlig myndighed med forespørgsler og forslag.

5.5 Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger m.v.

5.6. Rådet kan samarbejde med Handicaprådet og Seniorrådet om sager, der har betydning for både handicappede, ældre og udsatte. Udsatterådet kan tage kontakt til andre Udsatteråd eller organisationer.

6. Drift

Kommunen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i Lov om Kommunernes Styrelse til de medlemmer af Udsatterådet, som sidder som brugerrepræsentanter i rådet.

7. Ikrafttræden

Vedtaget på Udsatterådets møde den 8. februar 2022.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje