Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Hjemløsestrategi

Høje-Taastrup Kommunes Plan for nedbringelse af hjemløshed 2023-2027

At være hjemløs, om det er midlertidigt eller mere langvarigt, gør mennesker mere sårbare og udsatte og mindsker deres evne til at opretholde netværk, fastholde en stabil hverdag, indgå i samfundet på lige fod med andre og leve et værdigt liv. Værdighed optager også den nye regering, og regeringsgrundlaget beskriver bla. vigtigheden af, at styrke udsatte menneskers mulighed for et bedre og mere værdigt liv.

I Høje-Taastrup Kommune er målet, at så få borgere som muligt skal opleve at blive ramt af hjemløshed.

Ved VIVES 2022 måling af hjemløshed i Danmark havde Høje-Taastrup Kommune 67 hjemløse, i uge 6. Det er et fald på 17 personer siden 2019. Se fordeling på opholdssted og alder samt metode i bilag 1.

Samlet set er antallet af hjemløse faldet i Høje-Taastrup Kommune svarende til den nationale tendens, men aldersfordelingen er anderledes. Antallet af unge mellem 18-29 år i hjemløshed er faldet med 27 procent på landsplan i forbindelse med tællingen i 2022, mens der i Høje-Taastrup Kommune er tale om et mindre fald på 9 procent (fra 22 til 20 borgere). Da unge hjemløse generelt bevæger sig ind og ud af hjemløshed, vil der være flere end 20 unge der har en ustabil boligsituation i kommunen i løbet af et år. Se hjemløsetællings-metode i bilag 1.

Opgørelser viser at ca. en tredjedel af unge i hjemløshed på landsplan har været anbragt udenfor hjemmet, 75 procent har en psykisk lidelse og ca. halvdelen et misbrug. Administrationen vurderer, at denne tendens også kan være gældende i Høje-Taastrup Kommune, og at det bør undersøges, om disse unge kan gribes tidligere end de gør i dag.

I Høje-Taastrup Kommune oplever boligselskaberne, at der samtidig er en generel en stigning i henvendelser fra borgere, der er bekymrede, fordi de har svært ved at betale deres faste udgifter herunder husleje og vand og varme, og som dermed er udsættelsestruede.

Denne plan beskriver, hvordan Høje-Taastrup Kommune, med afsæt i Housing First- tilgangen, arbejder med at nedbringe hjemløshed med fokus på arbejdet med forebyggelse af hjemløshed i kraft af en tværgående indsats omkring de unge, monitorering af udsættelser med henblik på forebyggende tiltag samt udbuddet af boliger.


Det Høje-Taastrup Kommune står på

Den faglige tilgang

Høje-Taastrup Kommunes socialfaglige tilgang til at arbejde med udsatte voksne er rehabiliterende og recovery-orienteret. Det betyder, at vi indgår i et partnerskab med borgerne med udgangspunkt i deres erfaringer og ønsker til deres liv. Vi hjælper og inspirerer borgerne til at tro på, at de kan udvikle sig og til at forfølge deres drømme. Medarbejderne sikrer samtidig, at indsatserne tilrettelægges i et ligeværdigt samarbejde. Til hjemløse og hjemløsetruede borgere, arbejder Høje-Taastrup Kommune ud fra Housing First princippet, som er en evidensbaseret og helhedsorienteret tilgang til hjemløshed. Kommunen tilbyder borgeren en lejebolig og den støtte borgeren har behov for. Det kan fx være indsatserne Critical time intervention (CTI) og Individual Case Management (ICM), som anbefales af Socialstyrelsen, og som medarbejderne siden den nationale Hjemløsestrategi i 2015, løbende er kompetenceudviklet i. Derudover benyttes fleksibel døgnstøtte i egen bolig (SPIR) og mindre intensive bostøtteindsatser, rusmiddel- og alkoholbehandling mv.

For de hjemløse borgere, for hvem en bolig ikke er den rigtige løsning, kan gives et længerevarende botilbud, en af de 10 skæve boliger kommunen råder over på bomiljøet Thorsholm, eller et midlertidigt botilbud med henblik på fx at få styrket deres kompetencer til at bo selv.

Høje-Taastrup Kommune har en bred vifte af faglige tilbud til hjemløse og hjemløsetruede. Ligesom andre borgere med behov for hjælp, har hjemløse og hjemløsetruede borgere også forskelligartede problemstillinger og dermed også behov for forskellige former for hjælp og støtte. Arbejdet med borgere i hjemløshed eller i risiko for hjemløshed foregår derfor i flere fagcentre, og der sker i vid udstrækning koordinering på tværs af centre. Nogle gange kan der være behov for endnu mere koordinering, og så kan borgere i hjemløshed eller i risiko for hjemløshed tilbydes en koordinator og én samlet plan, igennem konceptet ”Sammenhængende borgerforløb”, hvoraf socialfaglig støtte ofte er ét ben i planen.

Arbejdet med udbud og anvisning af boliger i Høje-Taastrup Kommune

Samlet set er 59 % af den almene boligmasse i Høje-Taastrup Kommune påvirket af særlig lovgivning vedr. parallelsamfund og under omdannelse via en udviklingsplan. Derfor er det et væsentligt element i planen at arbejde med adgang til betalelige boliger.

Aftaler med boligorganisationerne om boliger til kommunal boligsocial anvisning

Høje-Taastrup Kommune har arbejdet med at sikre flere boliger i en længere årrække. Af nyere tiltag kan nævnes frikommuneforsøg hvor kommunen tog initiativ til et frikommunenetværk, der fik mulighed for at gøre brug af udslusningsboliger i en længere periode og til en udvidet målgruppe. Frikommunelovgivningen er udløbet ved udgangen af 2022 og ordningens fremtid afhænger af den nye regering. Et andet eksempel er byggeri af 10 almene boliger i Fløng, som vil stå klar i 2024 med fuld kommunal anvisning. Se flere eksempler i bilag 2.

Borgere i hjemløshed og boligsocial anvisning

Mange borgere i hjemløshed eller som er hjemløsetruede kan komme i betragtning til boligsocial anvisning, men ikke alle. Målgruppen for boligsocial anvisning er de borgere i kommunen, som ikke selv kan løse deres boligudfordring. Det er borgere med særlige sociale problemer eller med en betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Se den aktuelle fordeling af borgere skrevet op til boligsocial anvisning i bilag 3. Myndighedssagsbehandlerne på voksenområdet og børneområdet har indstillingskompetence til den boligsociale anvisning og laver en individuel konkret vurdering af borgerens og familiens sag.

Forebyggelse af udsættelser sammen med to boligorganisationer.

Høje-Taastrup kommune samarbejder med Domea.dk og AKB Taastrup om at yde økonomisk rådgivning for at forebygge, at borgere bliver sat ud af deres boliger. I Domea.dk har man lavet en landsdækkende rådgiverfunktion, mens Taastrupgård har ansat en medarbejder til at tage sig af økonomisk rådgivning i forbindelse med genhusning. Der er etableret et tæt samarbejde mellem rådgivningen, Det udekørende team på socialområdet samt med ydelsesafdelingen i kommunen med henblik på at sikre en hurtig sagsbehandling og at undgå udsættelser af borgerne.


Planens indsatser i 2023-2027

Planen har tre hovedtiltag, der skal medvirke til at nedbringe hjemløshed: 1) styrke den kritiske overgang til voksenlivet for udsatte unge, herunder tidligere anbragte unge, 2) at forebygge, at borgere udsættes af deres boliger og dermed havner i hjemløshed og 3) at give adgang til flere boliger til borgere i hjemløshed eller risiko for hjemløshed.

1) Styrkede overgange for unge med sociale udfordringer

Kommunen har i dag en række tilbud til unge, som har behov for hjælp og støtte. Fra det 15. år kan de unge f.eks. få en ungeguide til hjælp til uddannelsesvejledning eller hjælp til at starte på og gennemføre en ungdomsuddannelse. En mentor fra beskæftigelsesområdet kan hjælpe unge med at skabe stabilitet i deres liv i forhold til fx en stabil indkomst, samtaler om udfordringer og livsvalg mv. En støttekontaktperson kan hjælpe unge, der har svært ved at få sin hverdag til at hænge sammen på grund af psykiske eller fysiske udfordringer eller sociale problemer.

Kommunen er også kommet langt i at styrke samarbejdet omkring de unge, som har nået en alder, hvor den aktuelle støtte, de får på børneområdet, skal erstattes af støtte fra voksenområdet. Den overgang for de unge, som kommunen skal understøtte, er blevet forbedret betydeligt de senere år. Der er dog stadig et potentiale for at gøre det endnu bedre, så de unge står stærkere i voksenlivet. Her er børn og unge, der har været anbragt udenfor hjemmet, i særlig risiko for at blive hjemløse i voksenlivet. På tværs af børneområdet, ungeområdet, beskæftigelsesområdet og socialområdet vil der bl.a. blive arbejdet med:

  • Forenkling af beslutningsgange og mere enkle mødestrukturer, hvor den unge og dennes familie deltager.
  • Tættere samarbejde med den unge om dennes ønsker og drømme og med fokus på den unges motivation.
  • Bedre overblik over tilbuddene til unge på tværs, så den unge møder en mere sammenhængende indsats og de rette tilbud bringes i spil.
  • Tæt samarbejde mellem det specialiserede voksenområde og børne-og ungeområdet om fleksible sociale indsatser fra voksenområde til unge under 18 år.

Derudover vedtog Byrådet i forbindelse med Budget 2023 at investere i ekstra sagsbehandlerressourcer i på det specialiserede voksenområde (svarende til 1/2 stilling), der skal sikre et tæt parløb med det specialiserede børneområde omkring udvalgte unge under 18 år, der skal godt videre fra børnetilbud til voksentilbud.

2) Forebyggelse af udsættelser

Kommunen har handlepligt i forhold til udsættelsestruede eller udsatte lejere, når kommunen får underretninger fra boligselskaberne eller fogedretten om huslejerestance. Og handlepligten er særlig skærpet når der er børn og unge i familien, eller når der er tale om socialt udsatte borgere.

For at forebygge udsættelser i kommunen, vil administrationen gå i dialog med boligselskaberne for at monitorere antallet af udsættelser samt undersøge, om kommunens og boligselskabernes arbejdsgange omkring forebyggelse af udsættelser kan styrkes – fx tidligere varsler om betalingsmisligholdelse mv.

3) Udbud af boliger

De lokale boligorganisationer er afgørende samarbejdspartnere i forhold til at sikre de nødvendige boliger til kommunens boligsociale anvisning.

Høje-Taastrup Kommune har taget initiativ til en revision af den fælles udlejnings- og anvisningsaftale kaldet rammeaftalen, som er trådt i kraft d. 01-01-2023. I aftalen er der taget stilling til alle boligafdelinger i Høje-Taastrup Kommune med afsæt i parallelsamfunds-lovgivningen mv. og der er lavet en plan i forhold til den procentvise fordeling af boliger til anvisningen. Derudover indgår bla.:

  • Adgang til hver 4. ungdomsbolig. Som noget nyt indgår ungdomsboligerne i den kommunale anvisning. For at kunne komme i betragtning til en ungdomsbolig, skal man som hovedregel være under 30 år og enten være i gang med en uddannelse eller have planer om at komme i uddannelse inden for en overskuelig fremtid. Disse boliger vil kunne anvendes til en del af de unge, som står skrevet op til boligsocial anvisning. På baggrund fraflytningsprocenten blandt ungdomsboligerne i 2021, er det beregnet, at kommunen årligt får ca. 6 ungdomsboliger til anvisningen.

  • 16 boliger kan udlejes med et huslejetilskud. Byrådet godkendte i december 2022, at Høje-Taastrup Kommune har søgt ”Puljen til midlertidigt tilskud til nedsættelse af husleje i almene familieboliger til boligsøgende med akut boligbehov og en lav betalingsevne, herunder hjemløse.” Kommunen har fået tilsagn om, at 16 boliger med en husleje på mellem 4500 kr. og 5000 kr. ex forbrug, kan anvises med en nedsat husleje (ca. 1250 kr. pr. måned) i 2022 og 2023. (Puljen til blandede byer, Bekendtgørelse af lov om almene boliger LBK nr 1059 af 28 06/2022). Med dette tilskud bliver det altså muligt at tilbyde flere borgere med lav betalingsevne en bolig.

  • Øget monitorering af, at kommunen får de boliger, som er aftalt med de almene boligorganisationer. På baggrund af fraflytningsprocenten i 2021 i boligafdelingerne er det beregnet, at kommunen får ca. 79 familieboliger til anvisning årligt.

  • Styrket dialog med boligorganisationerne om udbuddet af boliger. Administrationen har aktuelt dialog med KAB og Realdania om muligheder for omdannelse af erhverv til boliger. I dialogen indgår også en mere undersøgende fase for at afdække og udvikle nye måder eller koncepter for at bygge og etablere boliger og boligmiljøer på, der inkluderer forskellige målgrupper, generationer og miljøer herunder også borgere, der er socialt udsatte. Der arbejdes fortsat på at udmønte resten af den ramme der er afsat til kommunal grundkapital til etablering af 50 billige, almene boliger.

Samtidig samarbejder administrationen tættere omkring anvisningen af henholdsvis familieboliger via den boligsociale anvisning og kommunens ældre-og handicapboliger. En del af de borgere, der er skrevet op til boligsocial anvisning, kan også være i målgruppen for ældre- og handicapboliger, idet de har et varigt fysisk eller psykisk handicap. Samtidig kan der være borgere, der har brug for en større ældre-handicapbolig, end kommunen råder over, og som så i stedet for kan få en familiebolig via den boligsociale anvisning, så kommunen samlet set udnytter kapaciteten bedst muligt.


Opfølgning på planens indsatser

Opfølgningen på planens indsatser er planlagt som følgende:

Den nationale hjemløsetælling – som et vigtigt led i opfølgningen af planens indsatser indgår data fra den nationale hjemløsetælling, der gennemføres hvert andet år. I forbindelse med den næste tælling i februar 2024, vil administrationen præsentere en samlet status til Socialudvalget på hjemløseindikatorerne sammen med opfølgningsdata fra de tre indsatser, som skitseret nedenfor.

Styrkede overgange for unge med sociale udfordringer - sker som del af opfølgning på KUI-indsatsen (Den kommunale ungeindsats). Implementeringen forventes at starte op 1. juni 2023 med en løbende monitorering og evaluering i administrationen.

Forebyggelse af udsættelsersom led i opstart på dialog med boligorganisationerne omkring rammeaftalen, som beskrevet ovenfor, vil forebyggelse af udsættelser indgå som et udviklingspunkt.

Udbud af boliger - administrationen vil følge udmøntningen af rammeaftalen med boligorganisationerne tæt, og der er planlagt 3 årlige dialogmøder. Der vil desuden være tæt kontakt mellem nøglepersoner, bl.a. i anvisningen og i udlejningen, så stort set alle de boliger, kommunen får til anvisning, bliver anvendt. I forbindelse med de to årlige budgetopfølgninger orienterer administrationen Socialudvalget om ventelisten til den boligsociale anvisning i sagen om nøgletal for det specialiserede socialområde for voksne.


Samarbejdet med Hjem til Alle Alliancen

Høje-Taastrup Kommune har, i fællesskab med 17 andre alliancepartnere i Hjem til Alle Alliancen, forpligtet sig til at indgå i samarbejder med fokus på nye løsninger, der kan forebygge og reducere antallet af unge i hjemløshed. Hjem til Alle alliancen er en interesseorganisation, der arbejder for en langsigtet løsning af hjemløseproblemet. Alliancen arbejder i forskellige spor, hvor mindre grupperinger inden for alliancen samarbejder om udviklingen af nye initiativer på boligområdet. Høje-Taastrup Kommune har en plads i bestyrelsen i Hjem til Alle Alliancen og har adgang til nøglepersoner, inspiration og viden på området.

Som del af arbejdet med planens indsatser vil Høje-Taastrup Kommune gå i dialog med resten af Hjem til Alle Alliancen om udfordringer og mulige løsninger. I forhold til de tre ovenstående hovedtiltag vil administrationen bl.a. søge sparring i forhold til forebyggelse af udsættelser og søge viden om andre kommuners erfaringer om ungemålgruppens behov i forhold til at flytte i egen bolig og fastholde boligen. Kommunen vil i takt med resultater fra planen kunne bidrage med erfaringer ind i Hjem til Alle Alliancens arbejde.

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje