Høje-Taastrup Kommune har høje ambitioner på børnenes vegne. Derfor satser dagtilbud bredt på at skabe de bedste forudsætninger for børnenes trivsel og udvikling.
Der er mange spændende ting i gang på dagtilbudsområdet. Se denne video, hvor dagtilbudschefen fortæller om det vigtige i at lege - og hør et eksempel på, hvordan det gøres.
Udviklingsrejsen er den knage, hvorpå samtlige medarbejdere skal kunne hænge deres overtøj, når de trækker i arbejdstøjet og dykker ned i et af de målrettede elementer, som rejsen udgøres af. Udviklingsrejsen er et ambitiøst projekt, som koordinerer og målretter de nationalpolitiske, lokalpolitiske og lokale intentioner, love og krav. Konkret betyder det, at der f.eks. skabes sammenhæng mellem implementering af ny dagtilbudslov og ny styrket læreplan – til kommunens anvendelse af data og lokalt besluttede redskaber. Dagtilbud er i forbindelse med arbejdet med den nye dagtilbudslov blevet enige om følgende pædagogiske grundværdier som guidelines for, hvad der karakteriserer børnesynet i det gode dagtilbud:
I det følgende fremvises en model, som skal tydeliggøre sammenhængen for hele dagtilbudsområdet. Det er hensigten, at medarbejderne skal kunne finde links til relevante redskaber og lokalt besluttede politikker. Modellen tager afsæt i læreplansblomsten, som er kommet med den nye dagtilbudslov i ny styrket læreplan. Netop med henblik på at koble de nationalpolitiske og lokalpolitiske strategier og intentioner:
På den måde kan det enkelte dagtilbud se den røde tråd og spejde destinationen, som vi arbejder på at gå i takt hen mod i et lærende arbejdsfællesskab. Destinationen er klar. Institutions- og skolecentret har en ambition om at blive blandt Danmarks bedste dagtilbud. Vejen dertil er brolagt med flere elementer. Blandt andet datainformeret ledelse, som er det element vi belyser praksis med, og som kommunens kvalitetsrapporter tager afsæt i.
Datainformeret ledelse er en struktureret arbejdsform, der understøtter, at data indgår i det vidensfelt, som sammen med faglig pædagogisk viden og praksisnær indsigt i dagtilbud, udgør basis for strategisk målsætning og pædagogisk udvikling på dagtilbudsområdet.
Datainformeret ledelse af pædagogik i Høje-Taastrup Kommune består af fire rammesættende datakilder:
Der er dermed skabt grundlag for, at flere forskellige perspektiver kan belyse kvaliteten i den pædagogiske praksis og give anledning til at definere opmærksomhedspunkter som fokus for videre udvikling.
Ifølge Dagtilbudsloven skal der i alle dagtilbud udarbejdes en skriftlig pædagogisk læreplan for børn i aldersgruppen 0-2 år og børn i aldersgruppen fra 3 år til barnets skolestart.
Hvis enkelte dagtilbud har organiseret børnene i andre aldersgrupper, skal den pædagogiske læreplan udarbejdes på baggrund af denne organisering.
For dagplejen udarbejdes den pædagogiske læreplan samlet for alle dagplejehjem eller distrikter tilknyttet den kommunale dagpleje.
Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring og skal beskrive følgende:
Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for, at den pædagogiske læreplan udarbejdes og offentliggøres og, at det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet tilrettelægges og udøves indenfor rammerne af den pædagogiske læreplan.
Lederen af dagtilbuddet er også ansvarlig for, at arbejdet med den pædagogiske læreplan evalueres hvert andet år og, at evalueringen offentliggøres. Lederen skal, i den forbindelse, sørge for at sikre dokumentation, der viser, hvordan de valgte pædagogiske metoder og aktiviteter fører til opfyldelse af de opstillede mål inden for læreplanstemaerne.
Lederen af dagtilbuddet skal inddrage forældrebestyrelsen i udarbejdelsen, evalueringen og opfølgningen af den pædagogiske læreplan.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at dagtilbuddene i relation til den pædagogiske opgave ledes alene med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan og i overensstemmelse med den pædagogiske læreplans børnesyn og brede læringsforståelse.
Du kan søge mere viden om det fælles pædagogiske grundlag for alle landets dagtilbud, herunder konkret materiale.
Kvalitetsrapport for dagtilbud beskriver kvaliteten i kommunens dagtilbud ud fra centrale nøgletal om børn, personale, åbningstider, pædagogiske indsatser, økonomi m.m.
Her kan du læse Kvalitetsrapport for dagtilbud fra 2023.
Dit barn bliver sprogvurderet ved 2-års- og 5-års alderen.
Sprogvurderingen foretages af en pædagog i barnets daginstitution. Hvis barnet endnu ikke er i daginstitution, foretages 2-års vurdering af kommunens netværksmedarbejder.
Sprogvurderingen foregår som en leg mellem barn og pædagog. Sprogvurderingen skal sikre den rigtige støtte til barnets fortsatte sproglige udvikling.
Der gives målrettet sprogstimulering til børn, hvis sprogvurdering viser, at de har brug for ekstra stimulering.
Børn, der har behov for ekstra sprogstimulering, er omfattet af sprogstimuleringspligt, jævnfør Dagtilbudsloven. Sprogstimulering foregår som oftest i et dagtilbud.
Forældre er forpligtet af Dagtilbudsloven til at lade deres barn deltage i sprogvurdering og sprogstimulering. Manglende overholdelse af sprogstimuleringspligt kan medføre standsning af børnefamilieydelse.
Høje-Taastrup Kommune er forpligtet til at føre pædagogisk tilsyn med alle dagtilbud, hvori der indgår kommunal finansiering. Institutions- og Skolecenteret har ansvaret for, at tilsynet gennemføres.
Tilsynet udføres af kommunens pædagogiske konsulenter i samarbejde med pædagogiske ledere og områdeleder. Resultaterne fra tilsynet indgår i kvalitetsrapport for dagtilbud, som Byrådet godkender en gang årligt.
Med det pædagogiske tilsyn vurderes dagtilbuddets praksis i forhold til:
Ved tilsynet lægges der desuden vægt på at vurdere personalets kvalifikationer i forhold til at løse opgaven i dagtilbuddet.
Driftsbyen udfører en årlig inspektion, og en løbende/ugentlig kontrol samt pasning af udearealerne.
Center for ejendomme og intern service fører tilsyn med alle bygningsforhold.
Brandsyn er lovpligtige og foretages i alle daginstitutioner én gang årligt. Brandsynet foretages af Østsjællands Beredskab.
Den pædagogiske leder instruerer personalet i brandsikkerhedsforanstaltninger og sikrer, at der gennemføres en årlig brandøvelse.
En gang årligt efterses dagtilbuddets brandslukningsudstyr.
Kommunens sundhedsfremmekonsulenter fører tilsyn med sundheds- og hygiejneforhold, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning. Herunder røgfrie miljøer, sovestillinger, seler i barnevogne, m.m.
Læs om hygiejne i daginstitutioner.
Børn transporteres efter reglerne i færdselsloven.
Legetøj lever op til DS/EN71 samt Sikkerhedsstyrelsens bekendtgørelse nr.: 1116 af 12. december 2003.
Telefon: 43 59 10 00 | e-mail: fdc@htk.dk | Telefontider | Adresse
Brug sikker mail (Digital Post), hvis du sender følsomme eller fortrolige oplysninger.
Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup
CVR: 1950 1817