Skip til hoved indholdet
    Hjem Politik Byråd og udvalg Udsatterådet

Udsatterådet

Udsatterådet er de udsatte grupper i Høje-Taastrup Kommunes lokale talerør.

Formålet med Udsatterådet er, at gøre de udsatte gruppers forhold og interesser synlige og øge muligheden for, at socialt udsatte kan komme til orde og få medindflydelse. Det samme gælder for de organisationer, der forsøger at skabe bedre vilkår for kommunens udsatte grupper. Rådet skal fungere som en erfarings- og vidensressource for både politikere og medarbejdere i Høje-Taastrup Kommune og i sidste ende være med til at sikre en effektiv og kvalificeret indsats på udsatteområdet.

I Udsatterådet mødes fagpersoner og repræsentanter fra kommunens udsatte grupper og drøfter initiativer og problemstillinger, der vedrører socialt udsatte i Høje-Taastrup Kommune. Rådet skal sikre, at udsatte borgere og fagpersoner bliver inddraget og hørt, når kommunale indsatser på udsatteområdet bliver til. Udsatterådet kan diskutere alle kommunale indsatser, som har indflydelse på hverdagen for Høje-Taastrup Kommunes udsatte borgere.

 

Høje-Taastrup Kommune fik sit første Udsatteråd i 2011. Rådet består af medlemmer fra brugerorganisationer, private og frivillige tilbud foruden repræsentanter fra Høje-Taastrup Kommune og Byråd.

 

Hvis du har forslag eller kommentarer til Udsatterådet, kan du kontakte Udsatterådets sekretær.

Find information om

Formand:

  • Repræsentant for Socialområdet for voksne: Erik Gøtze, Perron 74

Næstformand:

  • Repræsentant for brugere af forsorgshjem: Ole Hjuler, Forstander på Blå Kors Pensionat                                                                                           

Ordinære medlemmer:

  • Repræsentant for Café Paraplyen: Ole Nilsson, Café Paraplyen  
  • Repræsentant for brugerne i Café Paraplyen: Niels Mikkelsen, Café Paraplyen
  • Repræsentant for psykisk sårbare: Helle Nees, Landsforeningen SIND 
  • Repræsentant for voldsramte kvinder: Sanne Graffe, foreningen for voldsramte kvinder
  • Repræsentant for Ældresagens lokalforening: Inge Jakobsen
  • Repræsentant for Socialområdet for voksne (Socialpsykiatrien): Martin Schou
  • Repræsentant for STRAX-huset og Perron 74: Nina Borum Nielsen, områdeleder
  • Repræsentant for Mødrehjælpens Lokalforening: Mette Gagner
  • Repræsentant for Social- og Arbejdsmarkedscentret: Susanne Strandkjær, Centerchef
  • Repræsentant for Familie- og Dagtilbudscentret: Pernille Kjeldgård, Centerchef
  • Repræsentanter for Byrådet: Sabah Abid (barsel) – vikar Anne Mette Bak
  • Repræsentanter for Byrådet: Melis Aydin
  • Sekretær for Udsatterådet:  Tina Præst Nielsen, Social- og Arbejdsmarkedscentret 

1. Udsatterådets kompetencer

1.1 Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd fastlægger selv sin forretningsorden, hvori angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelse og øvrige retningslinjer for Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråds arbejdsform.

1.2. Forretningsorden vedtages med almindelig flertalsbeslutning.

1.3. Forslag til ændringer af forretningsorden skal behandles på et ordinært møde. Derefter kan det optages på dagsorden til næstkommende møde, hvor ændringsforslaget sendes til afstemning.

2. Møder

2.1 Udsatterådets møder afholdes normalt på Rådhuset.

2.2 Udsatterådets møder er lukkede.

2.3 Udsatterådets møder ledes af formanden og i dennes fravær af næstformanden.

2.4 Udsatterådet afholder 4 årlige møder.

2.5 Ekstraordinære møder kan indkaldes med mindst 8 dages varsel på formandens initiativ, eller hvis et flertal af rådet fremsætter ønske herom over for formanden med angivelse af emner, der ønskes behandlet.

2.6 Udsatterådet fastsætter møderække for et år ad gangen.

2.7 Ved beslutninger, der kræver afstemning, gælder almindeligt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens og ved dennes fravær næstformandens stemme afgørende.

2.8 Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. 

2.9 Er et medlem forhindret i at deltage i et møde, meddeler vedkommende dette til formanden eller sekretæren inden mødets afholdelse.

3. Mødeindkaldelse og dagsorden

3.1 Formandskabet udarbejder en dagsorden til hvert møde i samarbejde med sekretariatet.  Medlemmerne kan få punkter optaget på dagsordenen ved henvendelse til sekretæren senest 2 uger før mødets afholdelse.

3.2. Sekretæren hjælper med udsendelse af dagsorden, bilag, referatskrivning, udsendelse af referat m.v. Materialet udsendes fortrinsvis pr. mail, i særlige tilfælde kan det udsendes som almindeligt post.

3.3 Dagsordenen for mødet skal være medlemmerne i hænde senest 8 dage før mødets afholdelse.

4. Referater

4.1 Der tages beslutningsreferat af møderne.

4.2 Referater udsendes til godkendelse hos Udsatterådets medlemmer senest 10 arbejdsdage efter mødet.

4.3 Rådets medlemmer har herefter 8 dage til at melde tilbage med eventuelle kommentarer, tilføjelser eller rettelser. Det godkendte referat vil dernæst være tilgængeligt på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside. Mindretalsindstillinger optages kun i referatet, såfremt mindretallet kræver det.

Læs de seneste referater længere nede på siden.

5. Arbejdsform

5.1 Udsatterådets formandskab, består af formanden og næstformanden.

5.2 Høringssvar udarbejdes af de ordinære medlemmer af Udsatterådet. Medlemmer, som i den enkelte sag er inhabile, deltager ikke i udarbejdelsen af høringssvar.

5.3 Sekretæren sørger for at høringssvar fra Høje-Taastrup Kommunes Udsatteråd følger de respektive sager ved deres videre behandling i kommunen.

5.4 Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelse som enhver anden offentlig myndighed med forespørgsler og forslag.

5.5 Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger m.v.

5.6. Rådet kan samarbejde med Handicaprådet og Seniorrådet om sager, der har betydning for både handicappede, ældre og udsatte. Udsatterådet kan tage kontakt til andre Udsatteråd eller organisationer.

6. Drift

Kommunen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i Lov om Kommunernes Styrelse til de medlemmer af Udsatterådet, som sidder som brugerrepræsentanter i rådet.

7. Ikrafttræden

Vedtaget på Udsatterådets møde den 8. februar 2022.

§ 1. Udsatterådets formål

1. Udsatterådets målgruppe indbefatter socialt udsatte herunder: hjemløse, stof- og alkoholmisbrugere, prostituerede, sindslidende, udsatte børn og unge, udsatte blandt etniske minoriteter, voldsudsatte, udsatte ældre samt fattige og skal forstærke det fælles ansvar for de svageste i Høje-Taastrup Kommune. Målgruppen er kendetegnet ved, at være i en livssituation, hvor der ofte er tale om udsathed som en kombination af forskellige risikofaktorer og uanset egen indsigt i de udfordringer, man står i/overfor.

2. Udsatterådet skal være de udsatte gruppers talerør, idéudvikler samt vagthund bl.a. i forhold til de kommunale indsatser i forhold til ovennævnte målgruppe.

3. Udsatterådet skal have fokus på målgruppens forhold og styrke opmærksomheden på udsatte blandt disse grupper. Udsatterådet kan ligeledes have fokus på andre udsatte grupper som Udsatterådet finder relevante.

§ 2. Udsatterådets sammensætning og udpegning

1. Udsatterådet består af 12-14 medlemmer, som udpeges blandt interesseorganisationer, frivillige organisationer, kommunens samarbejdspartnere på udsatteområdet samt kommunens centre. Derudover udpeges der 2 repræsentanter fra Byrådet til at sidde med i Udsatterådet. Medlemmer udpeges med særlig indsigt og erfaring i arbejdet med eller viden om udsatte grupper, dog skal det sikres, at rådet er repræsentativt.

2. Der udpeges ikke personlige stedfortrædere for medlemmerne af Udsatterådet.

3. Der foretages ny udpegning af formand, næstformand eller medlemmer til rådet, hvis disse udtræder af Udsatterådet i en valgperiode, eller hvis 2/3 af Udsatterådets medlemmer beslutter dette.

§ 3. Udsatterådets konstituering

1. Udsatterådets funktionsperiode er 4 år og følger den kommunale valgperiode. Udpegning for den efterfølgende periode finder sted i december måned samme år, der finder kommunalvalg sted. Medlemmerne fungerer dog indtil nye medlemmer indstilles eller udpeges.

2. Udsatterådet afholder sit konstituerende møde snarest efter valget, og konstituerer sig med en formand og en næstformand. Sekretariatet for rådet indkalder til konstituerende møde.

3. Formand og næstformand udgør et formandskab. Formandskabet har ansvaret for:

  • Udarbejdelse af årsplan
  • Udarbejdelse af årsrapport
  • Udarbejdelse af dagsorden til Udsatterådets møder
  • Kvalitetssikring af høringssvar

Formandskabet kan indenfor aftalte rammer iværksætte / tildele opgaver mellem rådets møder. Formanden kan udtale sig på rådets vegne i sager, hvor rådet ikke kan nå at blive hørt. I alle andre tilfælde sker udtalelser efter dialog i rådet. Ved uenighed i formandskabet beslutter formanden.

§ 4. Udsatterådets arbejdsform

1. Udsatterådet fastlægger selv sin forretningsorden, hvori angives mødehyppighed, regler for dagsorden, regler for indkaldelse og øvrige retningslinjer for Høje-Taastrup Udsatteråds arbejdsform.

2. Sekretæren sørger for at høringssvar fra Høje-Taastrup Udsatteråd følger de respektive sager ved deres videre behandling i kommunen.

3. Høje-Taastrup Udsatteråds medlemmer er omfattet af de samme regler for tavshedspligt, der gælder for folkevalgte og ansatte i kommunen.

4. Høje-Taastrup Udsatteråd kan ikke beskæftige sig med enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.

5. Udsatterådet laver årligt en årsrapport om sit arbejde, som sendes til Byrådet, Handicaprådet, Seniorrådet samt offentliggøres på kommunens hjemmeside under Udsatterådet.

6. Udsatterådet skal arbejde uafhængigt af partipolitiske og organisatoriske interesser.  

7. Høje-Taastrup Udsatteråd skal høres om initiativer, som har betydning for målgruppen af udsatte. Desuden skal Udsatterådet fungere som rådgivende organ for Høje-Taastrup Kommunes Byråd og administration. Udsatterådet kan behandle lokalpolitiske spørgsmål, som har betydning for målgruppen.

§ 5. Udsatterådets organisering

Udsatterådet er organiseret i Social- og Arbejdsmarkedscentret.

§ 6.  Udsatterådets økonomi

Kommunen afsætter et årligt budget til Udsatterådets drift samt stiller lokaler og sekretariatsbistand til rådighed.

§ 7. Vedtægten

Denne vedtægt træder i kraft efter vedtagelse i Udsatterådet og Byrådet. 

Godkendt af Udsatterådet den 26. maj 2014.

Godkendt af Byrådet den 17. juni 2014.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Rådhusets åbningstider

Rådhusets lukkedage

Genveje