Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Foreninger med aktiviteter

Foreninger med aktiviteter

Ansøgningsskema rekvireres ved henvendelse til Fritids- og Kulturcentret.

Ansøgning sendes sammen med vedtægter og en medlemsliste til: Fritidkultur@htk.dk, eller pr. post til:

Høje-Taastrup Kommune 
Fritids- og Kulturcenter 
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

Ansøgninger om foreningsgodkendelse bliver behandlet af administrationen i Fritids- og Kulturcentret.

Vi stræber efter, at ansøgninger behandles hver måned, men der må medregnes ekstra tid i ferieperioder.

Formålet med det frivillige folkeoplysende foreningsarbejde er at styrke folkeoplysningen, at give medlemmerne lyst til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet, og øge medlemmernes evne og lyst til at tage ansvar for eget liv. Det sker gennem medlemmernes deltagelse i det forpligtende fællesskab og i foreningens folkeoplysende aktivitet.

Foreningen skal inden for de rammer selv formulere eget formål, med den aktivitet, de gerne vil udøve.

Bestyrelsen er ansvarlig over for kommunalbestyrelsen for anvendelse af tilskud, brugen af anviste lokaler samt at regnskab og dokumentation for virksomheden sker efter de givne retningslinjer.

Læs mere om bestyrelsens rolle og ansvar her

For at blive godkendt som folkeoplysende forening i Høje-Taastrup Kommune, skal det samlede kontingent pr. medlem være minimum 100 kr. pr. år.

Læs mere om kontingent og den årlige godkendelse

Medlemstallet er en optælling af alle foreningens aktive medlemmer. Aktive medlemmer defineres som medlemmer, der selvstændigt har indmeldt sig i foreningen og har betalt kontingent for aktivt medlemskab i minimum tre måneder.

Læs mere om medlemmer her

Foreningen skal have vedtægter, som skal som minimum opfylde nedenstående 8 krav:

  1. Foreningen skal have formuleret et formål med foreningsdannelsen, som fremgår af vedtægten. 
  2. Foreningen skal have en bestyrelse 
  3. Foreningen skal være demokratisk opbygget 
  4. Foreningen skal bygge på et aktivt medlemskab og have mindst 5 betalende medlemmer 
  5. Foreningen skal være åben for alle, som tilslutter sig foreningens formål 
  6. Foreningen skal være hjemmehørende i Høje-Taastrup Kommune 
  7. Foreningen skal have en virksomhed, der er almennyttig og kontinuerlig 
  8. Foreningen må ikke oprettes eller drives kommercielt, og overskud må ikke tilfalde enkeltpersoner 

Det skal fremgå af regnskabet, hvordan tilskuddet fra Høje-Taastrup kommune er anvendt.

Læs mere om aflæggelse af regnskab i regler for ansøgning og regnskabs-aflæggelse

Godkendelsen gælder for et år ad gangen. 

Folkeoplysende foreninger, som allerede er godkendte, fornyer deres godkendelse en gang årligt. 

Foreningerne får en mail herom i november måned. 

Godkendelsen er en forudsætning for udbetaling af tilskud og ret til lokaler for året efter.

Læs mere om den årlige godkendelse

En forening som er godkendt kan få tilskud for medlemmer som er under 25 år, og lokaler for alle medlemmer uanset alder.

Herunder kan du læse mere om tilskud fra Foreningsudviklingspuljen, som alle kan søge, samt specifikt tilskud efter foreningstype. 

Hold dig orienteret om Høje-Taastrup Kommune

Høje-Taastrup Kommune
Rådhusstræde 1
2630 Taastrup

CVR: 1950 1817

Telefon: 43 59 10 00
Mail: kommune@htk.dk

Genveje